گزارش هفته با موضوع روز سینما و بلیت نیم بهایش؛

سینماهای خالی در روز نیم بها

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۷:۵۲:۰۰
کد خبر: ۸۹۹۴۸۰
سینماهای خالی در روز نیم بها
جمعه ای که گذشت به مناسبت روز ملی سینما قیمت بلیت ها نیم بها شد تا مردم در روز تعطیل به سینماها بروند اما مدیران سینماهای مختلف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا نظرات متفاوتی داشتند. برخی راضی بودند و برخی نیم بها شدن بلیت سینما را در کشاندن مردم به سالن سینما بی‌تاثیر دانستند. در ادامه نظرات سینماداران را می‌خوانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اگرچه مردم این کشور استحقاق این را دارند که بالاترین سوبسیدهای فرهنگی و بهترین سبد فرهنگی در اختیارشان گذاشته شود و اقشار مختلف جامعه در طبقات مختلف اقتصادی به بهترین‌های تولید شده فرهنگی کشور دسترسی داشته باشند اما گاهی زخم عمیق‌تر از یک مرهم ساده است.

به مناسبت روز ملی سینما جمعه‌ای که گذشت بلیت سینماهای کل کشور نیم بها شد تا فرصتی باشد برای علاقه‌مندان هنر هفتم تا در این روز تعطیل در کنار خانواده‌شان در سالن‌های سینما فیلم ببینند.

در حقیقت یک روز تعطیل مقرر شد تا سینما برای تماشاگرانش تخفیف نیم بها بدهد. اگرچه مدیران سینماهای مختلف عصر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا نظرات متفاوتی داشتند و بعضی از این اتفاق راضی و برخی نیم بها شدن بلیت سینما را در کشاندن مردم به سالن سینما بی‌تاثیر دانستند اما باید گفت تحقیقات ما نشان از این داشت که سینماداران از نیم بها شدن بلیت رضایت آنچنانی هم نداشتند. در حقیقت مخاطب سینما حتی با پرداخت نیمی از بهای مصوب بلیت سینما هم حاضر نشد به سینما برود.

این مسئله از دو منظر قابل بررسی است. اول اینکه در نگاهی خوش‌بینانه می‌توان گفت فیلم‌های حاضر نتوانسته سلیقه مخاطبان را در روز نیم بها درگیر کنند و از منظر دیگر باید گفت حتی بلیت نیم بها نیز در شرایط فعلی اقتصادی برای تماشاگران سینما مقرون به صرفه نیست. در این میان می‌شد نگاه بدبینانه‌تر داشت و به این تعریف رسید که وقتی می‌شود نسخه‌های قاچاق را در خانه ها دید چرا باید با پرداخت هزینه چند هزار تومانی سینما را برای فیلم دیدن انتخاب کرد.

موارد بالا چند نوع تحلیل را به همراه دارد اما بهانه این مطلب به این نکته برمی‌گردد که قیمت 20 هزار تومان پردیس‌ها و 15 هزار تومان سینماهای معمولی نقطه عطف برای صاحبان سینما و صاحبان فیلم محسوب نمی‌شود چراکه صاحبان سینما و فیلم از حجم بالای تماشاگر به سود می‌رسند.

در حقیقت با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نکته رسید که اگر در روزهای نیم بها سالن‌های سینما تماشاگر خوبی را در خود جای می‌دهد و در روزهای عادی کمتر از حد معمول خانواده‌ها در سالن‌ها دیده می‌شوند بدیهی است که عدد و رقم پائین بلیت سودآورتر از  آن است که تماشاگر را در سینما نبینیم.

متاسفانه در روز جمعه شواهد و قرائن نشان از این داشت که اطلاع‌رسانی درستی بابت نیم بها بودن فیلم‌ها در روز سینما اتفاق نیفتاده است و این مسئله نشان از ضعف در سبک و سیاق اطلاع رسانی خانواده سینماست. با این وصف باید بگوئیم سینما باید حداقل به خودش رحم کند و با عدد و ارقامی منطقی‌تر یا بالا بردن روزهای نیم بها تماشاگر بیشتری را در خود جای دهد، اتفاقی که روی کاغذ هم به نفع سینماست.

مردم فیلم خوب می خواهند نه بلیت نیم بها

حمیدرضا ناجیان، مدیر پردیس سینمایی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به وضعیت استقبال مخاطبان از نیم بها بودن بلیت سینماها در روز ملی سینما گفت: متاسفانه روز خوبی برای نیم بها شدن بلیت‌ها درنظر گرفته نشد، به همین دلیل هیچ استقبالی از سوی مردم صورت نگرفته و پیش‌بینی می‌شود تا آخر وضعیت مساعد نباشد.

وی ادامه داد: به نظر من اصلا نیم بها کردن بلیت راه حل مناسبی برای کشاندن مردم به سینما نیست. مردم دوست دارند فیلم خوب ببینند این درحالی است که این روزها هیچ فیلم خوب و قوی اکران نمی شود.

مدیر سینما ایران با پیشنهاد به شورای صنفی نمایش بیان داشت: یکی از بزرگترین اشکالات مدیریتی ما این است که تمام فیلم‌های خوب را پشت سر هم اکران می کنیم. درحالی که باید فیلم‌ها را گلچین کرده و در 12 ماه سال آنها را به نوبت روی پرده ببریم تا سینما از لحاظ گیشه آسیب نبیند نه مثل امسال که نیمه اول سال فروش بسیار خوبی داشتیم اما در نیمه دوم سال طبق پیش‌بینی‌ها و شواهد به شدت اُفت خواهیم کرد.

استقبال مردم از سینما بعد از ایام سوگواری

رضا سعیدی‌پور، مدیرعامل پردیس سینمای آزادی، با اشاره به میزان استقبال مردم از نیم بها بودن بلیت‌های سینما در روز ملی سینما گفت: باتوجه به اینکه ایام سوگواری را گذراندیم انتظار فروش خوبی بلافاصله بعد از تعطیلات را نداشتیم اما خوشبختانه از امروز صبح استقبال مردم بی نظیر بود.

وی ادامه داد: مردم اخبار را دنبال می کنند و می‌دانستند به مناسبت روز ملی سینما بلیت های روز جمعه نیم بها است. تقریبا بیش از نصف بلیت‌های سانس صبح خریداری شد و تمام بلیت‌های سانس عصر هم به فروش رفت. خوشبختانه استقبال مردم در پردیس سینمایی ایران مال عالی بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز