معرفی کتاب هفته؛

«بارون درخت‌نشین» رمانی علیه رسوم متعارف تمدن

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۹۹۶۰۰
«بارون درخت‌نشین» رمانی علیه رسوم متعارف تمدن
«بارون درخت نشین» یکی از مطرح‌ترین آثار ایتالو کالوینو به حساب می‌آید که می‌توان آن را یکی از بهترین رمان‌های قرن 20 دانست.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، ایتالو کالوینو نویسندهٔ رمان و داستان کوتاه ایتالیایی است. وی سبک ادبی خاص خود را داشت که می‌توان آن را سورئال یا پست‌مدرن توصیف کرد. سه‌گانهٔ «نیاکان ما» (شامل شوالیه ناموجود، ویکنت دونیم‌شده و بارون درخت‌نشین) و مجموعه داستان‌های کوتاه شهرهای نامرئی و شش یادداشت برای هزارهٔ بعدی از تحسین‌شده‌ترین آثار او هستند. وی را یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم می‌دانند.

«بارون درخت‌نشین» نام کتابی از ایتالو کالوینو نویسنده ایتالیایی است که در سال ۱۹۵۷ به چاپ رسید. این کتاب سرگذشت پسری را به تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرد زندگی خود را بر روی درختان سپری کند. ایجاد یک «پادشاهی درختی» توسط پسر استعاره‌ای از استقلال معرفی می‌شود و چالش‌ها وفرصت‌های این عمل دستمایه‌ای برای نویسنده به منظور بررسی پرسش‌های فلسفی بشر می‌گردد.

سه‌گانه معروف کالوینو که «بارون درخت‌نشین» یکی از این آثار است حاصل مطالعه او بر افسانه‌های ایتالیایی است و بسیاری از نویسندگان هم دوره او، این سه‌گانه را تحسین کرده‌اند.

کازیمو شخصیت اصلی داستان «بارون درخت نشین» است که زندگی وی از زبان برادرش “بیاجو” روایت می‌شود. “کازیمو” پسر یک بارون و در واقع نجیب زاده است. او در شروع داستان ۱۲ سال دارد. او به سبب فشارهای دست و پا گیر و غیر انسانی  سنت تصمیم می‌گیرد که بالای درخت برود، آنجا زندگی کند و هرگز پایین نیاید. 

«بارون درخت نشین» نگاهی علیه رسوم متعارف تمدن دارد و مخاطبش را به استقلال دعوت می‌کند اما در عین حال، انسانیت را رها نمی‌کند. رمان «بارون درخت نشین» اولین بار در سال ۱۳۸۶ توسط مهدی سحابی ترجمه و نشر نگاه منتشر گردید.

در بعضی نقد ها در باره ی این رمان نوشته اند این اثر همراه با سه گانه ی خودش یعنی : نیاکان ما، ویکنت شقه شده، بارون درخت نشین. برگرفته از اسطوره جمشید ایرانی است و عده ای هم بارون درخت نشین را زندگی نویسنده می دانند. بارونی که روی درخت زندگی نمی کرد..

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز