شرایط تبلیغات در سینمای ایران- بخش اول؛

منصور لشگری قوچانی: شرایط تبعیض‌‌آمیز در تبلیغات فیلم‌ها با توجه به سیاست‌ها منطقی است/ تلویزیون ما رسانه ملی نیست

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۴:۵۵:۰۰
کد خبر: ۸۶۹۷۶۲
منصور لشگری قوچانی: شرایط تبعیض‌‌آمیز در تبلیغات فیلم‌ها با توجه به سیاست‌ها منطقی است/ تلویزیون ما رسانه ملی نیست
منصور لشگری قوچانی، تهیه‌کننده سینما، شرایط تبعیض‌آمیز در تبلیغات تلویزیونی فیلم‌های سینمایی را با توجه به سیاست‌های این رسانه کاملاً منطقی دانست.

منصور لشگری قوچانی، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: عدم پخش تیزر برخی فیلم‌های سینمایی در تلویزیون امری طبیعی است چراکه تلویزیون اهدافی را دنبال می‌کند که شاید یک فیلم سینمایی با آن اهداف در تضاد باشد و در نتیجه ترجیح می‌دهد تیزر فیلم مورد نظر را پخش نکند.

لشگری قوچانی تصریح کرد: تلویزیون متأسفانه مدت‌هاست که به مردم تعلق ندارد و گروه خاصی آن را در دست گرفته و خودشان با اهداف خودشان سیاستگذاری‌های آن را مشخص می‌کنند. به یاد دارم زمان اکران «کوچه بی‌نام» تلویزیون با تبعیض تیزرهای ما را پخش نکرد. دیگر نمی‌توان به تلویزیون رسانه ملی گفت چرا که تنها به گروهی خاص تعلق دارد و همه چیز بر اساس کیفیت‌های ارزشی طبقه‌بندی می‌شود و کیفیت هنری در نظر مسئولان صدا و سیما چندان حائز اهمیت نیست.

وی افزود: به همین دلیل است که امروز فضای مجازی قدرت بیشتری از تلویزیون دارد چراکه آنجا فضا کاملاً در اختیار مردم است و مردم در جایی که بیشتر به آن احساس تعلق داشته باشند حضور پر رنگ‌تری دارند. فضای مجازی امروز پرمخاطب‌تر از تلویزیون است و به همین دلیل تبلیغات فیلم‌های سینمایی به این حوزه ورود پیدا کرده و شرایط خاصی را به وجود آورده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عصر یخبندان» خاطرنشان کرد: پیش از اینکه فضای مجازی چنین قدرتی پیدا کند تیزر فیلم‌ها در شبکه‌هایی مثل شبکه جم پخش می‌شد، این اتفاق به‌گونه‌ای بود که شبکه جم با تیزهوشی فهمیده بود، می‌تواند با تبلیغ فیلم‌های سینمایی محبوبیت و مقبولیتی بین عوام مردم پیدا کند پس بدون اینکه مبلغی از تهیه‌کننده‌ها دریافت کند با دسترسی به تیزرها فیلم‌های سینمایی را تبلیغ می‌کردند که هم به نفع سینمای ما بود و هم شبکه جم از این اتفاق بهره می‌برد. پس از مدتی دیگر فیلم‌های ایرانی در شبکه جم تبلیغ نشدند و این اتفاق به دلیل این بود که شبکه جم دیگر مخاطب نداشت و سینماگران ما نیز اهمیتی به پخش تیزر فیلم‌هایشان در این شبکه نمی‌دادند.

لشگری قوچانی در ادامه این بحث گفت: توجه سینماگران پس از اینکه شبکه جم کنار رفت و تلویزیون نیز همچنان به رفتار تبعیض‌آمیز خود ادامه می‌داد به فضای مجازی معطوف شد، به همین دلیل در این فضا می‌بینیم که با حضور گسترده مردم از اقشار مختلف تبلیغات نتیجه بهتری برای صاحبان فیلم‌ها دارد اما نباید فراموش کرد که فضای مجازی محلی امن و کنترل شده نیست و حواشی در این فضا بیش از دیگر مسائل مدنظر مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: باعث تأسف است که رسانه به اصطلاح ملی ما رفتاری گزینشی نسبت به فیلم‌ها دارد و ما شاهد هستیم که فیلم‌های سینمایی ما که از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی مجوز گرفته‌اند در صداوسیمای جمهوری اسلامی رفتاری قهرآمیز با آنها می‌شود. تلویزیون ما به هیچ‌وجه یک رسانه ملی نیست و بیش از اینکه بتوان به آن رسانه ملی گفت، تلویزیون امروز رسانه گروهی خاص است پس در این شرایط کاملاً می‌توان رفتارها و انتخاب‌های گزینشی را در این رسانه اتفاقی کاملاً منطقی دانست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قاتل اهلی» در پایان گفت: تبلیغات در سینمای ایران برای سینماگران مستقل در شرایطی قرار دارد که به هیچ‌ عنوان نمی‌توان آن را با دیگر سینماگران مقایسه کرد. در این شرایط قطعاً بخش مستقل سینما آثار کمتری تولید می‌کند، من به شخصه چند سالی است که فیلمی نساخته‌ام و در این شرایط قطعاً ساخت یک فیلم با خطراتی همراه است که بخش خصوصی کمتر توان این ریسک کردن‌ها را دارد. افرادی که مدت‌ها است بیکار هستند و گوشه‌گیر شده‌اند بسیار زیاد هستند که امیدوارم روزی شرایط تغییر کند و همه به یک اندازه از امکاناتی مثل امکاناتی تبلیغاتی بهره‌مند شوند.

نظر شما
پرونده ویژه