در پردیس باغ کتاب؛

اکران دوباره همسر بعد از ۲۶ سال به مناسبت هفته ازدواج

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۱۵:۵۳:۳۱
کد خبر: ۸۸۰۷۱۱
اکران دوباره همسر بعد از ۲۶ سال به مناسبت هفته ازدواج
به مناسبت هفته ازدواج در پردیس سینمایی باغ کتاب هر روز ساعت 18و30 دقیقه فیلمی با محوریت ازدواج و خانواده در سالن 8 این پردیس سینمایی با حضور عوامل فیلم به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ پس از اکران فیلم همسر با بازی فاطمه معتمدآریا و مهدی هاشمی نشستی بامحوریت نقدوبررسی این فیلم با حضور مهدی فخیم زاده کارگردان و نویسنده این فیلم برگزار شد. در ادامه صحبت های مهدی فخیم زاده درمورد تولید این فیلم در اوایل دهه هفتاد ونحوه عبور کردن از چالش های آن زمان را می خوانید.

مهدی فخیم زاده درمورد سناریو نویسی در اوایل دهه هفتاد گفت:درواقع درمورد فیلمنامه همسر این سوژه فیلم بود که من را پیدا کرد؛ یکی از دوستانم درحال تعریف کردن وضع زندگی یکی از دوستانش بود و میگفت دوستی دارد که این آقا پرستار بود و همسرش را تشویق به درس خواندن ودانشگاه رفتن میکند همسرش هم موفق  به تحصیل در رشته پزشکی میشود زمانی که این خانم سالهای آخردرسش را میگذراند این آقا طاقت نمیاورد و میگوید قصد جدایی دارم نمیتوانم زمانی که من فقط یک پرستارهستم همسرم پزشک باشد از این ماجرا ایده وسناریو همسر در ذهنم جرقه زد

مدتها به این مسئله فکرکردم و این ایده به ذهنم رسید که  زن وشوهری باشند که در یک اداره باهم همکارهستند و زن لیاقا داشته باشه  و او را به ریاست آن اداره انتخاب کنند و مرد نمی تواند تحمل کند چه میشود در نتیجه این منشا اصلی سناریو بود.

فخیم‌زاده درمورد وضعیت آن روزهای سینما ایران اظهارداشت: در دهه ۶۰ واوایل دهه۷۰ سینما ایران گلخانه ای بود در حقیقت  گلخانه کوچکی مخصوص خودشان بود بقیه سینما رهاشده بودند من در بدنه سینما فعالیت میکردم گلخانه که نبود هیچ لم یزرعی برای خودش بود وهمیشه همه فشارها روی ما که در بدنه سینما کار میکردیم بود.

من با اینکه خودم سابقه تهیه کنندگی داشتم ولی فکر کردم چون سناریو این فیلم به موضوع خاصی در آن زمان می پرداخت  ساخت آن ریسک بالایی داشت وحس کردم این قرنطینه حفاظ گلخانه کوچک شامل من هم بشود و به دنبال تهیه کننده خوب گشتم و توانستم آدم باهوشی که با افراد زیادی هم ارتباط داشت را پیداکنم و آن منوچهر محمدی بود و با گروهای اسلامی مانند فارابی هم ارتباط دارد و بصورت شراکت با او فیلم را تهیه کردیم.

در ادامه درمورد ترکیب بازیگران و انتخابهایش گفت: فاطمه معتمد آریا و مهدی هاشمی انتخاب های اول من نبودند در سینما بخشی داریم به اسم پخش فیلم، پخش فیلم خیلی تصمیم گیرنده هست و اگر بازیگری را در فیلم رد کند نباید آن بازیگر را در کار بیاوریم چون بیتا فرهی و مرحوم خسرو شکیبایی بعنوان زوج در فیلم هامون بازی میکردند و چون خانم فرهی قد بلندی داشتند و چهره کمی عبوس انتخاب اول من ایشون بودند. خانم فرهی حاضر نشد بیاد شکیبایی هم حذف شد دوباره زوج دیگری در نظرم آمد آن زمان اوج بازی ابولفضل پورعرب و نیکی کریمی بود که درحال بازی در فیلم عروس بودند پخش گفت این دوتا خوب هستند اما بهشان گفتم این دوتا به کاراکتر های مدنظرمن نمیخورند وکار را خراب میکنند.

و در نهایت من و منوچهر محمدی به این ترکیب مهدی هاشمی و فاطمه معتمدآریا رسیدیم؛ پخش هم با اکراه قبول کرد.

در آن زمان لقب فمینیسم بودن را به من نسبت دادند من حتی معنی این کلمه را نمیدتنستم رفتم کتاب مطالعه کردم تحقیق کردم تا متوجه معنی این واژه شدم  در آن زمان فمینیست مطرح نبود و من معتقدم قدرت اصلی دست خانم ها است و مردها فقط ویترین قدرت دارند برای مثال زمانی که خانمی بخواهد تلویزیون ببیند مرد خودش را بکشد هم نمی تواند برنامه مدنظر خودش را ببیند یا بچه ها همیشه گوش به حرف مادرهایشان هستتد.

حتی در آن دوره وقتی سناریو به دست ارشاد رسید به من گفتند اگر به مشکل برخوردید ما هیچگونه کمک وکاری نمیکنیم.

چون ابتدا سناریو لحن جدی داشت و من احساس خطر کردم کمی طنز موقعیت چاشنی کار کردم.

من عقیده فمینیست بودن نداشتم و اگر با لحن جدی میگفتم شاید مشکل درست میشد.

در فیلم همسر مشکل دیگری که داشتیم در آن زمان در جامعه پلیس زن نبود فکرکردم مقانلو رو نقش پلیس میذارم از طرفی درست نبود که پلیس مرد باشد و با زن شوهردار تعقیب گریز انجام بدهند و این طرف آن طرف بروند درست نیست و حس کردیم موقع پروانه نمایش گرفتن به مشکل بخوره برای همین پلیس زن انتخاب کردیم.

در آن زمان برای بعضی افراد سوال پیش آمده بود که اصلا پلیس زن داریم؛ زمانی که پیش فرمانده پلیس رفتیم بسیار از این نقش پلیس زن در فیلم ما استقبال کردند و گفتند چه کار خوبی انجام دادید چون ما دانشکده پلیس داریم حتی رئیس کلانتری خانم هم داریم که من بعدا درسریال خواب وبیدار رئیس کلانتری زن گذاشتم.

دلیل انتخاب من درمورد معتمدآریا این بود که من قدرت بازیگری را در او دیده بودم و اون قدرت لازم را داشت.

درمورد اون ۳نفر که در نقش دوستان احمد با بازی مهدی هاشمی بودند وقتی به فیلم حالت طنز دادم به ۳ بازیگری نیاز داشتم که مخاطب سابقه بازی شیرین از انها دیده باشند و تو فیلم به این صورت نیست که از قبل همه چیز از پیش تعیین شده باشد.

یک روزی تهیه کننده ای پیش من آمد و گفت همسر ۲ بساز گفتم یعنی آن دو کاراکتر پیر شده باشند او گفت نه کلا یک همسر دیگر گفتم آن موضوع در آن زمان تاریخ مصرف داشت الان دیگر مسئله اینکه خانمی رئیس اداره ای باشد و همسرش زیردستش خیلی غیرمعمول نیست الان در همه حوزه ها خانم ها کنار مردان حضور دارند فیلم همسر از آن دسته فیلم هایی است که تاریخ مصرف و انقضاء دارد و انقضاء آن اکنون تمام شده است.

مهدی فخیم زاده

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز