گفت‌وگوی هفته؛

پیمان جعفری: فیلمسازان فریب شبکه نمایش خانگی را نخورند/ بدون شک در آینده شبکه نمایش خانگی با شکست مواجه می‌شود

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۳:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۷۵۷۰۸
پیمان جعفری: فیلمسازان فریب شبکه نمایش خانگی را نخورند/ بدون شک در آینده شبکه نمایش خانگی با شکست مواجه می‌شود
پیمان جعفری با اشاره به ساز و کار غلطی که در شبکه نمایش خانگی وجود دارد تأکید کرد قطعاً در آینده این رسانه با شکست مواجه خواهد شد.

پیمان جعفری، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی به ظاهر مزیت‌هایی دارد که همه را گول می‌زند و اکثر فیلمسازان که در این زمینه تجربه چندانی ندارند با این تصور که امکان به دست آوردن پول بیشتر برای‌شان در شبکه نمایش خانگی فراهم است از تلویزیون جدا شده و در این رسانه فعالیت می‌کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: تلویزیون قطعاً فضای بهتری برای کار کردن است و قطعاً صداوسیما در چارچوبی مشخص‌تر به تعهداتش عمل می‌کند، وقتی با تلویزیون همکاری می‌کنید در اینکه تعهدات طرف مقابل انجام شود اطمینان دارید اما شبکه نمایش خانگی اینگونه نیست. متأسفانه اکثر فیلمسازانی که به شبکه نمایش خانگی وارد می‌شوند نمی‌دانند که در یک دام ورود کرده‌اند. فضای این رسانه به گونه‌ای است که اکثر فیلمسازان اینگونه تصور می‌کنند که قرار است اتفاق عجیب و غریب و خوبی برای آنها رخ دهد.

وی افزود: وقتی در کشور ما قانون کپی‌رایت وجود ندارد و وضعیت اقتصادی نیز چندان مساعد نیست وجود شبکه نمایش خانگی خود جزو اتفاقات عجیب است، من به شخصه اطمینان دارم که این رسانه با افت شدیدی در آینده مواجه خواهد شد و به زودی تلویزیون به رسانه بهتری برای فیلمسازی و سریال‌سازی تبدیل می‌شود و امروز نیز بسیاری از فیلمسازان ما به این نتیجه رسیده‌اند و از آنجا که در تلویزیون نظارتی دقیق‌تر بر تولیدات وجود دارد، این رسانه را رسانه‌ای بهتر برای فیلمسازی می‌دانند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی بسیار بی پایه و اساس است. فضای به ظاهر بازی که برای فیلمسازان وجود دارد بسیار فریبنده است و فیلمسازان نمی‌دانند که با ورود به این عرصه با چه حواشی و اتفاقاتی قرار است روبرو شوند. این رسانه حتی در بخش مالی نیز نمی‌تواند خوب عمل کند و بالا بودن تولیداتش مطمئناً علاوه بر ظاهر فریبنده‌اش دلایل دیگری نیز دارد.

تهیه‌کننده سریال «رقص روی شیشه» در ادامه گفت: به لحاظ فرهنگی سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تا امروز ساخته شده‌اند نتوانسته‌اند تأثیر مثبتی گذاشته و ما را در راستای آرمان فرهنگی‌مان کمک کنند. این رسانه به نظر من هنوز در جامعه جا نیفتاده و تا زمانی که مسائلی مثل کپی‌رایت، خط قرمزها و مسائل مالی این رسانه مشخص نشود نمی‌توان شبکه نمایش خانگی را رسانه‌ای معتبر دانست. وقتی اکثر سریال‌ها به راحتی در فضای اینترنت دانلود می‌شوند و پس از پخش یک قسمت، شبکه‌های ماهواره‌ای بارها آن را در همان روز پخش می‌کنند چگونه می‌شود اطمینان داشت که محصولات این شبکه می‌تواند برای سرمایه‌گذارها با سود همراه باشد.

وی افزود: تولیدات شبکه نمایش خانگی فقط به لحاظ سرگرمی توانسته‌اند مخاطبان خود را تا حدی درگیر کنند و ما هنوز اثر درخشانی در این رسانه ندیده‌ایم که بتواند تأثیری فرهنگی بر جامعه داشته باشد. بدون شک در آینده با توجه به آثاری که تولید می‌شود و شرایطی که وجود دارد شبکه نمایش خانگی با شکست مواجه می‌شود.

جعفری در ادامه اظهار داشت: برخی فیلمسازان نیز در این رسانه موفق عمل کردند که این موفقیت در وهله اول به اعتباری برمی‌گردد که آن‌ها در تلویزیون کسب کرده‌اند و قطعاً افراد معتبر و صاحب‌نام در جایگاهی قرار دارند که ممکن است تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارهایی به سراغشان بیایند که تنها به جنبه‌های مالی یک اثر فکر نمی‌کنند. تعداد این فیلمسازها در شبکه نمایش خانگی بسیار اندک است و آن چیز که درباره وضعیت بد این رسانه اشاره کردم مربوط به اکثر فیلمسازان است اما قطعاً چند نمونه اندک نیز به عنوان افراد موفق در این فضا می‌توان نام برد.

وی در پایان تأکید کرد: ساز و کار شبکه نمایش خانگی باید اصلاح شود و قطعاً در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد این رسانه با شکست مواجه خواهد شد. منابع مالی، قانون کپی‌رایت، نظارت دقیق بر محتوای آثار، حجم تولیدات و... مسائلی هستند که باید برای تولیدات شبکه نمایش خانگی مورد توجه قرار بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز