مستند « جسم و جان» تولید شبکه العالم؛

نگاهی به زورخانه های باستانی ایران زمین

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۰۶:۴۱:۰۱
کد خبر: ۸۹۹۲۴۶
نگاهی به زورخانه های باستانی ایران زمین
شبکه العالم مستندی در خصوص معرفی زورخانه های ایران با نام «جسم و جان» تهیه و تولید کرده است که از آنتن این شبکه برای علاقمندان عرب زبان دنیا پخش خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مستند «جسم وجان» تولید شبکه العالم به تهیه کنندگی، کارگردانی و تدوین حمزه علیرضایی و تصویر برداری مهدی عاشوری، به سراغ قدیمی ترین زورخانه های کشور رفته و آیین و سلوک پهلوانی ایرانیان را به جهان معرفی خواهد کرد.

این مستند به آداب و سنت های خاص ورزش زورخانه ای خواهد پرداخت. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستانی و تاسی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، امام علی (ع)، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزش کاران برمی‌انگیزد و نیرو می‌بخشد. این ویژگی‌ها در قالب شعرها و داستان‌هایی به صورت آهنگین و به همراهی«ضرب زورخانه»که مهم‌ترین ساز این نوع موسیقی است، برای برانگیختن ورزش کاران در هنگام ورزش از سوی«مرشد» خوانده می‌شود.

در این مستند، ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی که شامل مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن هاست، نمایش داده می شود. تصاویر بسیار زیبا و دیدنی از حرکات ریتمیک ورزشکاران این رشته از دریچه دوربین العالم برای علاقمندان به تصویر در خواهد آمد.

مصاحبه گر که خود علیرضایی است با مرشد پزشکیان و دو پیشکسوت دیگر در این زمینه گفت و گویی در خصوص تاریخچه این ورزش پهلوانی و آداب آن و نیز ارزش گذاری اخلاقی و معنوی این ورزش انجام خواهد داد و در ادامه آواز خوانی آنها در گود که یکی از آداب این ورزش باستانی است بر جذابیت این مستند می افزاید.

 

نظر شما