نگرانی های مدیران به ظاهر مصلحت اندیشانه است اما در واقع حب موقعیت فردی است

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۱:۳۹:۰۱
کد خبر: ۹۰۴۵۵۷
نگرانی های مدیران به ظاهر مصلحت اندیشانه است اما در واقع حب موقعیت فردی است
شب تئاتر در یازدهمین برنامه از سری جدید خود، شنبه 6 مهر، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع « تصویر قهرمان در تئاتر مقاومت ایران » میزبان ایوب آقاخانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان و علی سلیمانی ، بازیگر و کارگردان بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای برنامه آقاخانی مقدمه ی چگونگی انتخاب یک شخصیت تاریخی برای نگارش آثار را توضیح داد و چگالی دراماتیک یک شخصیت را عاملی برای این انتخاب دانست.

درام یعنی سهمی از واقعیت و حجم وسیع تری از تخیل

وی در مورد نگرانی برخی مدیران نسبت به تحریف تاریخ هنگام نوشتن درام گفت: وقتی ما صحبت از درام می کنیم، از ارسطو گرفته تا معاصرین، همه اشاره کرده اند که درام یعنی سهمی از واقعیت و مقدار بسیار وسیع تری تخیل. اصلا قرار نیست درام مستند باشد و اگر هست دیگر اسمش درام نیست. بنابراین آن مدیرانی که نگران تحریف تاریخ هستند اساسا یک نگرانی کاذب دارند.

اکبرلو با اشاره به توقیف برخی کارها یا قطع حمایت از آنها، این نگرانی مدیران را تاثیرگذار خواند.

آقا خانی در توضیح این مسئله گفت: تجربه شخصی من این است که وقتی مدیران میانی فرهنگی به این عرصه ها ورود می کنند و نگرانی هایشان را نهادینه و تبدیل به فاکتورهای عملیاتی اجرایی می کنند، نتیجه بدی به دست می آید. زیرا نگرانی های آنها به ظاهر مصلحت اندیشانه است اما در واقع حب موقعیت فردی است. 

بیایید به هنر به مثابه یک رسانه صاحب یک رسالت جدی اعتماد کنیم و اجازه دهیم هنر چالش های عقلانی و فلسفی خودش را روی خیلی از مفاهیم متقن ایجاد کند. آیا این وظیفه ی هنر در تمام طول تاریخ پیدایشش نبوده؟

تئاتر نباید به واقعیت جنگ بپردازد بلکه باید به حقیقت جنگ بپردازد

سلیمانی، از معدود هنرمندانی که همچنان در حوزه تئاتر مقاومت فعال هست، علاقه شخصی و احساس دین را از دلایل این امر دانست و افزود: وقتی وارد فضای آکادمیک شدم دیدم چقدر حرف ها را می شود زد و چقدر جای بعضی حرف ها خالی است. تئاتر نباید به واقعیت جنگ بپردازد بلکه باید به حقیقت جنگ بپردازد و به این دلیل است که باید نقادانه نگاه کند.

آقاخانی در ادامه گفت: واقعیت این است که مدیران ما وقتی در حوزه فرهنگ به این مضامین می پردازند، بیش از این مضمون به خودشان فکر می کنند و این بزرگترین آسیبی است که می خوریم. یعنی اینکه بودجه را صرف چه کاری کند که بعدها وارد بیلان کاری اش کند و بگوید در دوران من این اتفاقات افتاده است. این دقیقا می شود همان سفارش کار از طرف این مدیران بی مایه که باعث شده است که الان مخاطب ما به ذات، از این ژانر بدش بیاید زیرا آن مدیر بی مایه با هنرمند بی مایه ی بی مسئولیت، دست به دست هم یک اثر بی مایه تحویل داده اند و انقدر زنجیره اینگونه آثار تداوم پیدا کرده که اعتماد مخاطب از بین رفته است. واقعیت جنگ در جنگ اتفاق افتاد. در تئاتر تصویر و پژواک هنرمندانه باید از آن رخ دهد. ما تصویر و تحلیلی از آن را ارائه می دهیم تا فردایمان مثل دیروزمان نباشد. یعنی حتما جلوتر باشیم.

آقاخانی در مورد نگاه مناسبتی داشتن به آثار گفت: پرداختن به این موضوعات در تاریخ های خاص، پیش فرض هایی در ذهن مخاطب ایجاد می کند که ممکن است بخش هایی از بحث را جدی نگیرد. در مورد بحث های تخصصی می شود فراتر از تقویم عمل کرد.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز