قدرت‌الله صلح میرزایی:

آموزش و پرورش استعدادهای هنری را کشف کند

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۴:۵۸:۵۹
کد خبر: ۸۹۹۳۱۰
آموزش و پرورش استعدادهای هنری را کشف کند
قدرت‌الله صلح‌میرزایی به لزوم برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری در مدارس تأکید کرد و کشف استعدادهای هنری در بین دانش‌آموزان را از مهم‌ترین مسائل در آموزش و پرورش دانست.

قدرت الله صلح میرزایی  کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار برنا، در ارتباط با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و لزوم توجه رسانهها به دانش آموزان گفت: آن دوران که در آموزش و پرورش مسئول بودم اداره کل فرهنگ و هنری وجود داشت که مسابقات چندگانه در زمینه های داستان نویسی، نمایشنامه نویسی، اجرای تئاتر و تولید فیلم کوتاه اجرا می کرد که سالیان زیادی در آن مسابقات داوری کردم و استعدادها و افرادی که خلاقیت داشتند را کشف می‌کردیم به معنای واقعی کار فرهنگی انجام میشد.

صلح‌میرزایی خاطرنشان کرد: به نظر من وزارت آموزش و پرورش می تواند ارتباط تنگاتنگ و تاثیرگذاری با دانش آموزان و اولیا داشته باشد و در این زمینه سرمایه گذاری کند. ما به وسیله نمایشنامه نویسی و تولید فیلم صحبت های آموزنده و تربیتی را که نمی‌توانیم بصورت شفاف به دانش آموزان بیان کنیم به صورت غیرمستقیم با استفاده از هنرهای نمایشی منتقل کنیم.

وی افزود: رسانههای ما به تولیدات کودک و نوجوان توجهی نمیکنند در صورتی که آینده کشور به دست این کودکان و نوجوانان ساخته می شود و چون مسائل تربیتی از ابتدا در خانواده و مدرسه شکل می گیرد نمودش در جامعه نمایان می شود و این دوران برای کودک و نوجوان از نظر تربیتی حائز اهمیت فراوانی است.

این کارگردان در ادامه گفت: هنگامی که استعدادهارا در زمینههای هنری کشف و هدایت کنیم و به نتایج خوبی دست پیداکنیم‌ باعث پرورش نویسندگان و هنرمندان خوب کشور در آینده می‌شویم و آن زمان است که کار بسیار ارزشمندی انجام داده‌ایم. سابقه بازیگران قدیمی‌مان را که نگاهی بیندازیم می‌بینیم بسیاری از آنها در دوران مدرسه در نمایش‌های مدرسه‌ای ایفای نقش کرده‌اند اما امروز چرا این نمایش‌ها دیگر اجرا نمی‌شوند؟

کارگردان سریال «حکایت های کمال» در ارتباط با اهمیت فعالیت مربیان پرورشی در زمینه های هنری مانند نمایشنامه نویسی و داستان نویسی اظهار داشت: یکی از وظایف مربیان پرورشی در مدارس شناسایی دانش آموزان علاقه‌مند و شکوفا کردن استعدادشان در زمینههای مختلف است‌. در مدارس طی دهههای ۶۰ تا ۸۰ شمسی در تمام مقاطع تحصیلی گروههای تئاتر دانشآموزی وجود داشت و سالی یک مرتبه جشنواره برگزار می‌کردیم. هنرمندانی که از دوره ابتدایی شروع به اجرای نمایش کردند بسیار موفق بودند.

صلح‌میرزایی اظهار داشت: تعداد زیادی از مربیان پرورشی تحصیلات تئاتر در مقطع دانشگاه داشتند و در زمینه نمایش به طور فعالانه مشارکت می‌کردند. متاسفانه امروزه بسیار فعالیت مربیان پرورش کمرنگ شده و معاونت پرورشی باید هر روز پررنگ تر فعالیت کنند و هرسال باید توجهی بیشتر به امور فرهنگی و هنری مانند نمایشنامه نویسی و داستان نویسی کنند.

وی افزود: اگر به سه دهه گذشته نگاه کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که مسئولین پرورشی در زمینه های هنری فعالیتهای بیشماری داشتند. مربیان‌تربیتی به دانش آموزان مراحل تهیه‌ و تولید فیلم را آموزش می‌دادند و در نهایت این فیلم ها در جشنواره فیلم رشد با هم رقابت می‌کردند. من از وزیر آموزش و پرورش تقاضا دارم در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری کوتاهی نکند و تئاتر، داستان نویسی و تولید فیلم را در بین دانش آموزان آموزش دهد.

این کارگردان تأکید کرد: باید برای معلمان علاقه‌مند کلاس‌های آموزشی در زمینه هنری برگزار شود تا بیشتر در این موضوع فعالیت شود. در دو دهه گذشته از یک کتاب ۵۰ هزار نسخه به فروش میرفت ولی در حال حاضر تیراژ کتاب به ۵ هزار جلد هم‌ نمی‌رسد. کتاب محوری در وزارت آموزش و پرورش سالیان سال حاکم بوده درصورتی که باید به سمت برنامه محوری برویم. برنامه محوری بدین معنی است که دانش آموز را به خواندن کتاب در زمینه‌های مختلف تشویق کنیم.

وی در ارتباط با تاثیر رسانه ملّی در فضای مدارس دانش آموزان گفت: رسانه ملّی تاثیر به سزایی دارد؛ تلویزیون وظیفه اش را در قبال کودکان و نوجوانان به نحو احسن انجام نمی دهد و در بعضی از شبکه های تلویزیون مانند 1 ،3 و 5 در مینه کودک برنامههای زیادی پخش نمیشود و همین بحث در سینماها هم مطرح است. در سینمانیز  به فیلمهای کودک و نوجوان اهمیت چندانی نمی‌دهند. پایه و اساس سینما از کودکان شکل میگیرد و مخاطبان آینده ما همین کودکان و نوجوانان هستند و اینها باید به فیلم دیدن و سینما رفتن عادت کنند. از طرفی رئیس سازمان صدا وسیما باید هفتهای دو ساعت تلویزیون را به برنامههایی برای آموزش و پرورش اختصاص دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز