درباره سریال هایی که به فصل های بعدی کشیده می شوند؛

آیا «ستایش ۳» هم قابل ستایش است؟!/ سوابق کدر سریال ها در فصول بعدی!/ چه ویژگی‌هایی در موفقیت سریال های تلویزیونی در فصل های جدید موثر است؟!

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۶:۲۵:۵۴
کد خبر: ۸۹۲۱۶۵
آیا «ستایش ۳» هم قابل ستایش است؟!/ سوابق کدر سریال ها در فصول بعدی!/ چه ویژگی‌هایی در موفقیت سریال های تلویزیونی در فصل های جدید موثر است؟!
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

اتفاقی که در همه دنیا مرسوم است و مدت هاست در کشور ما نیز اپیدمی شده برمی گردد به این اتفاق که مدیران و سیاست گذاران تلویزیون و البته تهیه‌کنندگان مشتاق به سیزن ها یا فصل های چندم سریال های تلویزیونی می باشند و این اشتیاق تقریبا هیچ ارتباطی به اقبال سریال در فصل اول ندارد. در حقیقت گاهی دیده شده است که حتی سریالی که در فصل اول هم ناموفق درآمده و مخاطب به آن توجهی نداشته است و روی خوشی نشان نداده است به فصل های چندم کشیده می شود.

به نظر می آید چند ویژگی خاص در موفقیت یک سریال و انگیزه مدیران در ساخت مجموعه در فصل های بعدی موثر است:

فیلمنامه جذاب

گاهی اوقات قصه پهنا و عمق لازم برای رسیدن به فصل های بعدی را دارد. در واقع شخصیت ها در فصل اول به قدری جذاب و دوستداشتنی و قصه دار از آب درآمده اند که داستانشان در 30 قسمت جمع نمی شود و نیاز است به این کاراکترها فرصت داده شود تا در فصل های دیگری نیز راوی ماجراهایی نو باشند. درحقیقت بار قصه و داستان کماکان این غلظت را دارد که بتوان ماجراهایی جدید را بر آن سوار کرد.

قهرمانِ جذاب

گاهی اوقات یک شخصیت یا یک جریان در قصه به نقطه ای می رسند که می توانند حاوی اتفاقات و حوادث ریز و درشت جدید شوند. در واقع حیف است کاراکتری که در فصل اول با دقت و ظرافت و تمرکز تراشیده شده است در موقعیت هایی دیگر تجریه نشود.

استقبال مخاطب

تمام کارشناسان، مدیران تلویزیونی، مدیران رسانه، کارشناسان رسانه و حتی منتقدان و برنامه سازان و نویسندگان و کارگردانان و تهیه کنندگان بر این اتفاق نظر دارند که برخی اوقات تمام فرمول های یک اثر خوب و قوی جذاب در یک سریال تلویزیونی وجود ندارد اما برخلاف تصور، سریال روی آنتن مخاطبش را پیدا می‌کند و با حجم تعجب برانگیزی از میزان رضایت مواجه می شود. در این شرایط منطقی است که مدیران تلویزیونی معتقد باشند این اثر می تواند در فصل های بعدی هم با اقبال مواجه گردد.

قصه های ناتمام

گاهی اوقات قصه سریالی روی کاغذ (فیلمنامه) و روی آنتن به اتمام نمی رسد اما قرارداد تیم سازنده با رسانه محدود بوده و نیاز است که سریال برای رسیدن به یک نقطه امن در قصه گویی و جمع شدن شخصیت ها و قصه هایشان، ادامه پیدا کرده و کارش به فصل های دیگر رسیده است.

بچه داستان های جذاب

گاهی اوقات قصه اصلی و محوری به سلامت و با برآورد درست نویسنده به پایان می رسد. درحقیقت نخ تسبیح قصه اصلی جمع می شود اما در این میان بچه داستان هایی که کاتالیزور قصه اصلی بوده اند به حدی جذاب و پتانسیل دار از آب درمی آیند که می توانند خود نقطه ای باشند برای قصه هایی جدید در فصل های بعدی، با این اوصاف بد نیست که داستان را در فصل های دیگر نیز پیگیری کنیم.

و البته مواردی از این دست در این باب موثر هستند که هرکدام می توانند در اولویت قرار گیرند.

اما همه این موارد دلیلی کافی برای جذابیت یک سریال در فصل های بعدی نیست، چراکه گاهی اوقات موقعیت داستان، سلیقه مخاطب، حال و هوای روز جامعه و ... باعث می شود سریال نتواند در فصل های دیگر مخاطب را درگیر کند.

گاهی شخصیت‌های جذاب هم برای مخاطب تکراری می شوند و گاهی کاراکترها نمی توانند جذابیت خود را در فصل های دیگر ادامه دهند، گاهی اوقات ادامه داستان، پتانسیل گرم و گیرا شدن را ندارد و گاهی حتی با چشم غیرمسلح در همین تلویزیون دیده شده است که فصل های بعدی یک سریال تمام خاطرات خوب فصل اول را هم برای مخاطب به چالش کشیده است و با این اوصاف باید گفت ساخت سریال در فصل های بعدی ریسک محسوب می شود و معمولا در این شرایط مدیران بد نیست که با وسواس بیشتری اقدام به تصمیم گیری در خصوص ساخت سریال ها در فصل های بعدی کنند و عملا بودجه هنگفتی را برای یک شکست هزینه نکنند.

اگرچه ساخت سریال در چند سیزن در دنیا مرسوم است اما فراموش نکنیم مقدمات و بن مایه قصه از ابتدا در کمپانی های فیلم و سریال سازی در دنیا مشخص شده و تیم نگارش با تمرکز روی مهم ترین بخش یک اثر نمایشی ممتد (فیلمنامه سریال) وقت می گذارد. در واقع اینگونه نیست که از نداشتن قصه ی بکر و جذاب تصمیم بگیریم همان سریال قبلی را به فصل های بعدی بکشانیم و همان شخصیت های خوب یا بد قبلی را در داستانهای آبکی دیگری به تصویر بکشیم.

سریال «ستایش» با توجه به شخصیت محوری و گرمش و نوع قصه گویی نزدیک به ذهنیت مخاطب ایرانی و البته کاراکترهایی که هرکدام به یک شناسنامه مشخصی در داستان رسیده بودند به فصل سوم کشیده شد و بی تردید گروه سازنده این سریال و راس آنها سعید مطلبی به عنوان نویسنده ای کاربلد و آشنا به طراحی شخصیت های جذاب و قصه های پرکشش و البته سعید سلطانی متخصص در تولید سریال های ملودرام و حفظ مخاطب در تمام لحظات اثر خوب می دانند که چه ویژگی هایی می تواند تماشاگر پر وسواس و کم حوصله امروز را بر عهد و قرار باقی بگذارد تا اینکه موفقیت های فصل های قبلی یک شبه برباد نرود.

سریال «ستایش» در فصل سوم از 23 شهریور روی آنتن شبکه سه می رود و کارشناسان پیش بینی می کنند این سریال هم بتواند مانند «پایتخت» جای خودش را در فصل های آتی پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز