در برنامه «چرخ» عنوان شد؛

سینما جای دانشمندان نیست!

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۱۳:۵۴:۵۷
کد خبر: ۸۶۷۹۴۹
سینما جای دانشمندان نیست!
قسمت چهارم فصل جدید «چرخ» به گفت‌وگویی درباره‌ی تصویر دانشمندان در فیلم‌ها و سریال‌ها اختصاص داشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ چهارمین قسمت «چرخ» با گفت‌وگوی تلفنی حافظ آهی، مجری برنامه با دکتر خسرو ثاقب‌طالبی، رئیس بخش تحقیقات جنگل موسسه‌ی تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درباره‌ی جنگل‌های هیرکانی آغاز شد. 

روز جمعه جنگل‌های هیرکانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و ثاقب‌طالبی درباره‌ی این اتفاق توضیحاتی داد: «جنگل‌های هیرکانی از قدیمی‌ترین جنگل‌ها و از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار غنی هستند. جنگل‌های هیرکانی ایران حدود دو میلیون هکتار وسعت دارند و برخلاف جنگل‌های اروپا به‌صورت پیوسته و بدون گسستگی هستند. با ثبت این جنگل‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو، در مرحله‌ی اول 15 منطقه و بعد از آن کل جنگل تحت حفاظت قرار خواهد گرفت و به یک گنجینه‌ی طبیعی برای منابع ایران و دنیا تبدیل خواهد شد. ما در این منطقه حدود 100 گونه‌ی درختی و گونه‌های گیاهی چوبی از جمله‌ گونه‌های انحصاری داریم که در کشورهای دیگر دنیا منقرض شده‌اند.»

 

آنها در این گفت‌وگو درباره‌ی این موضوع بحث کردند که چرا دانشمندان به‌صورت واقعی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های روز دنیا نمایش داده نمی‌شوند و معمولا ویژگی‌هایی منفی دارند.

 حسین‌نژاد، کارشناس برنامه درباره‌ی این اتفاق گفت: «بیشتر از اینکه سینماگران به این موضوع علاقه داشته باشند، مخاطبان فیلم‌ها و سریال‌ها علاقه‌مندند که زندگی دانشمندان دیوانه را تماشا کنند. آدم‌ها انگار تراژدی را بیشتر دوست دارند. به خاطر همین است که ما اخبار بد را بیشتر از اخبار خوب منتشر و دنبال می‌کنیم. هالیوود درباره‌ی علم، روی ناشناخته بودن علم و تحقیقات علمی دانشمندان پشت درهای بسته سرمایه‌گذاری می‌کند و از این کارها داستان‌ تعریف می‌کند. یکی از مشکلات دانشمندان و جامعه‌ی علمی با سینما دارند همین است که هیچ‌وقت تصویر واقعی‌ای از آنها و کارشان در سینما و تلویزیون بازتاب داده نمی‌شود.» 

حسین‌نژاد در ادامه‌ی صحبت‌هایش به دلایل بازنمایی غیرواقعی تصویر دانشمندان در فیلم‌ها و سریال‌ها پرداخت؛ «تصویری که از علم در سینما هست، هیچ شباهتی به اتفاقات واقعی که در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها می‌گذرد، ندارد. نباید هم انتظار داشته باشیم که این دو با هم منطبق باشند چون اگر فیلمنامه‌نویسان بخواهند به دغدغه‌ی دانشمندان بپردازند، باید داستان‌شان را فدای آن دغدغه‌ها کنند. یکی دیگر از مشکلات این است که این فیلم‌ها در ژانر علمی-تخیلی ساخته می‌شوند اما در تحلیل آنها کاملا واقع‌گرایانه بحث می‌کنیم. رسالت فیلمساز در ابتدا داستان‌گویی است، به خاطر همین مجبورند دغدغه‌های علمی را فدای داستان‌گویی‌شان کنند.»

در بخش روایت خبری «چرخ» هم محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم، خبر شناسایی بزرگ‌ترین شکوفایی جلبکی دنیا در پهنه‌ای به وسعت اقیانوس را بررسی کرد. او توضیح داد که این پدیده ادامه داشته باشد و امسال وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته داشته باشد. این اتفاق باعث نابودی توریسم ساحلی و مشکلاتی برای حیات اقیانوسی می‌شود. این اتفاق ناشناخته است و به همین دلیل تبعات خطرناک و ترسناکی برای حیات اقیانوس خواهد داشت. در بخش دیگری از برنامه هم گزارشی از جزییات کار یک شهاب‌سنگ‌شناس و اولین موزه شهاب سنگ ایران در برج آزادی روی آنتن رفت.

«چرخ» در تابستان امسال در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. حافظ آهی اجرای برنامه را به عهده دارد و الهه بهبودی و محمد جباری تهیه‌کننده و سردبیر برنامه‌ی «چرخ» هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز