جهانگیر کوثری:

امتیاز جشن‌های مستقل، در انتخاب‌های آزادشان است / ۱۰ درصد تأثیرگذاری در این جشن‌ها نیز نتیجه‌ای مطلوب است

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۸۷۱۹۸۴
امتیاز جشن‌های مستقل، در انتخاب‌های آزادشان است / ۱۰ درصد تأثیرگذاری در این جشن‌ها نیز نتیجه‌ای مطلوب است
جهانگیر کوثری رقابت جشن‌های مستقل با رویدادهای غیرمستقل را رقابتی نابرابر می‌داند امتیاز جشن‌های مستقل به نظر این تهیه‌کننده در انتخاب‌های آزاد آنها است که به نظر مردم بسیار نزدیک‌تر هستند.

جهانگیر کوثری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: جشن یا جشنواره‌ای مثل جشنواره حافظ که 19 سال دوام آورده و هر سال بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد به این معنی است که این جشن توانسته جایگاه خود را به دست آورد و قطعاً در محتوای آن ارزشی نهفته است که همچنان می‌تواند با پویایی به وجود خود ادامه دهد.

کوثری خاطرنشان کرد: فراهم کردن امکانات و نیرویی که چنین جشن بزرگی را برگزار کند کار بسیار دشواری است که به نظر من اعضای برگزاری این جشن از عهده آن به خوبی برآمده‌اند. از طرفی جشن حافظ نگاهی ادبی و فراسینمایی نیز به آثار دارد. در این جشن اقشار مختلف جامعه نیز می‌توانند حضور داشته باشند و عنوان آن نیز نشان‌دهنده نگاهی ادبی است. این جشن که یادگاری از علی معلم است در بین جشن‌های مستقل می‌توان آن را جزو بهترین جشن‌ها دانست که هم به سینما و هم به آثار تلویزیونی می‌پردازد.

وی افزود: داوران در جشن‌های مستقل و همینطور جشن حافظ افراد موجهی هستند که مردم به رأی آنها اعتقاد دارند. آن چیز که در خروجی جشن حافظ مشاهده می‌کنیم دقیقاً چیزی است که جامعه از آن استقبال می‌کند و حتی منتقدان نیز آنها را تقریباً بهترین انتخاب می‌دانند. برگزاری یک جشن مستقل در ایران کار بسیار دشواری است که با حواشی بسیار مواجه است و اگر این جشن‌ها بتوانند با برگزاری‌شان برای حدود 10 یا 5 درصد جامعه تأثیرگذار باشند می‌توان گفت که رسالت خود را به خوبی انجام داده‌اند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: یکی از امتیازاتی که جشن‌های مستقل نسبت به دیگر جشن‌ها و جشنواره‌ها دارند طبیعتاً انتخاب برگزیده‌های آنها است که بدون اعمال نظرهای تحمیلی آزادانه صورت می‌گیرد و این جشنواره‌ها می‌توانند انتخاب‌های بهتری داشته باشند. در جشنواره‌های دولتی ممکن است برخی افراد به هیچ‌وجه به دلیل مواضع شخصی‌شان جایزه نگیرند و جشن‌ها و جشنواره‌های شخصی فرصتی به حساب می‌آیند تا این افراد بتوانند جوایزی را از آن خود کنند. امتیاز اصلی این رویدادهای مستقل عدم وجود فیلترهای نظارتی بر انتخاب‌ها است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پل خواب» با اشاره به انتخاب‌های متفاوتی که در جشن‌های مستقل مثل جشن حافظ نسبت به جشن‌ها و جشنواره‌های دولتی رخ می‌دهد، گفت: امسال در جشن حافظ این تفاوت بسیار مشهود بود و به نظر می‌رسد جشن‌های مستقل تا حدی در تلاش هستند که تفاوتشان در این زمینه بسیار روشن و مشخص باشد اما به نظر من این انتخاب‌ها به خواسته مردم نزدیک‌تر است و از خواسته مسئولان فاصله دارد. تقدیر و بزرگداشت گلاب آدینه در نوزدهمین جشن حافظ انتخابی دقیق، به موقع و تأثیرگذار بود.

کوثری در پایان اظهار داشت: برگزاری جشن مستقل در سینما و تلویزیون بسیار کار دشواری است و رقابت این جشن‌ها با رویدادهای مشابه‌شان که دولتی هستند بسیار سخت‌تر است. رقابتی که در این بین وجود دارد به هیچ‌وجه رقابتی برابر نیست. جشن‌های دولتی تجهیزات، امکانات و بودجه‌ای دارند که طبیعتاً افراد چنین امکاناتی را در اختیار ندارند و جشن‌های دولتی هر بار با استفاده از ابزارهای موجودشان به راحتی تأثیر رسانه‌ای خود را می‌گذارند و همانطور که گفتم اگر جشن‌های مستقل که در این رقابت نابرابر قرار دارند بتوانند تنها 10 درصد نسبت به دیگر رویدادها در جامعه تأثیرگذار باشند کار خود را به بهترین شکل انجام داده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز