چه عواملی در شکل‌گیری و بسط ژانرهای متنوع سینمایی در ایران موثر است؟

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۲:۰۱:۰۰
کد خبر: ۸۹۳۹۲۰
چه عواملی در شکل‌گیری و بسط ژانرهای متنوع سینمایی در ایران موثر است؟
نشست علمی با موضوع «کنکاش درباره ارتباط سیاستگذاری سینمایی در ایران» با بسط ژانرهای متنوع سینمایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، نشست علمی با موضوع «کنکاش درباره ارتباط سیاستگذاری سینمایی در ایران» با بسط ژانرهای متنوع سینمایی با حضور سید حسن حسینی، امیررضا نوری پرتو و وحیداله موسوی، از محققان و منتقدان سینمای ایران، سه شنبه، ۱۲ شهریور ساعت ۱۴ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست که با حضور علاقه‌مندان به سینما و برخی از سینماگران جوان و دانشجویان برگزار شد، سخنرانان به شرح نقش سیاست‌گذاری‌های گوناگون در گسترش برخی ژانرها و افول ژانرهای دیگر در دوره‌های مختلف تاریخ سینمای ایران، پرداختند.

در ابتدای این نشست وحیداله موسوی با ارائه اطلاعاتی درباره مفهوم ژانر و نحوه شکل‌گیری آن از دوره قاجار تا پایان حکومت پهلوی پرداخت و با ارائه اطلاعاتی از تاریخ سینمای جهان اشاراتی به عوامل موثر در پر رنگ‌ شدن برخی ژانرها در زمان‌هایی خاص پرداخت.

در ادامه حسن حسینی نیز با انتقاد از کتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران» به قلم سعید نفیسی صحبت‌های خود را آغاز کرد و در ادامه به اهمیت ژانر برای خوانش تاریخ سینمای ایران اشاره کرد و آن را یکی از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه دانست. وی به عوامل موثر سیاسی و اجتماعی و تصمیمات مسئولان دوره‌های مختلف در رونق ژانرها در دوره‌های مختلف پرداخت و به مقایسه این موضوع در کشور ما با دیگر کشورها نیز پرداخت.

و امررضا نوری پرتو نیز در ادامه بحث بسط ژانرهای متنوع سینمایی از ابتدای انقلاب تا امروز نگاه‌های ایدئولوژیک به سینما، هشت سال دفاع مقدس، اتفاقات سیاسی، موفقیت فیلم‌های مختلف در دوره‌ها مختلف و... را از عوامل مهم در پر رنگ شدن برخی ژانرها در برخی مواقع از تاریخ کشور دانست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز