فرهاد ورهرام:

جشنواره های مستقل انتخاب های آزادانه تری در داوری دارند

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۱۲:۱۵:۲۳
کد خبر: ۸۹۰۸۸۹
جشنواره های مستقل انتخاب های آزادانه تری در داوری دارند
فرهاد ورهرام نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است جشنواره های مستقل نظیر خورشید به دلیل وابسته نبودن به بودجه دولتی امکان آزادانه ای در انتخاب داوران، فیلم ها و سیاست ها و عملکردشان دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فرهاد ورهرام مستندساز با اشاره به امتیاز جشنواره های مستقل نسبت به جشنواره های دولتی گفت: جشنواره مستقل چند ویژگی مهم دارد؛ نخست آن که داورانش را خود انتخاب می کند و برخلاف برخی از جشنواره هاست که افراد تحمیل شده ای را به کار می گیرند.

وی افزود: جشنواره های دولتی همچنین به دنبال حضور چهره ها هستند تا مدیرانشان عکس یادگاری بگیرند و این هدفگذاری به سینما و خود جشنواره ضربه می زند اما جشنواره  های مستقل می توانند آزادانه تر رفتار کنند و افراد حاشیه نشین اما تاثیرگذار سینما را دوباره به میدان آورند.

کارگردان «سرزمین خانه خورشید» با اشاره به تفاوت های دیگر جشنواره های دولتی و مستقل عنوان کرد: جشنواره های دولتی با بودجه هایی که در اختیار دارند، خرج های بیهوده نیز می تراشند. رنگ و لعاب و هدایایی می دهند که اتفاقا در ظاهر یک مزیت است و در اصل آن رویداد را از فضای حرفه ای خود دور می کند.

ورهرام همچنین خاطر نشان کرد: جشنواره های دولتی همچنین هیچ گاه بیانیه ای برای اعلام دلایل انتخاب فیلم های برنده و شرح احوال جشنواره منتشر نمی کنند. در حالیکه در همه جشنواره های معتبر دنیا این رویه طی می شود تا سو تفاهمی برای سایر شرکت کنندگان پیش نیاید و دستورالعملی برای معیارهای انتخاب احتمالی در دوره های بعدی نیز اعلام شود. این اقدام درست مثل یک کار بی رودربایستی است که باید صورت بگیرد و جشنواره های مستقل بیش از دولتی ها به آن قائل هستند.

وی ادامه داد: جشنواره مستقل همچنین می تواند بازنگری جدی تری بر خروجی خود بعد از برگزاری داشته باشد و حتی در صورت صلاحدید جوایزی را حذف یا اضافه کند. از سویی دیگر عناوین جوایز آن درست تر است. برای مثال من با جایزه گویندگی و صداگذاری در سینما همیشه مخالفم؛ مگر این که در فیلمی تجربی صداگذاری اهمیتی فوق العاده داشته یا به طراحی صدای خاصی نیاز باشد. در غیر این صورت این حرفه جبرانی برای کم کاری بخش صداست و در نظر گرفتن چنین جایزه در فیلمی اجتماعی واقعا بی معناست. این تفاوت ها می تواند در جشنواره های مستقل به چشم بیاید و فرهنگسازی شود.

این مستند ساز درباره ویژگی های جشنواره فیلم مستقل خورشید نیز بیان کرد: خورشید، جشنواره ای است که ساده برگزار می شود و کیفیت فیلم هایش خوب و انتخاب های درستی در آن صورت می گیرد. از ویژگی جشنواره های دولتی و به اصطلاح سلبریتی محور فاصله دارد و برخلاف بسیاری از جشنواره ها که تلاش دارند اینطور باشند، انتخاب هایش با منطق و پشتوانه فکر شده است. در حالیکه داوران در بعضی از جشنواره ها فقط قرار است چهره باشند و منطقی برای انتخاب آن ها نمی توان یافت.

هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های "مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا"، "مسابقه ویدیوآرت"، "مروری بر سینمای تجربی آلمان" و "بخش ویژه بازآفرینی شهری"، به دبیری مهدی یارمحمدی مهر ماه امسال در تهران برگزار می شود.

آدرس سایت جشنواره www.khorshidfilmfestival.com  است.

نظر شما