گزارش هفته با موضوع بلیت نیم ها در سینما؛

ماجرای حذف بلیت نیم‌بهای سینما و بازگشتش به شرایط جدید!

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۷:۵۵:۰۰
کد خبر: ۸۶۸۸۹۳
ماجرای حذف بلیت نیم‌بهای سینما و بازگشتش به شرایط جدید!
حذف بلیت نیم‌بهای سینما و هر بار بالا رفتن قیمت بلیت می‌تواند منجر به حذف تعدادی از مخاطبان سینما شود و این مسأله از این بابت که قیمت‌ها نباید به متضرر شدن سرمایه‌گذارها منجر شود و همچنین سینما مخاطبان خود را از دست ندهد همواره مسأله‌ای حساس و مورد بحث بوده که نیاز به آسیب‌شناسی دقیق دارد و امروز که حذف بلیت نیم‌بها مطرح شده خبرگزاری برنا، در گفت‌وگو با چند سینماگر به دلیل این موضوع و راهکارهای حفظ مخاطب و جلوگیری از حذف بلیت نیم‌بها پرداخته است.

غلامرضا فرجی: حذف بلیت نیم‌بها موقتی است/ برخی سینماها خودسرانه در روزهایی به غیر از سه‌شنبه‌ها بلیت نیم‌بها می‌فروختند

غلامرضا فرجی حذف بلیت نیم‌بها از سینماها را به دلیل تصمیماتی خودسرانه از سوی برخی سینماها دانست که بلیت‌ها را در ساعاتی مشخص نیم‌بها کرده بودند و تصمیم شورای صنفی برای حذف بلیت نیم‌بها را موقتی دانست.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: برخی سینماها خودسرانه اقدام به فروش بلیت نیم‌بها در روزهایی غیر از سه‌شنبه‌ها کرده بودند که این اتفاق منجر به ورود شورای صنفی نمایش به این مسأله شد چراکه به هر حال نیم‌بها بودن بلیت‌ها در روزهای دیگر هفته باعث می‌شد فروش سینماهای دیگر تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

فرجی خاطرنشان کرد: تهیه‌کنندگان به این مسأله اعتراض کردند و پس از بررسی‌های شورای صنفی نمایش مشخص شد که این تصمیم خودسرانه برخی سینماها باعث شده تا مخاطبان به سالن‌های دیگر نروند و طبیعتاً باید تصمیمی برای رفع این وضعیت گرفته می‌شد که فعلاً تصمیم ما بر این بوده که به طور کلی بلیت نیم‌ها در روزهای سه‌شنبه را حذف کنیم.

وی افزود: سینماهایی که قصد دارند همچنان بلیت نیم‌بها داشته باشند باید درخواست خود را به صورت کتبی به شورای صنفی نمایش ارائه دهند و در غیر اینصورت فروش بلیت نیم‌بها در هر سینما خلاف قوانین خواهد بود. تصمیم حذف بلیت‌های نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه فعلاً به صورت موقتی گرفته شده تا به وضعیت شکل گرفته رسیدگی شود اما ممکن است طبق تصمیم شورای صنفی نمایش این تصمیم به صورت دائم اجرا شود.

فرجی در پایان درباره امکان کم شدن مخاطبان سینما با حذف بلیت نیم‌بها، گفت: نیم‌بها بودن بلیت‌ها اگر قرار است اتفاق خوبی باشد باید در چارچوب قوانین اجرا شود و اینکه هر سینما به تشخیص خود بلیت‌ها را در ساعاتی مشخص نیم‌بها کند مطمئناً این وضعیت روی دیگر سینماها تأثیر می‌گذارد و به ضرر سینما تمام می‌شود. مطمئناً در شرایطی که دو سینما در مجاور یکدیگر قرار دارند و یا فاصله چندانی بین آنها وجود ندارد سینمایی که بلیت‌هایش نیم‌بها است مخاطبان بیشتری خواهد داشت.

رضا سعیدی‌پور: بلیت نیم‌بها باید به سینما بازگردد

رضا سعیدی‌پور از بازگشت بلیت‌ نیم‌بها با شرایط جدید خبر داد.

مدیر سینمای ایران مال در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در تمام دنیا به دلیل اینکه مردم بتوانند از سینماها استفاده کرده و به دیدن فیلم‌های سینمایی بروند به صورت شناور سانس‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که بلیت ارزان‌تری نسبت به قیمت اصلی دارند. در نیز موافق وجود بلیت‌های نیم‌بها هستم و فکر می‌کنم در ساعاتی مثل ساعات صبح تا قبل از بعد از ظهر که افراد کمترین به سینما می‌روند تخفیفی برای بلیت‌ها در نظر گرفته شود.

سعیدی‌پور خاطرنشان کرد: شورای صنفی نمایش برای جلوگیری از تخلفاتی که انجام می‌شد تصمیمی مبنی بر حذف بلیت نیم‌بها در سینما گرفت که به همین خاطر در کارگروه اکران جلسه‌ای گذاشته شد که من نیز در آن جلسه حضور داشتم و ما نظرات خود را درباره مسأله بلیت نیم‌بها ارائه دادیم و فکر می‌کنم شنبه خبرهای خوبی برای مردم از خروجی این جلسه مطرح شود.

وی افزود: در کارگروه چند پیشنهاد ارائه شد که قطعاً شنبه یکی از این پیشنهادات عملی خواهد شد و قطعاً بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه به سینماها بازخواهد گشت و تصمیم بر این است که بلیت‌های سینما از صبح تا ساعت 15 هر روز نیم‌بها باشد تا همه مردم بتوانند به دیدن فیلم‌های سینمایی بروند.

مدیر سینمای ایران مال در پایان گفت: من با حذف بلیت نیم‌بها به طور مخالف هستم و فکر می‌کنم ما نیز در سینمای‌مان مثل همه جای دنیا باید بلیت نیم‌بها داشته باشیم و قانونمند کردن این مسأله قطعاً اتفاق خوبی برای سینمای ما خواهد بود.

محمدحسین فرحبخش: ارزان فروختن خودسرانه بلیت‌های سینما به یک اپیدمی تبدیل شده بود/ نیم‌بها بودن سینماها در روزهای سه‌شنبه غیر قابل حذف است!

محمدحسین فرحبخش عدم جلوگیری از ارزان فروختن بلیت‌ سینماها به صورت خودسر را منجر به همه‌گیرتر شدن این مسأله دانست و تأکید کرد ارزان فروختن خودسرانه بلیت‌های سینما به یک اپیدمی تبدیل شده بود.

محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: قرار بر این است که دو سانس اول همه سینماهای کشور نیم‌بها باشد و نیم‌بها بودن بلیت‌ها در روزهای سه‌شنبه در جای خود باقی بماند. قیمت بلیت سینما در ایران به قدری نیست که بتوان آن را نیم‌بها کرد و فکر می‌کنم امروز قیمت به قدری بالا نیست که مردم توان خرید بلیت نداشته باشند.

فرحبخش خاطرنشان کرد: اگر بلیت‌های سینما در روزهای دیگر مثل روزهای سه‌شنبه نیم‌بها شود ضربه بزرگی به سینمای ایران وارد خواهد شد و این مسأله که برخی سینماها به صورت خودسرانه بلیت‌ها را نیم‌بها و حتی یک سوم بها کرده بودند بدون توجه شورای صنفی نمایش و تصمیم‌گیری به موقع ممکن بود آسیبی جدی به سینما وارد کند. من به شخصه شاهد بودم برخی سینماها در برخی شهرستان‌ها بلیت‌ها را به یک سوم قیمت می‌فروختند و این قطعاً منجر به داشتن مخاطبان بیشتر برای آن سینما می‌شد اما به طور کلی دیگر سینماها متضرر خواهند شد و این به ضرر سینمای ایران است.

