به بهانه روز ملی سینما؛

افتخاراتی که بازیگران ایران در جهان کسب کردند

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۱۱:۰۵:۲۱
کد خبر: ۸۹۶۸۶۳
افتخاراتی که بازیگران ایران در جهان کسب کردند
سینمای ایران قطعاً یکی از معتبرترین سینماهای جهان است و تقریباً همه جوایز مهم جشنواره‌های معتبر جهان را کسب کرده است. معمولاً علاقه‌مندان به سینما و هنردوستان با جوایزی که فیلمسازان ایرانی برای کشور به دست آورده‌اند آشنا هستند اما کمتر کسی از جوایزی که در جشنواره‌های مختلف به بازیگران ایران رسیده با خبر است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، به مناسبت روز ملی سینما به معرفی و بررسی جوایز معتبر جهانی که بازیگران ما تا امروز کسب کرده‌اند  در ادامه مروری بر جوایز بین‌المللی بازیگران ایران در جشنواره‌های معتبر دنیا خواهیم داشت.

یکی از نکاتی که نشانی از جریان‌ساز بودن فیلم سینمایی «گاو» دارد جایزه‌ای است که عزت‌الله انتظامی برای بازی در این فیلم از جشنواره فیلم شیکاگو گرفت. انتظامی جایزه بهترین بازیگر مرد را از این جشنواره از آن خود کرد و توانست با بازی در فیلم سینمایی «گاو» اولین بازیگر ایرانی باشد که جایزه‌ای بین‌المللی دریافت می‌کند.

بهروز وثوقی دیگر بازیگری است که توانست دو سال پس از عزت‌الله انتظامی برای بازی در فیلم سینمایی «داش آکل» به کارگردانی مسعود کیمیایی یک جایزه بین‌المللی کسب کند. بهروز وثوقی موفق شد در جشنواره فیلم تاشکند جایزه بازیگری را برای بازی در «داش آکل» مسعود کیمیایی دریافت کند. وثوقی جایزه دیگری نیز از جشنواره دهلی نو برای بازی در «تنگسیر» امیر نادری کسب کرد.

گیتی پاشایی شاید اولین بازیگر زن سینمای ایران باشد که توانست جایزه‌ای بین‌المللی دریافت کند. او با بازی در «سفر سنگ» مورد توجه هیأت داوران جشنواره قاهره قرار گرفت و توانست جایزه بازیگری این جشنواره را از آن خود کند.

سال 1356 مری آپیک که در فیلم «بن بست» بازی کرده بود جایزه بازیگری جشنواره فیلم مسکو را گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی 26 سال زمان لازم بود تا یکی از بازیگران ایرانی بتواند در جشنواره‌ای جهانی جایزه کسب کند. فرامرز قریبیان برای بازی در فیلم «رقص در غبار» توانست اولین بازیگری باشد که پس از انقلاب جایزه‌ای جهانی کسب می‌کند. او جایزه بازیگری جشنواره مسکو را از آن خود کرد و همین جایزه دو سال بعد به حمید فرخ‌نژاد برای بازی در «طبل بزرگ زیر پای چپ» رسید.

اما این آخرین جایزه‌ای نبود که این بازیگر کسب کرد. حمید فرخ نژاد در سال 1379 جایزه معتبر بهترین بازیگری جشنواره فیلم کارلووی واری جمهوری چک را برای بازی در فیلم «عروس آتش» ساخته خسرو سینایی گرفته بود که می‌توان این جایزه را تا آن زمان معتبرترین جایزه کسب شده توسط یک بازیگر ایرانی دانست.

در سال 1372 نیکی کریمی با بازی در فیلم «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی موفق به دریافت صدف نقره ای بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم سن سباستین اسپانیا شد. این بازیگر در همین سال یک جایزه دیگر هم در جشنواره فیلم سه قاره نانت برای بازی در فیلم مهرجویی گرفت.

محمد کاسبی برای بازی در فیلم «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی توانست جایزه بهترین بازیگر سینمای قاره آسیا از کشور مالزی را از آن خود کند.

 لیلا حاتمی در سال 1381 برای بازی در فیلم «ایستگاه متروک» ساخته علیرضا رییسیان جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم مونترال از آن خود کرد.

رضا ناجی در سال 1386 با بازی در فیلم «آواز گنجشک ها» به کارگردانی مجید مجیدی خرس نقره ای را از آن خود کرد و این در حالی بود که دنیل دی لوییس بازیگر فیلم سینمایی «خون به پا خواهد شد» نیز با رضا ناجی در کسب این جایزه در رقابت بود. جایزه خرس نقره‌ای برلین در رشته بازیگری سه سال بعد نصیب گروه بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد.

شهاب حسینی در سال 1394 به خاطر بازی درخشانش در فیلم سینمایی «فروشنده» موفق شد معتبرترین جایزه سینمایی جهان را از آن خود کند. او در این سال نخل طلای کن را دریافت کرد.

یکی از آخرین جوایزی که بازیگران ایرانی در عرصه بین‌الملل کسب کرده‌اند جایزه بهترین بازیگر مرد برای امیرعلی دانایی از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک است. دانایی این جایزه را برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «آپاندیس» به دست آورد.

نظر شما