بررسی جایگاه زن در درام ایرانی؛ (بخش چهارم)

زنان خودشان مقصرند/ جای «خانم شیرزاد» در تلویزیون خالی است

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۸۶۸۱۰۷
زنان خودشان مقصرند/ جای «خانم شیرزاد» در تلویزیون خالی است
علیرضا مسعودی که در سال‌های اخیر تنها به عنوان نویسنده در عرصه تولیدات طنز تلویزیونی فعالیت نمی‌کند و همزمان با نویسندگی در حال تجربه کارگردانی در تلویزیون است درباره جایگاه زن در سریال‌های ایرانی معتقد است هنوز نتوانسته‌ایم کاراکتر تیپیکالی شبیه به «خانم شیرزاد» ساختمان پزشکان خلق کنیم.

علیرضا مسعودی نویسنده‌ای که آثاری چون سه در چهار، آخر خط را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا جایگاه زن در درام را از معبر کمدی بررسی کرد و گفت: برای نشان دادن چهره حقیقی حضور زن در جامعه ما محدویت های زیادی به خصوص در خلق موقعیت‌های مناسب کمیک، در  نوشتن دیالوگ‌های طنز برای بیان بازیگر زن وحتی در پر رنگ کردن نقش زن در یک نمایشنامه وجود دارد.

وی گفت: هنوز هم سفارش‌های مختلفی از طرف مسئولان ممیزی، به ما می‌شود که حواس‌مان به شخصیت کاراکتر زن در اثر باشد که نقش او از نظر اخلاقی در اثر به اصطلاح بیرون نزند. 

این نویسنده سینما و تلویزیون در همین رابطه تاکید کرد: زنان ما خودشان در کمرنگ شدن نقش واقعی زن در درام ایرانی مقصر هستند، همانطور که می‌بینیم در میان نویسندگان  چه در درام و چه در طنز تعداد نویسنده حرفه‌ای زن نسبت به مرد کمتر است. نود درصد نویسندگان ما مرد هستند، بنابر این ناخوداگاه قصه‌های ما مردانه می‌شود. اگر توازنی میان نویسندگان زن و مرد وجود داشت بهتر می‌توانستیم این مسائل را بررسی کنیم.

وی افزود: هنوز هم نتوانسته‌ایم کاراکتری مانند «خانم شیرزاد» را در سریال «ساختمان پزشکان» که شقایق دهقان به خوبی از عهده نقش آن برآمده بود را نوشته و مقابل دوربین ببریم و این نشان دهنده ضعف نویسندگان ما است.

نویسنده فیلم «ثبت با سند برابر است» خاطرنشان کرد: همانقدر که برای ما آقایان خط قرمزهایی وجود دارد برای زنان هم وجود دارد. حداقل کاری که نویسندگان زن می‌توانند انجام دهند این است که قصه‌هایی با در نظر گرفتن برخی از خط قرمزها بنویسند که شخصیت اصلی آنها زن باشد، چراکه زنان نسبت به یکدیگر شناخت‌هایی دارند که می‌تواند در ایجاد یک فضای مناسب برای انتقال این شناخت‌ها اثرات زیادی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز