در حد پیشنهاد؛

پخش سریال های نمایش خانگی در تلویزیون!

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۳:۵۷:۰۰
کد خبر: ۸۷۴۲۴۵
پخش سریال های نمایش خانگی در تلویزیون!
یادداشت دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا_مجتبی احمدی

شبکه نمایش خانگی می تواند منبعی برای تغذیه تولیدات نمایش رسانه ملی باشد.

این در حد پیشنهاد است؛

اما می شود به آن نگاه جدی داشت!

چراکه؟!

مگر نه اینکه تولیداتِ مورد تایید وزارت ارشاد می تواند همسو و هم زاویه با آثاری باشد که در رسانه ملی مورد تصویب قرار می گیرد؟(مانند بسیاری از فیلم های سینمایی که با مجوز وزارت ارشاد روی پرده می روند و به پخش تلویزیونی نیز می رسند) پس چرا از این پتانسیل به نفع ارتقاء کیفیت تولیدات نمایشی تلویزیون استفاده نمی شود؟ 

این پیشنهاد دارای چند بُعد فرهنگی، اقتصادی و البته هنری است:

از نگاه اقتصادی، رسانه ملی می تواند با هزینه پایین تری سریال های درجه یک نمایش خانگی را روی آنتن بیاورد. با این توصیف که شاید بسیاری از افراد که نتوانستند این مجموعه ها را تهیه کنند بتوانند به شکل رایگان مخاطب این سریال ها باشند.

این مجموعه ها می توانند در تلویزیون باکس های سریال های رسانه را دربر بگیرند و بازخورد مخاطبین در شبکه نمایش خانگی مدنظر مدیران و سیاست گذاران سازمان در انتخاب این آثار باشند.

شاید در شرایط فعلی تاکید می کنم در شرایط فعلی، تلویزیون نتواند به بازیگران درجه یک و استارهای سینمایی دسترسی داشته باشد و دستمزد آنها را پرداخت نماید. اتفاقی که در شبکه نمایش خانگی به راحتی و با وجود اعداد و ارقام نجومی قابل پرداخت است. لذا بدین وسیله سریال های پربازیگر و پرستاره با کمترین هزینه به تلویزیون می آیند و در حقیقت تلویزیون از موقعیت پیش آمده می تواند به نفع آنتن استفاده کند.

نکته بعدی اینکه در بهترین حالت تنها بخشی از مردم می توانند سریال های نمایش خانگی را ببینند و با این قاعده زحمات هنری یک گروه برنامه ساز با حجم وسیعی از مخاطب مواجه خواهد شد.

نکته دیگر اینکه شبکه نمایش خانگی می تواند رقابتی برای تولیدات تلویزیونی محسوب شود و در واقع شبکه نمایش خانگی به دلیل شرایط ویژه اش در ساخت و تولید جایگاه از دست رفته سریال را در تلویزیون (که بیشتر به خاطر دلایل اقتصادی است) بازگرداند. این نمونه با سریال «ساخت ایران» رخ داد و محمدرضا گلزار برای اولین بار با یک سریال تلویزیونی روی آنتن رفت. اگرچه زمان و شبکه مناسبی برای «ساخت ایران» درنظر گرفته نشد اما باید گفت «ساخت ایران» چندین برابر شبکه نمایش خانگی در تلویزیون دیده شد.

تعامل شبکه نمایش خانگی و تلویزیون در واقع فرصتی است که هر یک از این دو رسانه در تزریق تولیدات و البته تبلیغات دست در دست یکدیگر بدهند یکی از بهترین فرصت های تبلیغاتی سریال ها در شبکه نمایش خانگی، می تواند رسانه ملی باشد به شرط آنکه این تعامل دوسویه طوری تعریف شود که سهم  اقتصادی طرفین نیز لحاظ گردد.

در گفت و گو با کارشناسان تلویزیون و سرمایه گذران شبکه نمایش خانگی موضوع را بررسی خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز