بررسی تاثیر ساخت آثار جذاب در تلویزیون بر میزان مخاطبان نمایش خانگی؛(بخش نخست)

تلویزیون خوش آب و رنگی نمایش خانگی را نمی تواند داشته باشد/هر اتفاقی بیافتد نمایش خانگی مخاطبش را از دست نخواهد داد

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۳:۰۲:۰۰
کد خبر: ۸۶۵۳۳۹
تلویزیون خوش آب و رنگی نمایش خانگی را نمی تواند داشته باشد/هر اتفاقی بیافتد نمایش خانگی مخاطبش را از دست نخواهد داد
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون می گوید: تلویزیون نمی تواند خوش آب و رنگی نمایش خانگی را داشته باشد. ما از تلویزیون نمی توانیم انتظار داشته باشیم شهرزاد بیرون بیاید، چون نظارت بر تلویزیون به دلیل سهولت دسترسی شدیدتر است.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی مخاطب خود را به هیچ عنوان از دست نخواهد داد، گفت: شبکه نمایش خانگی کمک می کند مردم ساعات آزاد خود را با فیلم های بیشتری از تولیدات داخلی پر کنند تا اینکه سراغ ماهواره بروند. اینکه گفته می شود فقدان برنامه های مناسب در تلویزیون باعث می شود مردم سراغ محصولات شبکه نمایش خانگی بروند که کیفیت های متفاوتی دارند را قبول ندارم.

وی در ادامه افزود: نمایش خانگی اثری سهل الوصول است. افراد هر زمان اراده کنند می توانند ابزارش را که یا CD است یا به شکل دانلود شده در فلش قرار دارد را بزارند و تماشا کنند. اما تلویزیون تایم رسمی دارد و ابزارهای کمکی آن مثل تلوبیون، شیما و... خیلی میان مردم عادی جا نیوفتاده است. بنابراین شبکه نمایش خانگی به دلیل دسترسی متفاوت با تلویزیون هیچ وقت از رونق نخواهد افتاد. اتفاقا باعث می شود در کنار تلویزیون مردم را شادتر نگه دارد و مصرف محصولات فرهنگی را بالا ببرد.

سلطان محمدی به عدم انحصار در سبد فرهنگی و تصویری خانواده ها تاکید کرد و بیان داشت: الان زمانه ای نیست که فقط یک سیستم بتواند مردم را مدیریت کند. با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی انجام گرفته مردم انحصار را نمی پذیرند. ارائه آثار شبکه نمایش خانگی، کنترل روی محتوای آن و ممانعت از ورود محتوای ضعیف کمک می کند مردم تا حدودی از آشفتگی و درهم ریختگی فضای مجازی فاصله بگیرند و بیایند به سمت این آثار و تایم خود را پر کنند. ضمن اینکه دیدن فیلم و سریال معمولا در کنار خانواده شکل می گیرد، بنابراین حرمت ها، کلام و همراهی جمعی رخ می دهد. درصورتی که در فضای مجازی چون استفاده به شکل انفرادی است آسیب ها و ناهنجاری های بسیاری رخ می دهد که مبارزه با آن سخت تر می شود.

حسین سلطان محمدی

این منتقد با اشاره به تفاوت ساختاری تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: تلویزیون با انبوه جمعیت کل کشور مواجه است. شبکه های سراسری و عمومی هستند که مردم در تمام رده های سنی با هر تفکری مخاطب آن هستند. در شبکه نمایش خانگی مخاطب کمتر است و با دست به دست کردن CD ها بین خانواده ها ممکن است تنها 1 میلیون تومان فروش رود و مخاطب 20 میلیون نفری داشته باشد. اما تلویزیون ادعا دارد با انبوه 80 میلیون نفری رو به رو است. بر این تلویزیون مجانی خیلی از افراد و کارشناسان مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه ها و... نظر دارند به همین دلیل اعمال نظارت بر آن شدیدتر است.

سلطان محمدی در پایان تصریح کرد: تلویزیون نمی تواند خوش آب و رنگی نمایش خانگی را داشته باشد اما می تواند با احتیاط به مدل هایی همچون «بانوی عمارت» و شیک پوشی «گاندو» نزدیک شود. ما از تلویزیون نمی توانیم انتظار داشته باشیم شهرزاد بیرون بیاید، چون نظارت بر تلویزیون به دلیل سهولت دسترسی شدیدتر است و همه درمورد آن نظر می دهند. بنابراین من معتقد هستم تلویزیون هرچقدر هم آثار جذاب بسازد شبکه نمایش خانگی مخاطب خود را از دست نخواهد داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز