به مناسبت روز ملی سینما (بخش هفتم)؛

جواد نوروزبیگی: از الان برای اکران نوروز یارکشی می‌کنند

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۹۶۱۷۱
جواد نوروزبیگی: از الان برای اکران نوروز یارکشی می‌کنند
جواد نوروزبیگی با اشاره به بی‌قانونی در وضعیت اکران فیلم‌های سینما تأکید کرد که بسیاری از تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها از الان برای اکران نوروز برنامه‌ریزی و یارکشی می‌کنند.

جواد نوروزبیگی، تهیه کننده «زهر مار»، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، گفت: اکثر تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها سعی دارند فیلم‌هایشان را در نیمه اول سال اکران کنند و به نظرم در این وضعیت عدالتی برقرار نیست و شاید خود من نیز جزو یکی از آنها باشم که می‌خواهم فیلمم در نیمه اول سال اکران شود. 

نوروزبیگی تصریح کرد: این مسأله باعث شده، در نیمه دوم سال تعداد بالایی فیلم باقی بماند که قصد دارند تمام آن‌ها را اکران کنند و این اتفاق نباید بدون برنامه‌ریزی و توجه به سرمایه‌گذارهایی که با اکران بی‌موقع متضرر می‌شوند انجام شود. از همین امروز افرادی که در سینما موقعیتی دارند تلاش می‌کنند برای اکران عید یارکشی کنند.

وی افزود: متاسفانه سینمای ما به این سادگی‌ها نظم نمی‌گیرد. مسئولان صرفا فقط شعار می‌دهند و در عمل در پشت این جلسات اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است و بسیاری از فیلم‌ها در اثر سوءمدیریت شورای صنفی اکران و عدم جایگاه تخصصی افراد در این شورا و بی توجهی در حال آسیب دیدن هستند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: دیگر از اعتراض‌های بی‌فایده خسته شده‌ایم و خود وزارت ارشاد نیز با این بی‌نظمی و وضعیت نابسامان کنار آمده است. دعوای چندین ساله ای بین حوزه هنری و وزارت ارشاد است و شرایط به شکلی رقم خورده که باید با خواسته های حوزه کنار آمد و فکر میکنم همه کسانی که در سینما فعالیت داریم با این شرایط عادت کردیم و کنار آمدیم‌. این موضوع قدیمی شده و وزارت ارشاد هم نم‌یتواند کاری کند و حوزه هنری هم به همه نشان داده که اگر با فیلمی مشکل داشته باشد باید ممیزی هایش را رفع کنیم تا اجازه اکرانش صادر شود.

نوروزبیگی در ادامه گفت: خود من زودتر فیلم‌هایم را به حوزه هنری نشان می‌دهم تا اگر ایرادی گرفتند رفعش کنم و از طرفی اگر قرار بر رخ دادن اتفاق مثبتی بود تا الان باید اتفاق می‌افتاد و تکلیف سینماهای حوزه هنری با ارشاد مشخص و معلوم ‌می‌شد. بهتر است پبا این جریان کنار بیاییم  و همه متوجه شدیم از طریق وزارت ارشاد نمی‌شود پیگیری‌های لازم را انجام داد و عموما با این موضوع کنار آمدند و الان در این خصوص کمتر اعتراضی شنیده می شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سلام بمبئی» گفت: به نظر من درحال حاضر نیمه دوم شرایط خوبی را به خودش می‌گیرد و به این نتیجه رسیدم فیلم‌هایم را در نیمه دوم اکران کنم. ماه محرم و صفر و همینطور رمضان وارد نیمه اول شده‌اند و شرایط برای فیلم‌ها در نیمه دوم مهیاتر است و فرصت اکران تا حدی بیشتر و اگر مدیریت درستی وجود داشته باشد و این حجم بالای فیلم‌ها را برای نیمه دوم اکران کنار نگذارند و هر فیلم خوب و پر فروشی را در بازه عید نوروز و عید فطر هزینه نکنند و فیلم‌ها را در طول سال پخش کنند مشکل حل می شود.

نوروزبیگی خاطرنشان کرد: الان تهیه کننده و پخش کننده‌ای که سرگروه دارد اکران فیلمش بسیار راحت است و از الان برای اکران عید نوروز به هم قول می‌دهند و به هم ضمانت اکران می‌دهند. با وجود اینکه دست ما امروز خالی است، تصمیم‌گیران اکران از الان در حال انتخاب فیلم های عید نوروز هستند. دلیل اینکه بسیاری از فیلم ها با فروش پایین باقی می مانند عدم برنامه ریزی صحیح است و اگر کمی این لابی گری ها و صحبت ها را کنار بگذاریم و تصمیم گیری ها بصورت عادلانه انجام شود تا در همه فصل های سال بتوانیم پخش مناسب و فروش بالای فیلمها را داشته باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: متاسفانه در نیمه دوم سال، جشنواره فیلم فجر به یک معضل در اکران تبدیل شده و برخی از سینماها که در حال اکران فیلمهای نیمه دوم سال هستند در اختیار جشنواره فجر قرار می‌گیرند که این هم دلیلش نبودن کاخ جشنواره است و حق کسانی که  فیلم هایشان  در حال اکران است در آن بهبوهه و فضا ضایع می‌شود تا فیلمهای جشنواره اکران شود. باید جشنواره تغییر نگرش اساسی و فکری در این مورد کند و محلی برای جشنواره اختصاص داده شود تا تمام سینماها درگیر نشوند و فیلم ها مسیر اکران خودشان را ادامه دهند.

نظر شما