اصغر همت:

قدرت خانه تئاتر در برابر افراد ناچیز است / همه به خود اجازه دخالت می‌دهند / برخی مشکلات ناشی از کج‌فهمی‌ افراد است

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۴:۵۳:۰۰
کد خبر: ۸۷۲۱۹۰
قدرت خانه تئاتر در برابر افراد ناچیز است / همه به خود اجازه دخالت می‌دهند / برخی مشکلات ناشی از کج‌فهمی‌ افراد است
اصغر همت با اشاره به حواشی رخ داده برای بسیاری از نمایش‌های در حال اجرا، این اعمال سلیقه‌ها را تنها از سوی مرکز هنرهای نمایشی نمی‌داند و تأکید دارد که قدرت خانه تئاتر برای مقابله با نهادهایی که به خود اجازه دخالت در مسائل نمایش‌های تئاتر را می‌دهند بسیار ناچیز است.

اصغر همت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره اتفاقات اخیر تئاتر مبنی بر توقیف برخی نمایش‌ها اظهار داشت: خانه تئاتر این مسأله را در جلساتی که دارد مطرح کرده و به دنبال آسیب‌شناسی است اما حقیقت این است که ما تکلیفمان برای مقابله با این معضل مشخص نیست، اگر تنها سازمان یا نهادی که با برخی نمایش‌ها مشکل دارد مربوط به مرکز هنرهای نمایشی یا وزارت فرهنگ و ارشاد می‌شد قطعاً مشکلات در این حد نبود اما وقتی هر کس به خود اجازه اظهار نظر و اعمال سلیقه می‌دهد وضعیت پیچیده‌تر شده و ما تکلیفمان را نمی‌دانیم.

همت تصریح کرد: فشارها به قدری است که ما در هر زمینه دچار خودسانسوری شده‌ایم و باز هم در نهایت فردی به دیدن نمایش می‌آید و بعضا‌ً به دلیل کج‌فهمی با مطرح کردن مسائلی نامربوط نمایش را دچار حاشیه کرده و در نهایت قوه‌قضاییه با ورود به موضوع مطرح شده در جایگاه مدعی‌العموم برای نمایش تصمیم گرفته و آن را توقیف می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال در نمایش «عاشقانه‌های خیابان» طبیعی است که این نمایش وقتی با تماشاگران در ارتباط است مسائلی اتفاق می‌افتد و افراد درد دل‌هایشان را مطرح می‌کنند که قطعاً نمی‌شود انتظار داشت که نمایش همیشه به یک شکل اجرا شود. این شکل اجرا و اینگونه نمایش‌ها اگر باب میل مسئولان نیست پس بهتر است کلاً آن را حذف کنند و مجوزی ندهند نه اینکه با ارائه مجوز گروه شروع به تمرین کند و هزینه‌های بسیار متقبل شود اما در نهایت نمایشش توقیف شده و همه متضرر شوند.

این بازیگر در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر اتفاقاتی نظیر توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان» نشأت گرفته از کج‌فهمی یک شخص است. همه این اتفاقات به این شکل رخ می‌دهد که مسأله‌ای در یک نمایش مطرح شده و شخصی با آن مشکل دارد، بحث‌هایی غیرکارشناسانه مطرح می‌کند و اعتراض خود را به مسئولان اعلام کرده و برای نمایش مشکل ایجاد می‌کند. دفعات قبل نیز این اتفاقات رخ داد و خانه تئاتر برای مقابله اطلاعیه‌هایی صادر کرد که در نهایت اتفاق چندانی رخ نداد.

همت در پایان این بحث گفت: قدرت خانه تئاتر در برابر این فشارها بسیار ناچیز است و در این شرایط که هر سازمان و نهادی به خود اجازه ورود به مسائل نمایش‌های اجرا شده در تئاتر را می‌دهد خانه تئاتر چه قدرت و توانی دارد که بتواند با آن مقابله کند؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز