شادمهر راستین:

انتخاب «در جستجوی فریده» انتخابی متفاوت و تجربه‌ای جدید است / در سینما برنامه‌ای برای اسکار نداریم

۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۰۴:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۸۶۳۵۸
انتخاب «در جستجوی فریده» انتخابی متفاوت و تجربه‌ای جدید است / در سینما برنامه‌ای برای اسکار نداریم
شادمهر راستین حضور ایران در آکادمی اسکار را مبتنی بر بخت و اقبال دانست و انتخاب «در جستجوی فریده» را انتخاب و تجربه‌ای متفاوت عنوان کرد.

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره انتخاب فیلم سینمایی «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار، گفت: انتخاب فیلم مستند «در جستجوی فریده» اگر چه دور از ذهن است انتخاب و تجربه جدیدی به حساب می‌آید و با توجه به نگاه ما به آکادمی اسکار که نگاهی مبتنی بر شانس است باید ببینیم که شاید شانس با ما یار بود و انتخاب درستی انجام دادیم و فیلم‌مان به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

راستین خاطرنشان کرد: اینکه نگاهمان به اسکار را نگاهی مبتنی بر بخت و اقبال می‌دانم به این دلیل است که ما سرمایه‌گذاری برای اسکار نداشتیم و همیشه انتخاب‌هایمان برای این رویداد شبیه بلیت‌های بخت‌آزمایی بوده و خیلی شانسی منتظر بودیم یک فیلممان بتواند نظرات را به خود جلب کرده و جایزه بگیرد.

وی افزود: موفقیت اصغر فرهادی در آکادمی اسکار مبتنی بر استعداد شخصی وی و برنامه‌ریزی فردی‌اش بوده و هیچ ربطی به سینمای ایران و برنامه‌ریزی مسئولان ما در سطح کلان ندارد. ما اگر می‌خواهیم برنده جایزه اسکار شویم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای چنین جایزه‌ای باید هزینه کرد.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه گفت: قبل از هر چیز باید بدانیم که جایزه اسکار یک جایزه حکومتی است، یعنی تنها فیلم‌هایی می‌توانند به این جایزه فکر کنند که مجوز نمایش گرفته‌اند، سانسور نشده‌اند و مورد تأیید حکومت‌ها هستند. پس اسکار را نمی‌توان جایزه‌ای چندان هنری دانست و سپس باید بدانیم که این آکادمی به چه فیلم‌هایی جایزه می‌دهد یا به اصطلاح چه فیلم‌هایی اسکاری هستند و اگر قصدمان کسب این جایزه است باید به این مسائل توجه داشته باشیم.

نویسنده فیلم سینمایی «امروز» در پایان تأکید کرد: اما ما انتخاب‌هایمان بر مبنای اصولی که آکادمی اسکار برای جایزه دادن به فیلم‌ها در نظر می‌گیرد نیست. ما بیش از هر چیز به فرهنگ‌مان توجه داریم و صلح‌دوستی و قصد داریم اینگونه مسائل را مطرح کنیم و فیلم‌هایی معرفی کنیم که به این مسائل می‌پردازند و خیلی علاقه‌ای به بیان اتفاق‌های دیگر نداریم. امیدوارم انتخاب «در جستجوی فریده» انتخاب خوبی باشد و حتماً اشخاصی که این فیلم را انتخاب کرده‌اند قوانین اسکار را می‌دانند و فیلم مستند هم می‌شود به بخش فیلم‌های سینمایی غیر انگلیسی اسکار فرستاد.

نظر شما