جبار آذین نوشت؛

سرکوب؛ فیلمی متفاوت، سالم و محترم

۱۳۹۸/۰۵/۱۸ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۸۲۴۵۰
سرکوب؛ فیلمی متفاوت، سالم و محترم
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی از فیلم «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران نوشت.

به گزارش گروه فرنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی نوشت: رضاگوران از تاتر به سینما آمده و مانند اغلب تاتری های باسواد و پر مطالعه، باخودنگاه ها و نگره های تئاتری را وارد ساختار درام های سینمایی کرده است، بدون آنکه ساخته قابل تامل سینمایی او، گرفتارقالب های تئاتری و یا چارچوب های رایج سینمایی باشد.

لوکیشن ثابت، فضا سازی های معدود و بازیگران محدود، ولی کاربلد، می توانستند از سرکوب، یک تاتر فیلم شده بسازند، لیکن رضا گوران با خلق به نسبت خوب میزانسن های دوربین وبازی ها و تکیه بر مضامینی چون غربت، تنهایی و سرگشتگی انسان درموقعیت های گوناگون، پردازش باورپدیرشخصیت ها و هدایت درست بازیها، توانسته است ازسرکوب، فیلمی اجتماعی، انسان محور و اثری وامدار تاتر و وفادار به اسلوب فیلم و سینما بسازد.

گرچه گاه فیلمبرداری و تدوین و موسیقی، راه تنفس محتوای فیلم را تنگ می کنند، اما درکل در خدمت ساختار و مضمون و پرداخت انسانی و آرمانی سوژه های ساخته گوران قرار دارند. سرکوب، اولین گام رضا گوران را در سینما امیدوارانه نشان می دهد و امتیازی دیگر در کارنامه حبیب اسماعیلی، تهیه کننده خوش سابقه آن می نشاند.

سرکوب، هر چند اثری درجه یک و بدون نقص نیست، ولی دربلبشوی اکران فیلم های نازل گیشه ای و هرج و مرج سینمای کشور و دوران اسارت انسان معاصر در لابلای چرخدنده های تنهایی، گمگشتگی و پریشانی و سرگشتگی، چون در قالب هنربه دنبال هوایی تازه برای رهایی و رستگاری انسان است، فیلمی سالم و محترم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز