در شبکه چهار سیما؛

پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز «چرخ»

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۲:۱۴:۴۲
کد خبر: ۹۰۱۸۴۵
پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز «چرخ»
سی‌امین قسمت «چرخ»، ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۱ مهر، به مناسبت بزرگداشت هفته‌ی دفاع مقدس، با بررسی پهپادهای ایرانی روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در اولین روز پاییز امسال، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ»، میزبان سه کارشناس پهپاد خواهد بود؛ عبدالمحید مختارزاده، اولین فرمانده‌ی پهپاد ایران در جنگ تحمیلی، محمدرضا خان‌محمدی، عضو یگان رعد اولین یگان پهپادی زمان جنگ و حامد سعیدی، دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی. 

بر اساس اسناد موجود از سال ۱۹۵۹،۵۰ کشور از پهپادها استفاده کرده‌اند و در حال حاضر ۳۲ کشور در حال طراحی و توسعه‌ی توان عملیاتی حدود ۲۵۰ مدل پهپاد هستند. این پرنده‌های بی‌سرنشین کاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌ی نقشه‌برداری، بررسی‌های جغرافیایی، هواشناسی، ارتباط مخابراتی، ناوبری، جاسوسی و همچنین امور نظامی و امنیتی دارند و در سراسر جهان به UAV معروفند ولی در ایران از اختصار عبارت «پرنده‌ی هدایت‌پذیر از دور» نام «پهپاد» برایشان انتخاب‌ شده است. ایده‌ی ساخت پهپاد در ایران از اوایل دهه‌ی ۵۰ مطرح شد و بیشتر برای کاربردهای جغرافیایی بود. قرار بود برنامه‌ای ۱۰ ساله برای یادگیری علوم مرتبط با پهپادها اجرا شود و از سال ۱۳۶۰ ایران به ساخت پهپاد بپردازد. صحبت از ساخت پهپادی به نام «هدف» بود که به نتیجه نرسید. تا اینکه سال ۱۳۶۲ به گوش فرماندهان سپاه رسید که افرادی در جهاد دانشگاهی اصفهان بنا به علاقه‌ی شخصی پهپادهایی برای عکس‌برداری هوایی می‌سازند. آن سال‌ها هواپیماهای شناسایی RF4 ارتش با محدودیت پروازی مواجه بودند درحالی‌که تهیه‌ی عکس هوایی از مناطق جنگی ارزشی حیاتی داشت. چند نفر از این محققان برای تکمیل پروژه‌شان به جبهه‌ها رفتند و نخستین گردان پهپادی ایران شکل گرفت؛ گردان پهپادی رعد سپاه. در گردان رعد آزمایش‌هایی در مناطق عملیاتی برای رفع نواقص پهپادها انجام می‌شد. در این قسمت «چرخ» این تاریخچه‌ی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ و وضعیت فعلی ساخت پهپادهای ایرانی بررسی خواهد شد. گزارش مستند بهزاد یوسفی از باغ‌موزه دفاع مقدس از دیگر بخش‌های این قسمت «چرخ» خواهد بود.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» سه روز در هفته، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما
پرونده ویژه