مهدی اسماعیل تبار روانشناس بالینی:

ذات انسان تمایل به دیدن فیلم و سریال های ممیزی دارد!

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۶:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۹۴۵۴۲
ذات انسان تمایل به دیدن فیلم و سریال های ممیزی دارد!
مهدی اسماعیل تبار روانشناس بالینی گفت: ذات انسان به سمت بدی و شیطنت تمایل دارد به همین دلیل وقتی مردم بشنوند فیلم یا سریالی دارای خط قرمز و ممیزی است به دیدن آن تمایل نشان می دهند.

مهدی اسماعیل تبار کارشناس روان درمانی و روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به دوگانگی رسانه تصویری در ایران گفت: در ایران یک رسانه رسمی و یک رسانه غیررسمی وجود دارد. شاید در کشورهای دیگر نیز همین گونه باشد اما من فکر می کنم ما در دنیا منحصر به فرد هستیم و هیچ کشوری از نظر رسانه ملی شبیه ما نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما بین فرهنگ درون خانواده و فرهنگ رسمی جامعه تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. آن چیزی که تلویزیون نشان می دهد زندگی واقعی مردم نیست، در نتیجه آن، زیست دوگانه فرهنگی به وجود آمده است.

اسماعیل تبار با اشاره به اینکه در دهه اخیر ماهواره جای خود را به گوشی های هوشمند داده است اظهار داشت: معضل اصلی جامعه ما الان ماهواره نیست. در کمتر از یک دهه اخیر اتفاق عجیبی افتاده و آن این است که  ماهواره که عضو اصلی خانواده های ایرانی بود، محبوبیت خود را از دست داده و جایش را به گوشی های هوشمند داده است. در ماهواره ارتباط مخاطب یک طرفه است اما در گوشی های همراه، کاربران تعامل دو طرفه دارند و می توانند تصمیم بگیرند با چه کسی در ارتباط باشند.

این روانشناس دلیل علاقه مردم به خط قرمزها و ممیزی ها را ذات انسان دانست و بیان داشت: در سوره زیتون خداوند می گوید انسان را از اسفل السافلین خلق کردم. ذات ما انسان ها به سمت خط قرمز و شیطنت است. در ناخودآگاه انسان کشش به سمت بدی و خط قرمزهایی که در جامعه تعریف نشده وجود دارد.

وی در ادامه افزود: دلیل اینکه بیشترین کلیدواژه سرچی ما کلمات سکسی است، شناسنامه سایبری ما با شناسنامه و عملکردمان در جامعه تفاوت دارد  همین ذات و ناخودآگه ماست.

اسماعیل تبار با اشاره به تمایل مخاطبان به فیلم ها و سریال های خط قرمزدار بیان داشت: با توجه به اینکه ذات ما تمایل به سمت بدی دارد طبیعی است که در بحث فیلم و سریال اگر ببینیم اثری دارای خط قرمز است یا اینکه ممیزی هایی دارد و یا در تبلیغات ببینیم الفاظ و رفتارهایی که در جامعه سانسور می شود وجود دارد علاقه پیدا می کنیم آنها را ببینیم.

نظر شما