در شبکه چهار؛

برترین سیستم‌های آموزشی دنیا زیر ذره‌بین «چرخ»

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۱۳:۴۹:۴۷
کد خبر: ۹۰۲۳۶۲
برترین سیستم‌های آموزشی دنیا زیر ذره‌بین «چرخ»
«چرخ» در سی‌ویکمین قسمت فصل ششم، ساعت ۱۹ امروز، سه‌شنبه ۲ مهر، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، برترین سیستم‌های آموزش دنیا را بررسی خواهد کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه‌ی تلویزیونی «چرخ» در این قسمت میزبان دکتر علی حسینی‌خواه، دکترای برنامه‌ریزی درسی و آموزش خواهد بود. این استاد دانشگاه، نظام‌های آموزشی برتر کشورهای دیگری مانند فنلاند را تشریح خواهد کرد.  فنلاند به مدت دو دهه، حائز رتبه‌ی نخست جهان در تعلیم و تربیت است. کارشناسان معتقدند راز این موفقیت معجزه‌ی فنلاندی است؛ یعنی به تأخیر انداختن آموزش‌های رسمی و توجه ویژه به بازی و شادی و تحرک بدنی در مهد و مدرسه. در فنلاند و در سطح پیش دبستان یعنی قبل از هفت سالگی، هیچ‌گونه آموزش رسمی (خواندن و نوشتن و حساب کردن) وجود ندارد و تاکید بر بازی‌های خلاق، فعالیت‌های بدنی و ارتباطات اجتماعی است. به گونه‌ای که روزانه حداقل ۹۰ دقیقه صرف بازی و فعالیت‌های بدنی در حیاط مهد و کودکستان می‌شود. فنلاندی‌ها آموزش رسمی (دوره‌ی ابتدایی) را هم به نرمی و به آهستگی شروع می‌کنند؛ فنلاند دارای کوتاه‌ترین روزهای مدرسه در میان همه‌ی کشورهای جهان است. هفته‌ی مدرسه در مدارس ابتدایی فنلاند، ۱۸ تا ۲۰ ساعت است. در واقع نظام‌های آموزشی برتری مانند فنلاند در سطح پیش دبستان و دبستان به‌دنبال آزمون و آموزش‌های رسمی نیستند. ایجاد بسترهای تربیتی و اطمینان از شاداب بودن کودکان و تربیت انسان‌های سالم، خلاق، کارآفرین، اجتماعی و مسئولیت‌پذیر، اهداف ملی تعلیم و تربیت در این کشورها است. 

«چرخ» در این گفت‌وگو ضعف‌ها و قوت‌های نظام آموزشی در مدارس ایران را هم رصد خواهد کرد. در بخش دیگری از برنامه، علی خورشیدی، کارشناس «چرخ»، مهم‌ترین خبرهای مرتبط با کامپیوتر کوانتومی گوگل را بررسی خواهد کرد. گزارشی از  آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف یکی دیگر از بخش‌های سی‌ویکمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» است.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» سه روز در هفته، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز