بررسی تاثیر ساخت آثار جذاب در تلویزیون بر میزان مخاطبان نمایش خانگی؛(بخش سوم)

تلویزیون با سانسور هم پربیننده است!/ تلویزیون و نمایش خانگی رقیب هم نیستند

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۸۶۷۳۷۶
تلویزیون با سانسور هم پربیننده است!/ تلویزیون و نمایش خانگی رقیب هم نیستند
حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده تلویزیون معتقد است سانسور، محدودیت و ممیزی هیچ تاثیری در میزان مخاطب تلویزیون نداشته است. چراکه سریال های زیادی مثل «پایتخت»، «نون.خ» و... بوده که با وجود سانسور بازهم پرمخاطب بودند.

حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا با مقایسه میزان مخاطب شبکه نمایش خانگی در گذشته و اکنون گفت: امروز شبکه نمایش خانگی مخاطب عجیب و غریبی که سال های گذشته هم زمان با پخش سریال های قلب یخی، قوه تلخ و... داشت را ندارد. البته من بسیار خوشبین هستم همین امسال مخاطبش را برگرداند.

وی با تاکید بر اینکه تلویزیون و نمایش خانگی رقیب یکدیگر نیستند بیان داشت: به اینکه تلویزیون و نمایش خانگی دو رسانه متفاوت و مجزا هستند. هم تلویزیون باید سعی کند آثاری چون سریال های ماندگار و جذاب گذشته اش را تولید کند هم اینکه شبکه نمایش خانگی کیفیت کارهایش را بالا ببرد. اینکه ما در تلویزیون سریال جذاب و پرمخاطبی داشته باشیم به این معنا نیست که نمایش خانگی فروش و مخاطبش را از دست خواهد داد. دقیقا زمانی که نمایش خانگی نسخه ای یک میلیون تومان می فروخت تلویزیون سریال هایی تولید کرد که الان با وجود بازپخش شدن همچنان پربیننده ترین هستند. به این دو رسانه نباید به چشم رقیب نگاه کرد چراکه هر کدام مخاطب خود را دارند.

عنقا ادامه داد: مخاطبی که نمایش خانگی نگاه می کند قطعا تلویزیون هم می بییند اما افرادی که تلویزیون نگاه می کننند احتمال دارد نمایش خانگی ببینند. کسی که در تلویزیون پایتخت می ببیند احتمال دارد هیولای مهران مدیری را هم ببیند یا کسی که سریال تلخ و تراژدی مثل پدر، بانوی عمارت و... را ببیند شهرزاد را هم نگاه می کند.

نویسنده سریال «پدر» با بیان اینکه قصه مهم ترین عامل در جذابیت سریال های شبکه نمایش خانگی است، افزود: در همه جای دنیا همینطور است که رسانه های مختلف سریال های متفاوت می سازند و هرکدام طرفدار خود را دارند. امروزه مخاطب رسانه تصویری برخلاف گذشته امکانات بسیار زیادی پیدا کرده و فقط جذابیت خودِ اثر است که می تواند مخاطب را جذب و نگه دارد. چون درغیر این صورت تماشاگر آنقدر انتخاب های فراوانی دارد که به سراغ دیگری برود.

حامد عنقا

حامد عنقا با اشاره به موضوع سانسور در تلویزیون و نمایش خانگی اظهار داشت: به نظر من بحث سانسور، محدودیت و ممیزی هیچ تاثیری در میزان مخاطب ندارد. برای مثال در نمایش خانگی سریالی مثل «نهنگ آبی» پخش می شود بدون سانسور اما اصلا دیده نمی شود، از طرفی در تلویزیون سریالی پخش می شود با محدودیت و سانسور اما طرفدار زیادی پیدا می کند مثل «نون.خ»، «بانوی عمارت»، «پایتخت»، «پدر» و...

نویسنده سریال «بر سر دوراهی» در پایان با تاکید بر اینکه تلویزیون در هیچ شرایطی مخاطبش را از دست نخواهد داد، افزود: من حتی موافق این نیستم که تلویزیون در تولید سریال افت چشمگیری داشته است. نباید مخاطب تلویزیون امروز را با گذشته مقایسه کرد. در گذشته مخاطب فقط سه شبکه بیشتر نداشته بنابراین چه  خوب چه بد مجبور بود آنها را ببیند. اما اکنون انوع و اقسام مدیاها مثل شبکه نمایش خانگی، فیلیمو، نماوا و تعداد زیادی سریال های ترکیه ای و کره ای که ماهواره نشان می دهد، روبه روی مخاطب قرار دارد. با تمام این وجود تلویزیون همچنان مخاطب خود را دارد.

نظر شما