شبکه جام جم با مدارس خارج از کشور تفاهم نامه نوشت

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۲۲:۱۳:۳۴
کد خبر: ۸۷۹۲۰۸
شبکه جام جم با مدارس خارج از کشور تفاهم نامه نوشت
نشست مدیران شبکه جهانی جام جم با قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور روز دوشنبه 7 مرداد برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این نشست دکتر حسن ملکی ضمن تاکید بر اهمیت تربیت و آموزش نسل سوم و چهارم ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: فرزندان ایرانی در مدارس کشورهای خارجی، با نگاه غیر دینی آموزش می بینند و همین امر می تواند موجب از دست دادن هویت ملی و دینی آنها شود؛ این در حالی است که در شرایط کنونی برای بسیاری از کشورها جمعیت مهاجر دارای اهمیت بوده و برای آنها به عنوان سرمایه و سفیران فرهنگی برنامه ریزی می کنند، ما نیز باید این روند را اصلاح نماییم.

سرپرست شبکه جام جم با تاکید بر اینکه فضا برای کارهای مشارکتی در جام جم مهیاست، گفت: 50 درصد اخبار ما باید متفاوت از اخبار داخل باشد چون متولی امور ایرانیان خارج از کشور هستیم. ما قصد داریم برای تهیه این اخبار از معلمان و دانش‌آموزان خارج از کشور به عنوان خبرنگار افتخاری یا شهروند خبرنگار بهره ببریم.

در ادامه این نشست «غلامرضا کریمی» رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه گفت: متاسفانه از ظرفیت فوق العاده ایرانیان خارج از کشور در طول 40 سال گذشته استفاده بهینه نشده است. جمعیت دانش آموزان خارج از کشور باید حداقل یک میلیون نفر باشند در حالی که تنها 13 هزار نفر جذب این مدارس شده اند.

کریمی در ادامه با اشاره به گسترش مراودات و ارتباطات در عصر کنونی گفت: به نظر من پدیده ای بنام فرار مغزها دیگر وجود ندارد و در واقع ما تعامل مغزها را داریم و این تعامل بین نخبگان داخلی و خارجی صورت می گیرد. برای بهره مندی از این تعاملات باید به دیپلماسی آموزشی توجه کنیم که در ذیل دیپلماسی کلان کشور قرار می گیرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور همچنین افزود: قبل از انقلاب تنها 10 مدرسه در خارج از کشور داشتیم اما اکنون این تعداد به 130 تا 140 مدرسه رسیده است. این گسترش صرفا کمّی بوده و به لحاظ کیفی و چهارچوب های خاص سیاسی، وضعیت مطلوبی نداریم به همین دلیل با جدیت به دنبال جذب و ورود بخش خصوصی به این عرصه هستیم.

کریمی در ادامه با عنوان این فرمایش مقام معظم رهبری که: «هیچ کودکی فارغ از اقامت مجاز یا غیر مجاز در هر جایی از ایران نباید از تحصیل محروم بماند» گفت: این فرمایش حضرت آقا باعث افزایش چشمگیر تعداد دانش آموزان اتباع خارجی در ایران شد به طوری که ما هم اکنون 473 هزار دانش آموز آواره و پناهنده در کشور داریم که در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند و این درحالی است که کمک های بین المللی در این خصوص به ایران کمتر از 2 درصد هزینه های تحصیلی آنان است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر انجام کار حرفه ای در عرصه بین الملل گفت: ما از ظرفیت های شبکه جهانی جام جم برای انعکاس اخبار مدارس خارج از کشور استقبال کرده و در جهت پشبرد اهداف مشترک، زمینه همکاری های مناسب را فراهم می کنیم.

در پایان این نشست دو طرف تحقق همکاری در خصوص بهره گیری از توان معلمان و دانش آموزان ایرانی خارج از کشور به عنوان خبرنگار افتخاری شبکه جهانی جام جم، تهیه و پخش مستندهای کوتاه از مدارس برتر، ساخت مستند در خصوص مدارس و خیرین مدرسه ساز خارج از کشور، معرفی دانش آموزان برتر و موفق ایرانی خارج از ایران را مورد تأکید مجدد قرار داده و کمیته ای را برای نگارش تفاهم نامه مشترک تعیین نمودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز