در«نوافذ» شبکه العالم؛

نقد سیاست ترور مغزهای عربی و اسلامی

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۱۳:۰۰:۱۳
کد خبر: ۸۸۶۸۲۲
نقد سیاست ترور مغزهای عربی و اسلامی
برنامه گفت و گو محور «نوافذ» موضوع ترور مغزهای عربی و اسلامی و سیاست پشت پرده آن را به بحث می نشیند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شبکه العالم در برنامه امشب نوافذ با حضور میهمانانی چون؛ دکتر امین الساحلی؛ استاد دانشگاه لبنان، دکتر وسیم جابر؛ استاد و محقق مرکز عالی فیزیک پاریس، دکتر طلال عتریسی؛ آکادمی و محقق سیاسی و دکتر محمد ناصرالدین؛ استاد دانشگاه لبنان پشت پرده سیاست ترور مغزهای عربی و اسلامی را واکاوی می کند.

امین الساحلی در پاسخ به سوال مجری در خصوص اشاره وزیر خارجه آمریکا در مورد از بین بردن مغزها در عراق می گوید؛ از بین بردن مغزها در دو سطح انجام می شود یکی از بین بردن عقل تولیدگر است مثل بطرس ابن حلیمه، دانشمند هسته ای عراقی، و سطح دوم از بین بردن عقل ها قبل از این است که تولیدگر باشند که از طریق ایجاد فضای مسموم و زیان بار انجام می شود ولی روش دیگری هم برای از بین بردن عقل وجود دارد که آن غلبه بر مغزها، و استعمار آن است که این روش مغزهای برجسته را در کشوری تبدیل به بوق هایی می کند برای تبلیغات بیشتر و بازاریابی این جریان فکری یا سیاسی در جامعه.

امین الساحلی جریان غرب‌زدگی در کشورهای عربی که حتی بعضی ها می گویند از نوک پا تا سرمان باید با تقلید از غرب باشد را برای اثبات ادعای خود مثال می زند. 

طلال عتریسی، محقق سیاسی نیز در پاسخ به سوال مجری در مورد تفاوت هدف قرار دادن و ترور دانشمندان با جنگ نظامی با یک کشور مشخص نیز پاسخ می دهد: مغزها برای هر کشور و امتی، ثروت استراتژیک هستند و سرمایه گذاری برای ساختن مغزها بدون برنامه ریزی بی فایده است. 

او همچنین اشاره می کند کشوری که نیاز به قدرت هسته ای صلح آمیز برای استفاده در کشاورزی و طب و صنعت دارد، برای مغزها در این زمینه سرمایه گذاری می کند. 

وی در خصوص تفاوت بین جنگ نظامی و از بین بردن مغزها نیز می گوید: جبران خسارت جنگ نظامی به سادگی امکان پذیر است ولی ساختن مغزهای نخبه، سال ها طول می کشد و این امر ساده ای نیست.

برنامه «نوافذ» با اجرای حنان ضیاء امشب 27مرداد 98، ساعت 21 به وقت تهران از شبکه العالم پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز