«ضربان» تغییر سبک زندگی می زند

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۵:۱۷:۴۱
کد خبر: ۹۰۴۷۵۵
«ضربان» تغییر سبک زندگی می زند
فصل جدید «ضربان» با هدف اصلاح سبک زندگی و موضوع جلوگیری از ابتلای بیماری در افراد به زودی روی آنتن شبکه سلامت سیما می رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مسعود بانصیری تهیه کننده این برنامه با اعلام این خبر گفت: تغییرات سبک زندگی امروزه عامل بسیاری از بیماری های غیرواگیر به شمار می روند. بیماری هایی که با تغییر در سبک زندگی و از روش های آموزشی قابل پیشگیری هستند. برنامه «ضربان» در سری جدید خود با اعمال تغییراتی این هدف را دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به رسالت شبکه سلامت در راستای ایجاد نشاط و تندرستی اضافه کرد: امروزه نام بسیاری از بیماری ها برای افراد نگران کننده است به عنوان مثال اگر بیمار بشنود سرطان دارد، بلافاصله تمام انگیزه های زندگی خود را از دست می دهد. برنامه «ضربان» این بار تلاش می کند تنها به معرفی بیماری ها اکتفا نکند.

این تهیه کننده با سابقه ادامه داد: در برنامه های قبلی صرفا از متخصصان دعوت می شد تا با حضور در استودیو به تشریح بیماری خاصی بپردازند و در نهایت پاسخگوی یک سری از سوالات مجری برنامه باشد. اما این بار پزشک و بیمار در یک قاب حاضر می شوند. بیمار از تجربیات خود در مورد بیماری، نحوه مداوا، ترس ها، مشکلات و... می گوید و پزشک روش های پیشگیری، درمانی و ... را توضیح می دهد.

مسعود بانصیری حضور همزمان پزشک و بیمار را در برنامه اتفاقی مثبت توصیف کرد و گفت: در هر بیماری جنبه های روانی و فکری فرد اهمیت زیادی دارد. همه ما وقتی هنگام بیماری زمانی که به مطب پزشکان می رویم در وهله نخست به دنبال مهربانی و ملاطفت آنها هستیم. این جمله را بسیار شنیده ایم که بیمار می گوید «این دکتر خیلی خوش روست» یا «پهلوی آن دکتر نرو بداخلاق است و به حرفت گوش نمی دهد».

ترس از بیماری و درمان موضوع دیگری بود که تهیه کننده «ضربان» بر آن تاکید کرد و ادامه داد: پزشکان با رفتار و منش مناسب می توانند بخش عظیمی از این ترس ها را برطرف کرده و به بیمار اطمینان دهند بیماری را پشت سر می گذارد.

وی نمک، چربی و قند را سه عامل اصلی بیماری های قرن خوانده و گفت: تغییر رفتار و سبک زندگی از طریق رژیم درمانی و ورزش درمانی این سه عامل را به زانو در می آورد. پرهیز از مصرف بی رویه قند، چربی و نمک و آموزش مصرف متعادل هر یک به جامعه باعث پیشگیری از بیماری های کشنده قرن می شود. بیماری هایی که هزینه های درمانی بسیاری را به جامعه تحمیل کرده و برای سال ها فرد و خانواده را درگیر می کند.

باورهای غلط موضوع دیگری بود که مسعود بانصیری به آن اشاره کرد و گفت: درمان های رایج در خانواده ها یکی دیگر از معضلات جامعه پزشکی است. به عنوان مثال خانواده های ایرانی در هر مورد دل درد ابتدا چای و نبات را امتحان می کنند. در حالی که دل دردها منشاء های گوناگونی دارند که باید آن را یافت و درمان اساسی کرد.

بانصیری ادامه داد: در زمینه باورهای غلط آیتمی با عنوان «قصه» تولید شده که در آن گویندگان پیشکسوت رادیو با تمهیدات تلویزیونی روایتگر داستانی می شوند که در نهایت باورهای غلط ما را ساخته است. در این بخش حضور دوستانی مانند منوچهر والی زاده، نادر گوهر سودی، سعید اسلام زاده ما را با صدای گرمشان همراهی می کنند محمدرضا فوادیان کارگردانی این آیتم را برعهده دارد.

وی طب اسلامی و طب سنتی را علمی کارآمد دانست که باید در کنار پزشکی امروزی قرار گیرند و ادامه داد: مثلا در طب سنتی خاکشیر، نبات، عرق نعناء و... به وفور تجویز می شود در حالی که در هر زمان باید ابتدا عامل بیماری تشخیص داده شود و بعد از بررسی های اولیه درمان کرد. تمام آنچه گفتیم ما را برآن داشته تا با آیتمی به نام «باورهای غلط» این موضوعات را به چالش درآوریم و روش های صحیح درمان را یادآوری کنیم.

تهیه کننده فصل جدید «ضربان» از تولید موشن های آموزشی خبر داد و افزود: در هر برنامه یک موضوع دنبال می شود. مثلا اگر بررسی بیماری قند در دستورالعمل برنامه قرار گیرد بیمار دیابتی و پزشک متخصص در برنامه حاضر می شوند و ابعاد گوناگون این بیماری را به بررسی می گذارند. در موشن گرافی برنامه به اندام های درگیر با تولید قند در بدن صحبت می شود و فیزیولوژی بدن به وسیله انیمیشن آموزش داده می شود.

گزارش مردمی آیتم دیگری بود که مسعود بانصیری به آن اشاره کرد و گفت: پرویز نشاط ما را در این آیتم همراهی می کند. نشاط میان مردم می رود و با پرسش های طنازانه مردم را وامی دارد تا اطلاعات عمومی خود در زمینه فیزیولوژی و روش های درمانی بازگو کنند.

اجرای سری جدید «ضربان» بر عهده دکتر شهرام کجوری، دکتر بابک حسن زاده و دکتر کیانا فرهی خواهد بود. همچنین نام های دیگری همچون مهدی مینایی به عنوان کارگردان، لاله اکبری جایگاه نریتور و احمدخانی به عنوان تدوینگر در این سری به چشم می خورد.

گفتنی است ضربان شنبه تا پنجشنبه به صورت زنده از شبکه سلامت پخش می شود. همچنین گلچینی از برنامه های هفتگی جمعه ها روی انتن می رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز