سلطان محمدی:

احسان علیخانی کمتر حرف بزند/ بُرد فاطمه عبادی پاسخی بود به مسیح علی‌نژاد!

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۸۹۳۰۳
احسان علیخانی کمتر حرف بزند/ بُرد فاطمه عبادی پاسخی بود به مسیح علی‌نژاد!
حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، گفت: برنامه «عصر جدید» باید در فصل بعدی اجراها قوی‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تری را روی صحنه ببرد و احسان علیخانی هم صحبت‌هایش را در طول برنامه خیلی کمتر کند، مخصوصا در قسمت‌های اعلام نتایج که برنامه به خاطر صحبت‌های مجری بسیار طولانی شده بود.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد ساختار برنامه «عصر جدید» گفت: برنامه «عصر جدید» در کلیت از چند نظر بسیار برنامه خوبی بود. باتوجه به سهولت دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای بینندگان زیادی در ایران با مدل خارجی این برنامه آشنا بوده و مشابه آن را در شبکه‌های کشورهای گوناگون دیده بودند. اینکه تلویزیون ما نمونه داخلی این تلنت‌ها را با محتوای داخلی خودمان ساخت بسیار اتفاق خوبی بود. تلویزیون با این کار توانست با الگوهای داخلی و محتواهای سالم این برنامه را طراحی و اجرا کند و در نهایت مخاطب بسیاری را جذب کند.

وی با اشاره به فینالیست‌های برنامه بیان داشت: نفر اول، سوم و پنجم این مسابقه از افرادی بودند که با تلاش‌های استاندارد بالا آمدند و از خانه و خانواده آمدن‌شان نشان دهنده فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی بود. انتخاب فینالیست ها در تضاد با یگدیگر بود و به نوعی به ما برداشت‌های اجتماعی می‌داد. انتخاب نفر اول توانست پاسخ مسبوطی به حواشی فضای مجازی بدهد، به خصوص اینکه در جامعه هجمه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه زنان در ایران محدودیت دارند و نمی‌توانند در هر شاخه‌ای فعالیت کنند. انتخاب فاطمه عبادی پاسخی بود به مسیح علی‌نژاد که در خارج از کشور وجود محدودیت را به زنان ایرانی دیکته می‌کند. فاطمه عبادی در عین اینکه مادر، همسر و یک زن از شهرستان با امکانات کم بود، توانست با هنر خود قهرمان این سری از برنامه «عصر جدید» شود.

سلطان‌محمدی انتخاب نفر اول را به حق دانست و گفت: انتخاب فاطمه عبادی کاملا از روی حق بود. چه اشکالی دارد مسائلی را که بیننده با آن درگیر است اجرا کنیم؟! مدل شعبده بازی آقای فتحی روشن به ما الگوی خارج از مرز را می‌داد اما خانم عبادی هنر گرافیک را با برنامه‌سازی داخلی تلفیق کرد. اینکه ایشان مسائلی را که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند اجرا کرد، نشان‌دهنده این است که فاطمه عبادی علاوه بر هنرش، محتوا ارائه می‌دهد. بحث آب و هوای خوزستان، پیوند عضو، کودکان سرطانی و... از مسائل مهم روزمره ماست که همه با آنها درگیر هستیم.

وی ادامه داد: عده‌ای معترض شدند در لحظاتی «عصر جدید» شبیه «ماه عسل» شد. این یک حقیقت است که خانواده‌های ایرانی این مدل داستان‌ها را دوست دارند  و سریع احساساتی می‌شوند. بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌ها که مخاطب زیادی دارند در ژانر ملودرام است. فاطمه عبادی هم از این قضیه خوب استفاده کرد و توانست موفق شود. ایشان هم تخصص خود را نشان داد هم هویت و مهم‌تر اینکه نشان داد فقط پایتخت‌نشینان موفق نیستند.

حسین سلطان‌محمدی در ادامه صحبت‌هایش گفت: این برنامه در کلیت و به‌خصوص در جلسات اعلام نتایج خیلی برداشت‌های متفاوتی به ما داد. من همین امروز خواندم یک شبکه‌ای در حال تلاش است تلنت ایرانی تحت نظارت تلنت‌های جهانی راه بیاندازد. همین که مدل ایرانی این برنامه این همه طرفدار جذب کرد باعث شده رسانه‌های خارجی به فکر ساختن آن در ورژن ایرانی اما خارج از کشور بیفتند. قطعا آنها در ساخت این برنامه به آیتم‌هایی مثل رقص، آواز خانم‌ها و... توجه می‌کنند که در ایران نشان دادن آن امکان‌پذیر نیست.

سلطان‌محمدی در پاسخ به انتقادات علیه احسان علیخانی اظهار داشت: عده‌ای در انتقاد به احسان علیخانی می‌گویند تهیه کننده نباید مجری برنامه‌اش باشد و حرفی بزند، درحالی که ما در تلنت‌های آمریکایی می‌بینیم سایمون که تهیه کننده است در جایگاه داور نشسته و نظر می‌دهد. این انتقادها جایی وارد است که تهیه‌کننده تسلط به موضوع نداشته باشد اما احسان علیخانی آنقدر مسلط است که اتفاقا حضورش به عنوان مجری باعث جذابیت برنامه شده بود.

این منتقد در پایان در پیشنهاد به تهیه‌کننده این برنامه برای ساخت فصل دوم این برنامه بیان داشت: این برنامه باید در فصل بعدی اجراها قوی‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تری را روی صحنه ببرد. احسان علیخانی صحبت‌هایش را در طول برنامه باید خیلی کمتر کند، مخصوصا در قسمت‌های اعلام نتایج که برنامه به خاطر صحبت‌های مجری بسیار طولانی شده بود. البته ناگفته نماند چالش‌های بین داوران خوب بود، ورود گاه به گاه مجری به بحث داوران به جا بود و به روند برنامه کمک می‌کرد، گزارشگری که پشت صحنه حضور داشت برنامه را پیش می‌برد. به طور کلی برنامه «عصر جدید» ساختار خوبی داشت که باید ساخت آن ادامه پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز