از سامانه سَکوک برای صنعتگران تا تامین سم و کود کشاورزان

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۶:۲۵:۰۲
کد خبر: ۸۹۱۰۹۱
از سامانه سَکوک برای صنعتگران تا تامین سم و کود کشاورزان
معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر فناوری سازمان شهرک های صنعتی هم زمان با هفته دولت در برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران از خبرهای خوش برای صنعتگران و کشاورزان گفتند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، هم زمان با هفته دولت برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران میزبان دو مدیر صنعتی و کشاورزی دولت بود.دکتر عباس کشاورز معاون امور زارعی و باغبانی وزارت جهاد و کشاورزی در این برنامه با اعلام خبر تامین سمّ و کود مورد نیاز کشاورزان در سال جاری عنوان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان برای جلوگیری از ورود مورد نیاز کشاورزان اما وزارت جهاد کشاورزی با برنامه هدفمند توانسته امسال مواد مورد نیاز کشاورزان عزیز را بهتر از سال های گذشته تامین کند که در این میان آفت کش ها و کود مورد نیاز کشاورزان از مهمترین آنهاست.

وی افزود: از دیگر رخدادهای خوب در حوزه کشاورزی افزایش رسیدن تولید دانه روغنی ز 60 هزار تُن به بیش از 420 هزار است که افزایش قابل توجهی به حساب می آید.

معاون جهاد کشاورزی همچنین از افزایش 10 درصدی برداشت جو خبر داد و گفت: این محصول از محصولات کشاورزی راهبردی به حساب می آید. زیرا علاوه بر حوزه قضایی در تامین خوراک دام که تولید بیشتر گوشت و شیر را در پی دارد.

وی همچنین از پیش بینی افزایش 70درصدی تولید پنبه خبرداد.

عباس کشاورز بارندگی های امسال را یکی از اتفاقات خوب در جهت افزایش محصولات کشاورزی دانست و پیش بینی تولید بیش از 2 میلیون و 600 هزار تن برنج و 14 و نیم میلیون تن گندم از پیامدهای خوب بارندگی های امسال است که7 میلیون و 600 هزار تن آن برای مصرف خوراکی و 500 هزار تن دیگر به عنوان بذر به وسیله وزارت جهاد کشاورزی خریداری شده است. همچنین 700 هزار تن دیگر نیز به وسیله خود کشاورزان به عنوان بذر نگهداری می شود.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که گندم تولیدی امسال بیش از نیاز باشد .

وی در عین حال ظرفیت های آبی و بحران سفره های آب زیرزمینی را یادآور شد و گفت: بخش کشاورزی با در نظر گرفتن این موضوع باید به تولید صنعتی روی آورد تا بهره وری در تولید افزایش یابد.

*********************************

اختلاف قیمت سه برابری آفت قیمت محصولات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی اختلاف سه برابری قیمت محصولات کشاورزی از سر زمین تا سفره مصرف کننده را یکی از مشکلات بازار محصولات کشاورزی خواند .

کشاورز در همین رابطه ادامه داد: این مشکل یکی از دلایل نارضایتی کشاورزان است که برای مدیریت آن دستگاه هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت درکنار ما مسئولیت دارند.

وی به وظیفه جهاد کشاورزی در خرید تضمینی محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و افزود: براساس قانونی که در سال 68 تصویب شده هر ساله وزارت جهاد کشاورزی قیمت بخش بیشتری از محصولات زراعی را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد می دهد که در این میان منظور از قیمت تضمینی؛ قیمتی است که اگر کشاورز نتوانست محصول تولیدی خود را به فروش برساند دولت در براساس آن محصول را از کشاورز خریداری می کند.

کشاورز در عین حال یادآور شد: دانه های روغنی و چغندر قند شامل قیمت گذاری تضمینی نشده و قیمت آنها ثبتی به حساب می آید. اما در مورد دیگر تولیدات کشاورزی بازار براساس شرایط محصول از جمله مولفه هایی چون قیمت سرمزرعه و میزان تولید شده خود آن را قیمت گذاری می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از راه های مدیریت و کنترل قیمت محصولات را صنعتی کردن کالا با استفاده از صنایع تبدیلی و فرآوری عنوان کرد.

وی در زمینه صادرات نیز گفت: برای جلوگیری از نوسان قیمت باید صادرات محصولات مدیریت شود که در این زمینه ما باید از کمک و ظرفیت دستگاه هایی چون وزارت امور خارجه در زمینه تعامل با دیگر کشورها غافل نشویم.

عباس کشاورز از ایجاد یک سامانه اطلاع رسانی به منظور رصد ظرفیت کشت در کشور خبر داد و افزود: از دست دادن بازار گاهی تنها با 5 درصد اضافه کشت رقم می خورد از این رو اگر قیمت براساس محصول صنعتی تعیین گردد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در همین باره مثال زد سال گذشته محصولی چون گوجه فرنگی با اضافه کاشت روبه رو شد این در حالی بود که ما با افزایش قیمت محصول روبه رو بودیم که با دستور وزیر محترم جهاد کشاورزی این محصول کشاورزی با قیمت توافقی خریداری شد.

وی تولید محصولات را به دو دسته فصلی و سالیانه تقسیم کرد و گفت: در هر دو محصول با آمایش سرزمینی و الگوی درست کشت می توانیم علاوه بر مدیریت بازار از ظرفیت صادراتی نیز بهره ببریم.

*****************************

سامانه سَکوک راهی برای تامین مالی صنعتگران

مهمان دیگر برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران دکتر طهمورث لاهوتی اشکه وری ؛ مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی

وی از راه اندازی سامانه سَکوک " S برای تامین مالی واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: با استفاده از این سامانه که هم اکنون در اختیار واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی قرار گرفته ، این واحدها می توانند از طریق خط اعتباری که با همکاری بانک محترم مرکزی راه اندازی شده نیازهای مالی خود را از راه خط اعتباری میان واحد صنعتی متقاضی و تامین کننده محصول تهیه کند.مزیت مهم این سامانه را جلوگیری از افزایش نقدینگی و بهره بانکی بر سر راه تامین مالی واحدهای صنعتی خواند و افزود: با این روش بدون ایجاد نقدینگی اضافی در سطح جامعه ناشی از وام های بانکی با بهره بالا واحدهای صنعتی می توانند نیازهای خود را تامین کنند.

این مقام سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی همچنین بازار سرمایه را یکی دیگر از منابع خوب تامین سرمایه برای واحدهای صنعتی فعال در این شهرک ها دانست که در برنامه های آتی این سازمان به آنها توجه شده است و عنوان کرد: ما به دنبال استفاد ظرفیت بازار سرمایه علاوه بر تسهیلات بانک ها برای تامین سرمایه واحدهای فعال صنعتی هستیم. 

لاهوتی ایجاد زیرساخت های موردنیاز واحدهای صنعتی را بخش مهم برنامه های بخشی از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی عنوان کرد و افزود: البته دستگاه های خدمات رسان در این زمینه مسئولیت های مهمی دارند که باید بدان عمل کنند زیرا هر گونه کوتاهی در این زمینه مشکلات چرخه تولید و در نتیجه افزایش قیمت محصولات صنعتی را در پی خواهد داشت .

مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ارتقای فناوری در بخش های مختلف شهرک های صنعتی را از برنامه های این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: یکی از برنامه های سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی توسعه این بخش در واحدهای بزرگ صنعتی مستقر در این شهرک هاست.

وی بخش تحقیق و توسعه « R&D» را بخشی از برنامه های توسعه ای برای بهبود کیفیت عملکرد این واحدها دانست و گفت: واحدهای کوچک صنعتی از این ظرفیت ها استفاده می کنند اما واحدهای بزرگ برای افزایش تولید به آن نیازمندند که ما هم برای افزایش هرچه بهتر این حوزه از ظرفیت های مراکز توسعه کسب و کار با حضور 680 مشاور مستقر در آن حوزه زمینه های فناوری ، حقوقی و بازار بهره گیری میگیریم.

لاهوتی در پایان به آمار شهرک های فعال صنعتی نیز گریزی زد و تاکید کرد: اکنون در حدود 812 شهرک صنعتی کشور با 43 هزار واحد فعال توانسته اند  حدود881 هزار فرصت شغلی ایجاد کنند که با حمایت از زیرساختی و فناوری می توان عملکرد و خروجی آنها را بهبود بخشید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز