به منظور حضور در کنگره مشاهیر کُرد؛

"مظهر خالقی" بعد از ۴۰ سال به ایران بازگشت!

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۷:۳۵:۴۰
کد خبر: ۸۶۴۹۳۹
مظهر خالقی بعد از ۴۰ سال به ایران بازگشت!
"مظهر خالقی" دقایقی پیش با استقبال استاندار کردستان از طریق مرز باشماق مریوان وارد خاک ایران شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ​این خواننده کُرد زبان قریب به ۴۰ سال از خاک ایران دور بود و به منظور حضور در کنگره مشاهیر کُرد که ۱۱ و ۱۲ تیر ماه در دانشگاه کردستان برگزار می شود به ایران بازگشت.

گفتنی است، ویزای مظهر خالقی به منظور حضور در ایران با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری های شخص استاندار از طریق وزارت امور خارجه این مشکل بر طرف شد.

وی در کنار سید علی اصغر کردستانی و محمد ماملی و حسن زیرک و ناصر رزازی از خوانندگان برجسته و شناخته‌شدهٔ موسیقی کردی به‌شمار می‌آید، مظهر خالقی با آهنگسازان به نامی همچون مرحوم مجتبی میرزاده و همچنین محمد عبدالصمدی در دورهٔ فعالیت خود کار کرد که می‌توان به آهنگ‌های جویبار، سوند به چاوت،لالای و... اشاره کرد. علاوه بر کتاب‌هایی که توسط نویسندگان مختلف در مورد زندگی هنری استاد به بازار کتاب آمده اخیراً کتابی از اشعار آهنگ‌های مشهور وی نیز چاپ شده‌است؛ و مجموعه‌ای از آثار و آوازهایش با نظارت کامل خودش در انستیتوی فرهنگ و فولکلور کردستان به صورت صوتی منتشر شده‌است.

وی باجناغ جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق است. با شروع انقلاب اسلامی ایران توسط انقلابیون دستگیر شد که با وساطت جلال طالبانی فراری داده شد واز ان زمان دیگر به ایران برنگشته است.

از ترانه‌های مشهور وی می‌توان «په پولهٔ ئازاد»، «ئه‌گه ڕێمه‌وه»، «ئاسۆی کورد» و «بیرت ده‌که‌م» را نام برد. آوازی به زبان انگلیسی از او با همکاری ارکستر سمفونیک بغداد و سلیمانیه به یادمان حادثه حلبچه به یادگار مانده‌است. ایشان ابتدا به خواندن آواز به زبان فارسی مشغول شد که با توصیه ی یکی از آهنگسازان ساکن تهران که ( به ایشان گفته بود با وجود این همه خواننده تراز اول ومطرح فارس زبان شانسی در این زمینه ندارد) به خواندن ترانه به همان سبک آواز فارسی واین بار با اشعار کردی پرداخت.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز