رئیس رسانه ملی در نشست هم اندیشی هنرمندان برگزیده کشور در کرمانشاه:

پویانمایی ابزار مقابله با سیاه نمایی دشمن است

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۱:۲۶:۱۸
کد خبر: ۸۶۹۶۸۳
پویانمایی ابزار مقابله با سیاه نمایی دشمن است
رئیس سازمان صداوسیما در نشست هم‌اندیشی با هنرمندان برگزیده پویانمایی و برنامه‌های عروسکی کشور با بیان اینکه پویانمایی ابزار مقابله با سیاه نمایی دشمن است بر تداوم حمایت رسانه ملی از این هنر تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دکتر علی عسکری در این نشست که در روز پایانی دومین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی و برنامه‌های عروسکی ایران برگزار شد گفت: از آثار پویانمایی که وارد عرصه جهانی شوند حمایت می‌کنیم و از فعالان این عرصه هم می خواهیم فرا مرزی، کار کنند. رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اهمیت حضور آثار موفق پویانمایی در حوزه تجاری، از تعیین تکلیف شفاف سندهای حقوقی در این زمینه خبر داد. رئیس رسانه ملی با مهم دانستن مسائل صنفی و شغلی سازندگان پویانمایی، بر ساماندهی نحوه قراردادها و امور بیمه فعالان این حوزه تاکید کرد. دکتر علی عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه عروسک در نمایش و تاثیرگذاری آن، از ایجاد فضایی برای نگهداری و آرشیو اسناد و عروسک های خاطره انگیز در شهرک سینمایی غزالی (ایران) حمایت کرد. رئیس رسانه ملی همچنین با اعلام حمایت از برنامه‌های عروسکی از ضرورت ساخت سریال های طولانی مدت در این حوزه خبر داد. 

در این نشست صمیمانه هنرمندان عرصه‌های پویانمایی و برنامه‌های عروسکی، مسائل خود را با رئیس رسانه ملی در میان گذاشتند. براساس این گزارش، مرضیه برومند از پیشکسوتان تولید و ساخت برنامه‌های عروسکی و رئیس هیئت داوران بخش عروسکی جشنواره، تولیدات عروسکی و پویانمایی مراکز استانی را درخشان خواند و گفت استعدادهای نابی در استان‌های کشور وجود دارد که نیاز به کشف دارند. وی با انتقاد از برخی روحیات کاسب کارانه تهیه کنندگان، خواهان کنترل این روحیه در حوزه برنامه سازی کودکان شد. رحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا هم در سخنانی با اشاره به افزایش 25 درصدی تولیدات پویانمایی این مرکز در یک سال گذشته و اینکه حدود 95 درصد تولیدات پویانمایی توسط صداوسیما خریداری می‌شود از پرداخت تمامی معوقات مالی خبر داد. او با اشاره به سفارش ساخت سریال های چند ده قسمتی و صادرات پویانمایی به کشورهایی نظیر روسیه، ژاپن، چین و کره از ضمانت اشتغال و درآمدزایی طولانی مدت در عرصه پویانمایی خبر داد.

رضا تقدسی از فعالان پویانمایی هم در این نشست با تشکر از پرداخت مطالبات معوقه که مانع تعطیلی برخی شرکت های پویانمایی شد از دکتر علی عسکری و علی دارابی که با برگزاری این جشنواره از پویانمایی حرفه ای ایران حمایت کردند، قدردانی کرد. یغمائیان یکی دیگر از فعالان این حوزه هم از اعمال برخی سلایق شخصی مسئولان که باعث کاهش تخیل و طنز می‌شود انتقاد کرد و گفت: این درحالیست که ما کتابچه پیامی مدون در این زمینه داریم. دکتر علی عسکری در پاسخ به این انتقاد، از لزوم پایبندی به اصول مدون تاکید کرد. الهام ابراهیمی، تهیه کننده جوانمردان هم با اشاره به موانع موجود در عرصه برندسازی فرهنگی به مشکلات بیمه و عدم تاثیر آن در برآوردها پرداخت. دکتر علی عسکری با محق دانستن این مطالبه به مرکز پویانمایی صبا دستور داد تا با شرکت های انیمیشن ساز، در این زمینه به تفاهم لازم برسد. مهدی فقیه، بازیگر پیشکسوت و فعال عروسکی در استان فارس هم در سخنانی کوتاه به مظلومیت عروسک های بومی اشاره کرد و گفت زمینه فرهنگی مناسبی برای تاثیرگذاری بر کودکان وجود دارد. فقیه از آمادگی برای ساخت مجموعه شاهنامه خبر داد که دکتر علی عسکری به او گفت با حمایت صداوسیما این کار را شروع کند. مرتضی جهانپور از فعالان پویانمایی دیگر سخنران این نشست بود که به اهمیت هویت سازی بصری در پویانمایی اشاره کرد. رئیس سازمان هم با اعلام اینکه اقداماتی در این زمینه شده گفت: از هرگونه پیشنهادی استقبال می‌کند. امین حسینیون از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره هم خواهان استفاده از فرصت همجواری استان‌های مرزی با کشورهای همسایه برای صادرات محصولات پویانمایی شد و پیشنهاد منطقه آزاد پویانمایی را مطرح کرد. او همچنین خواهان استفاده مدون از ادبیات کودکان برای ساخت آثار پویانمایی شد. رئیس سازمان صداوسیما هم ضمن استقبال از این پیشنهاد، بر لزوم فرامرزی نگاه کردن فعالان هنری تاکید کرد. علی رئیس، دیگر فعال عرصه پویانمایی هم خواهان حمایت صداوسیما از حضور محصولات پویانمایی در جشنواره‌های بین المللی و بازار فروش جهانی شد که دکترعلی عسکری قول مساعد داد. مرضیه محبوب، عروسک ساز پیشکسوت هم در سخنانی از نداشتن آرشیو عروسکی انتقاد کرد و حمایت از فعالان حوزه عروسک را خواستار شد. وحید نیکخواه آزاد، کارگردان و تهیه کننده حوزه کودک هم اضافه شدن بخش های دیگر حوزه کودک به جشنواره را در تکمیل شدن آن موثر دانست. او با اشاره به اینکه پرفروش ترین فیلم های سینمایی کودک مانند کلاه قرمزی و مدرسه موشها به واسطه حضور در تلویزیون به چنین موفقیتی رسیده اند خواهان بهره گیری از این فضا شد. جواد هاشمی، کارگردان هم در تکمیل سخنان نیکخواه با اشاره به عدم موافقت برخی مدیران وقت صداوسیما با ساخت فیلم پنگول، خواستار رفع موانع شد. بهرام شاه محمدلو که همه او را به نام آقای حکایتی می‌شناسند هم در سخنانی کوتاه به اهمیت قصه اشاره کرد و گفت ما هم اکنون دچار کمبود ارائه نکات اخلاقی و احساسی و آرام بخش شده ایم.

در ابتدای این نشست، هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با تشکر از حضور هنرمندان در این استان، ضمن معرفی امکانات و ویژگی‌های کرمانشاه از تاثیرات مثبت و برکات میزبانی دومین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی و برنامه‌های عروسکی ایران برای استان کرمانشاه گفت. علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی هم در سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از جشنواره پرداخت و از حضور پررنگ فعالان عرصه پویانمایی و برنامه‌های عروسکی استان‌ها خبر داد.

نظر شما