بررسی دستمزد در هنر مادر نمایش؛(قسمت دوم)

بازیگران تئاتری تمام درآمد یک نمایش را تخلیه نمی کنند/مخاطبان تربیت نشده حاصل حضور بازیگران چهره است!

۱۳۹۸/۰۵/۲۱ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۸۳۱۱۵
بازیگران تئاتری تمام درآمد یک نمایش را تخلیه نمی کنند/مخاطبان تربیت نشده حاصل حضور بازیگران چهره است!
مصطفی کوشکی کارگردان نمایش هایی چون «رویای یک شب نیمه تابستان»، «باد شیشه را می‌لرزاند»، «هفتمین جان سگ» و... در مورد مبنای دستمزد بازیگران در تئاتر می گوید: هیچ مبنا و سقفی برای میزان دستمزدها در تئاتر وجود ندارد. به این شکل بازیگری که فروش یک نمایش را تضمین می کند دستمزد بسیار بالاتری نسبت به دیگر بازیگران تئاتری می گیرد.

مصطفی کوشکی کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به ماجرای دستمزدها در تئاتر گفت: از زمانی که تعداد تماشاگران تئاتر افزایش پیدا کرد، سالن های نمایش پُر شد و مخاطبان تئاتر فقط قشر خاص نبودند، ماجرای دستمزد بین اهالی تئاتر رونق گرفت و به بحثی جدی تبدیل شد.

وی ادامه داد: در گذشته مخاطبان می گفتند برویم مثلا نمایش آقای نادری، رفیعی و... را ببینیم. اما الان در مرحله ای هستیم که مردم عام می گویند برویم نمایش فلان بازیگر را نگاه کنیم. یعنی بازیگر باعث کشاندن مردم عام به سالن های نمایش است. به نظر من این یک مرحله جدی در تئاتر است که باعث می شود مخاطب تربیت نشده فقط به خاطر بازیگر، وارد سالن شود.

این کارگردان درمورد انواع قراردادهای بازیگران در یک نمایش بیان داشت: با این حال ما هنوز هم بازیگرانی داریم که در تئاتر ماندند و دستمزد مشخص خودشان را دارند و تمام درآمدهای یک نمایش را تخلیه نمی کنند. درمقابل بازیگرانی هم داریم که خودشان برای نمایش تصمیم می گیرند. اینکه قیمت بلیت چقدر باشد، نمایش در چه سالنی روی صحنه برود و.... را خودشانتعیین می کنند.

کارگردان نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» افزود: دستمزدها در تئاتر متفاوت است و مبنای مشخصی ندارد. طبیعی است بازیگری که فروش یک نمایش را تضمین می کند دستمزد بالایی می گیرد. برای مثال نوید محمدزاده با دو نوع کارگردان در تئاتر کار می کند. در یک مدل خودش را فقط به عنوان بازیگر دست کارگردان می سپارد پس دستمزد معقول تری می گیرد. در مدل دیگر تمام تصمیم های مرتبط با نمایش را خودش می گیرد.

مصطفی کوشکی با بیان اینکه حضور بازیگر چهره تضمین کننده فروش نمایش نیست اظهار داشت: برای همه ما ثابت شده تئاتر خوب چه در فضای دانشگاهی باشد چه حرفه ای دارای مخاطب است. ممکن است یک نمایش در چند روز اول مخاطب کمی داشته باشد اما به مرور زمان با چند اجرا خودش را بالا می کشد و مخاطبش را جذب می کند. اما حضور بازیگران شناخته شده در یک نمایش از روز اول این شرایط را دارد. در عین حال اگر همان نمایش با حضور چهره، کیفیت مطلوب نداشته نباشد بعد از یک هفته نهایت ده روز رو به افول می رود. این در تئاتر به همه ما ثابت شده که چهره و بازیگر شناخته شده، تضمین کننده خروجی پرسود نمایش نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز