بررسی طراحی لباس در آثار سینمایی و تلویزیونی؛

سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند!

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۳:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۷۰۱۳۴
سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند!
علی لدنی با اشاره به جایگاه ویژه طراح لباس در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی شرایط اقتصادی امروز را تحمیل کننده کم توجهی تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان به طراحی لباس دانست.

علی لدنی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: در گذشته معمولا طراح لباس و طراح صحنه در سینما و در تلویزیون یکی بوده، بعدها تغییر نوع کار، توجه به کیفیت‌های بالا، پیچیدگی فیلمنامه ها و تخصصی شدن حرفه‌ها  باعث شد طراحی لباس و طراحی صحنه از هم تفکیک شوند.

لدنی گفت: اگر آثار گذشته را  بررسی کنیم به خصوص در آثار سینمایی، می بینیم که افرادی هم طراحی صحنه و هم طراحی لباس را در یک پرژه  بر عهده داشته اند و موفق نیز عمل کرده اند. اما به لحاظ تاریخی لازم است این دو از هم تفکیک شوند چرا که هر دو هنر  پیچیده ای هستند که امروزه باید از  متخصصین آن برای بهتر شدن کیفیت آثار سینمایی و تلویزیونی استفاده کرد که  هر کدام می‌توانند موفق باشند که خوشبختانه اینگونه بوده و در حال حاضر نیز این تفکیک به درستی در سینما و تلویزیون صورت گرفته است. 

وی افزود: در کارهای بزرگ این دو مقوله کاملاً تفکیک شده هستند اما در پروژه های کوتاه معمولا ادغام شدند و طراحی لباس و صحنه یکی شده است.

تهیه کننده مجموعه «تبریز در مه» خاطرنشان کرد: اگر چه امروزه این نیاز برای تهیه‌کنندگان ایجاد شده که این دو را به طور کل جدا از هم ببینند ولی معمولا سرمایه‌گذاران در شرایط موجود دنبال کاهش هزینه ها هستند. 

لدنی با تاکید براینکه طراحان لباس و صحنه امروز به عبارتی مدیر هنری هستند و تهیه کننده و کارگردان معمولا به این دید از آنها دعوت به کار می‌کنند، گفت: تهیه‌کنندگان و کارگردانان باید یک مدیر هنری داشته باشند که به همه مسائل لازم یک پروژه اشراف کامل داشته باشند. این مدیران هنری دو دستیار دارند، دستیار صحنه  و دستیار لباس که از طریق آنها می توانند کار را رشد داده، کیفیت بدهند و انتظاراتی که کارگردان می‌خواهد ایجاد کند.

وی در همین راستا ادامه داد: امروزه اگر طراحی صحنه و طراحی لباس خوبی در یک مجموعه تلویزیونی و یا سینمایی می بینیم نتیجه تلاش و تجربه  پیشکسوتان این کار است و من می‌دانم که این هنرمندان 15 تا 20 سال است که در این رشته  کار می‌کنند ولی باید ملموس‌تر و روشن تر و آنطور که مد نظر بخشی از جامعه یا هنرمندان است تعریف جدیدی از این مقوله شود که جایگاه آنان مشخص و ملموس شود. 

لدنی با اشاره به جایگاه کارگردان و تایید نظر وی به عنوان عضو اصلی یک پروژه گفت: بدون تایید نظر کارگردان یا تهیه‌کننده هیچ اتفاقی در صحنه نمی‌افتد. بعضی مواقع بازیگران می‌گویند لباس دارند،  اگر کارگردان یا تهیه‌کننده  آن را تأیید کند لباس مورد نظر استفاده می‌شود در غیر این صورت خیر. حتی برخی اوقات می‌گویند خانم ها در گریم دست می‌برند اما باز هم این زیر نظر تهیه کننده و کارگردان است و تا تأیید آنها نباشد اجرا نمی‌شود و بازیگر ملزم است آنچه که تهیه کننده و کارگردان می‌خواهند اجرا کند. هیچ کس نمی‌تواند بالاتر از کارگردان نظر بدهد و اگر چنین مسأله‌ای دیده می‌شود که آسیب زننده است آن را باید متوجه تهیه‌کننده و به خصوص کارگردان دانست که مدیریت درستی نداشته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز