نیما عباس‌پور:

انتخاب‌هایی که در سینماسینما شاهد بودیم، انتخاب‌هایی معقولی بود

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۸۳۹۰۶
انتخاب‌هایی که در سینماسینما شاهد بودیم، انتخاب‌هایی معقولی بود
نیما عباس‌پور با استقبال از برگزاری جشن‌هایی مثل جشن سینما سینما تأکید کرد که انتخاب‌هایی که در این جشن شاهد بوده انتخاب‌هایی معقول بوده و افراد شایسته جوایز را دریافت کرده‌اند.

نیما عباس‌پور، کارگردان و منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: برخلاف آنچه که بیان می‌شود تعداد جشن‌های سینمایی چندان زیاد نیست و ما جشن‌های معتبرمان در سینما جشن‌های خانه سینما، جشن منتقدان و یا جشن حافظ است که در قیاس با دیگر کشورها تعدادشان اندک است که با میزان تولید فیلم‌هایمان همخوانی دارد.

عباس‌پور خاطرنشان کرد: هر سال قبل از آکادمی اسکار می‌بینیم که در کشور آمریکا منتقدان هر ایالت در جشن‌های مختلف به فیلم‌های منتخبشان جایزه می‌دهند و پیش از جشن‌هایی مثل اسکار و گلدن گلاب فیلم‌های برجسته توسط همین جشن‌ها شناخته می‌شوند. جشن انجمن منتقدان ما نیز به همین شکل برگزار می‌شود و جشن‌هایی مثل سینما‌سینما نیز به نظر من می‌توانند در همین مسیر قدم بردارند و از آنجا که انتخاب‌هایشان به صورت آکادمیک انجام می‌شود انتخاب‌های بهتر و دقیق‌تری هستند.

وی افزود: متأسفانه در کشور ما به گونه‌ای جا افتاده که به نظر می‌رسد تعداد این جشن‌ها و جشنواره‌ها زیاد است اما اینگونه نیست. جشنواره‌های دولتی در کشور ما متولیان خاصی دارند که انتخاب‌هایشان مصلحت‌اندیشانه همراه با ملاحظاتی است که شاید چندان مورد تأیید سینماگران و سینمادوستان نباشد. در آکادمی‌ها که انتخاب‌ها بر اساس آرا انجام می‌شود، فیلم‌ها و افرادی که جایزه می‌گیرند افراد لایق‌تر و شایسته‌تری هستند.

این منتقد در ادامه گفت: مطمئناً داوری افرادی که با یکدیگر در ارتباط نیستند و تعدادشان بسیار بالاست از داوری گروه پنج یا شش نفره بهتر است به همین دلیل هرچقدر تعداد جشن‌هایی مثل سینماسینما بیشتر باشد، اتفاق خوبی برای سینمای ایران به حساب می‌آید. در اینگونه جشن‌ها انتخاب‌ها منصفانه‌تر هستند و اکثر افرادی که در جشن حاضر هستند انتخاب‌ها را قبول دارند.

عباس‌پور درباره رقابت این جشن‌ها با جشنواره‌های دولتی و تلاش آنها با اعلام مخالف با این جشنواره‌ها، گفت: به نظر من جشن‌های مستقل تلاشی برای مخالفت با جشنواره‌های دولتی ندارند، اینکه ما اینگونه فکر کنیم بسیار بدبینانه است. نمی‌دانم چرا همیشه در این مواقع باید تصور توطئه داشته باشیم. به عنوان مثال جایزه‌ای که در سینماسینما به «آشغال‌های دوست‌داشتنی» داده شد به هیچ‌وجه دهن‌کجی این جشن به جشنواره فجر نبود و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» فیلم خوبی است که می‌تواند در جشن‌ها و جشنواره‌های دیگر نیز جایزه بگیرد.

وی درباره انتخاب نرگس آبیار به عنوان چهره تأثیرگذار سینما در سال 97 گفت: فارغ از اینکه ما آیا از دیدگاه نرگس آبیار خوشمان می‌آید یا خیر باید بپذیریم که او در چند سال اخیر جزو فیلمسازان و کارگردانان تأثیرگذاری است که به یکباره پیشرفت چشمگیری در سینما داشت. قطعاً فیلم «شبی که ماه کامل شد» فیلمی است که ساختش نیاز به تلاش و پشتکار بسیار دارد و پشتکار این فیلمساز برای ساخت آن ستودنی است و می‌توان انتخاب وی را انتخابی معقول دانست و ضمن اینکه نباید فراموش کرد که انتخاب نرگس آبیار تنها توسط یک نفر نبوده و اعضای آکادمی وی را انتخاب کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز