بررسی فاکتورهای موثر در موفقیت سریال های نمایش خانگی؛(بخش نخست)

دانلودهای غیرقانونی نتیجه بی‌احترامی به شعور مخاطب است!

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۶:۵۴:۰۰
کد خبر: ۸۶۹۲۲۲
دانلودهای غیرقانونی نتیجه بی‌احترامی به شعور مخاطب است!
عوامل موثر در موفقیت سریال های شبکه نمایش خانگی و تاثیر استارها در دیده شدن آنها را با نویسندگان و تهیه کنندگان سینما و تلویزیون مورد بحث و بررسی قرار دادیم. بابک کایدان نویسنده آثاری چون «تگزاس»، «دلدادگان»، «رحمان 1400»؛ «سقوط یک فرشته» و... گفت: جایی که قرار است مخاطب پول بدهد و کالایی را دریافت کند باید به درک و شعورش احترام گذاشت. سازندگانی که مخاطبشان را جدی و باهوش فرض می کنند قطعا موفق تر هستند.

بابک کایدان، نویسنده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به عوامل موفقیت یک سریال گفت: سریال‌ها چه در تلویزیون چه نمایش خانگی باید فاکتورهایی داشته باشند که موفق ظاهر شوند. مرحله اول نوآوری و جسارت در بیان یک موضوع است. این ویژگی باید در فیلمنامه، ساخت و اجرا اتفاق بیافتد. وقتی یک سریال دارای نوآوری باشد طبیعتا در کانون توجه مردم قرار می‌گیرد و برای دیدن آن کنجکاو می‌شوند. مرحله بعدی  پرداخت به قصه است. ممکن است دو سریال موضوع یکسانی داشته باشند اما نوع پرداخت آنها متفاوت باشد، در نتیجه یکی موفق و دیگری ناموفق ظاهر شود.

وی ادامه داد: مرحله بعدی تاثیرگذار، بازیگری است. به نظر من بازیگر تجلی زحمات تمام عوامل از جمله کارگردان، تهیه کننده و... است. بازیگری که درست انتخاب شود و سرجایش قرار گیرد به اصطلاح کار خوب در می‌آید. این اتفاق در نمایش خانگی به دلیل اینکه محدودیت‌ها کمتر است و می‌توان از استارهای سینمایی استفاده کرد بیشتر نمود دارد. با تحقق این شرط، شروط قبلی تکامل پیدا می‌کند. بنابراین سه فاکتور نوآوری در قصه، پرداخت و بازیگر باعث موفقیت یک اثر می شود.

نویسنده فیلم سینمایی «تگزاس» درمورد دلیل افزایش دانلودهای غیرقانونی بیان داشت: جایی که قرار است مخاطب پول بدهد و کالایی را دریافت کند باید به درک و شعورش احترام گذاشت. سازندگانی که مخاطب‌شان را جدی و باهوش فرض می‌کنند قطعا موفق‌تر هستند. مخاطب هم اگر احساس کند بابت پولی که داده 50 دقیقه داستان جذاب و بازیگری حساب شده می‌بیند قطعا با انگیزه قسمت‌های بعدی را تهیه کرده و تماشا می‌کند. به نظر من افزایش دانلودهای غیرقانونی رعایت نکردن فاکتورهای موثر در موفقیت سریال است.

کایدان در ادامه افزود: من دانلودهای غیرقانونی را مرتبط با ارزش‌گذاری سریال برای مخاطب می‌بینم. اگر سازنده برای مخاطب ارزش بگذارد، تعدا دانلودهای غیرقانونی بسیار کم می‌شود. مبلغ یک CD بیشتر از 10 هزار تومان نیست، اگر مخاطب حس کند با خریدن آن سرش کلاه نمی رود و به کارگردان و تهیه کننده ای که برای او ارزش قائل شده کمک می‌کند قطعا یا آن را می‌خرد یا از طریق سایت‌های معتبر دانلود قانونی می‌کند.

بابک کایدان

این نویسنده با اشاره به اینکه ستاره‌ها عامل موفقیت سریال‌های نمایش خانگی نیستند اظهار داشت: نمی‌توان گفت صرفا ستاره عامل موفقیت فیلم یا سریال است. سوپراستارترین بازیگران ما فیلم‌هایی بازی کردند که اصلا موفق نبوده، درعین حال فیلمی را کار کردند که چون سرجای درستش قرار گرفته اند به اصطلاح کار درآمده و به طور معجزه آسایی دیده شدند.

بابک کایدان با تاکید بر اینکه شبکه نمایش خانگی در آینده به جریان قدرتمندی تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی یک جریان نوپاست که در مرحله آزمون و خطا قرار دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه، تا همین جا هم بسیار موفق عمل کرده و توانسته سرمایه گذاران بسیاری را جذب کند. تنوع ژانر یک اتفاق مثبتی است که با وجود اینکه انتظار می رفت در تلویزیون رخ دهد در نمایش خانگی ایجاد شده. تعداد بالای سریال ها و... عواملی است که روبه روز باعث موفقیت بیشتر نمایش خانگی می شود.

نویسنده سریال «دلدادگان» ادامه داد: من مطمئن هستم این آزمون و خطاها در آینده نمایش خانگی را به یک جریان قدرتمند و مستقل تبدیل می کند که این رشد و پیشرفت باعث ایجاد رقابت سالم بین سینما، تلویزیون و.... می شود. مثل اتفاقی که اکنون در کشورهای خارجی در حال رخ دادن است.

نظر شما
پرونده ویژه