وی افزود: بدون تصمیم‌گیری شورای عالی اکران پایین آوردن خودسرانه قیمت بلیت‌ها همانطور که دیدیم به یک اپیدمی تبدیل می‌شد و ناگهان متوجه می‌شدیم که بدون اعلام رسمی بلیت سینماها با قیمتی نامشخص در حال فروش است. قطعاً نیم‌بها بودن بلیت‌ها باید به روشی قانونمند صورت بگیرد و طبق تصمیم جدیدی که گرفته شده بلیت‌ها در دو سانس اول سینماها نیم‌بها خواهد بود و از طرفی روزهای سه‌شنبه نیز بلیت سینماها نیم‌بها به فروش می‌رسد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: نیم‌بها بودن بلیت‌ها در روزهای سه‌شنبه برای مردم مسأله‌ای است که جا افتاده و اگر این مسأله کنار برود نیز سینماها ضرر خواهند کرد. مطمئناً بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه برای مردمی که شاید توان خرید بالایی ندارند بتواند شرایطی ایجاد کند که به سینما بروند. در شرایطی که مدیریت و نظارتی بر فروش بلیت‌های سینما نبود مطمئناً 10 درصد سینماها با فروش بلیت‌های ارزان به سود می‌رسیدند اما قطعاً ادامه این روند به ضرر 90 درصد سینماها بود همانطور که امروز نیز نیم‌بها بودن بلیت‌ در روزهای سه‌شنبه شاید به ضرر 10 درصد سینماها باشد اما از آنجا که برای باقی سینماها مفید است قطعاً می‌تواند به عنوان اتفاقی مثبت ادامه داشته باشد.

داریوش بابائیان: حذف بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه تصمیم درستی نیست / سینما متعلق به همه اقشار جامعه است

داریوش بابائیان حذف بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه را تصمیمی نادرست دانست و تأکید کرد نیم‌بها بودن بلیت در ساعات پیش از ظهر هر روز نیز می‌تواند تصمیمی درست در راستای بیشتر شدن مخاطبان باشد.

داریوش بابائیان، تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شکوفا فیلم، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: نیم‌بها بودن بلیت‌های سینما در روزهای سه‌شنبه برای مردم مسأله‌ای جا افتاده است که به نفع سینمای ما است و قشری که کمتر می‌توانند به سینما بروند، سه‌شنبه‌ها امکان سینما رفتنشان فراهم می‌شود. 

بابائیان خاطرنشان کرد: حذف بلیت نیم‌بها از سینماها در روزهای سه‌شنبه ابتدا منجر به کم شدن مخاطبان سینما نمی‌شود اما به مرور زمان این اتفاق به ضرر سینما تمام خواهد شد چرا که بسیاری مواقع افراد زیادی با بلیت نیم‌بها پایشان برای اولین بار به سینما باز شده و از مخاطبان اصلی آن می‌شوند و از طرفی افراد بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند روزهای سه‌شنبه به سینما رفته و ارزانتر فیلم ببینند. سینما باید به عنوان یک تفریح سالم در دسترس همه مردم از اقشار مختلف باشد.

وی درباره نیم‌بها شدن بلیت سینماها پیش از ساعت 15، گفت: با نیم‌بها شدن بلیت‌های سینما در ساعات پیش از ساعت 15 موافقم چرا که مزایای بسیاری را به سینما می‌رساند که یکی از آنها می‌تواند استقبال مدارس از فیلم‌ها باشد. مدارس می‌توانند با تدارک دیدن اردوهایی فرهنگی دانش‌آموزان را در این ساعات که نیم‌بها هستند به سینما ببرند و از طرفی در روزها تابستان نیز وقتی اوغات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر می‌شود می‌توانند در این ساعات به سینما بروند.

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: این تصمیم از جهات بسیاری می‌تواند به فروش فیلم‌ها کمک کند و استقبال از سینماها در ساعاتی که می‌توان به آنها ساعات مرده گفت نیز قطعاً بیشتر می‌شود. از طرفی حذف بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه تصمیم درستی نیست و با توجه به اینکه قیمت نیم‌بها در این روز مسأله‌ای جا افتاده برای مردم است بسیاری از مخاطبان برای دیدن فیلم‌ها در روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی می‌کنند و به هیچ‌وجه نباید بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه حذف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز