با کریم اکبرزاده و جذاب ترین خاطرات خبرنگاری اش از کربلا

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۱۶:۵۳:۱۳
کد خبر: ۹۰۶۳۱۶
با کریم اکبرزاده و جذاب ترین خاطرات خبرنگاری اش از کربلا
شبکه سحر با داشتن چهار کانال بالکان، اردو، آذری و کردی باسابقه ترین شبکه معاونت برون مرزی رسانه ملی است. این شبکه در مراسم ««تجلیل از مجاهدت های رسانه ای خانواده معاونت برون مرزی صداوسیما در خط مقدم مقابله با جنگ نرم» که هفته آینده برگزار می شود، حضوری چشمگیر دارد و از شماری از همکاران فعال آن در عرصه های گوناگون تجلیل خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در آستانه مراسم «تجلیل از مجاهدت های رسانه ای خانواده معاونت برون مرزی صداوسیما در خط مقدم مقابله با جنگ نرم» که روز یکشنبه 14 مهر در سالن خواجه نصیرالدین طوسی مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می شود با یکی از قدیمی ترین خبرنگاران کانال کردی شبکه جهانی سحر گفت و گو کرده ایم.

کریم اکبرزاده، از هموطنان کرد خطه خراسان، همکاری خود با سازمان صداوسیما را از سال 77 آغاز کرده است. 

او در ابتدا، فعالیتش را به عنوان دبیرخبر و مترجم در بخش کردی کرمانجی آغاز کرد و مدتی هم در تحریریه معاونت برون مرزی به عنوان دبیر و سردبیر خبر مشغول به کار بود.

اکبرزاده حتی مدتی هم در رادیو کردی شبکه سحر گویندگی کرده و در این حوزه ها از اساتید صاحب نام بسیار آموخته است.

نخستین فعالیتش به عنوان خبرنگار را در زمان حمله آمریکا به عراق تجربه کرده است. می گوید در آن شرایط بسیار حساس، لازم بود افرادی برای پوشش حداکثری خبر در این حوزه وارد شوند و از لحظه لحظه این رویداد مهم اخبار و گزارش تهیه کنند.

او ادامه می دهد: به اتفاق برخی از همکاران باتجربه در رادیو کردی معاونت برون مرزی برنامه ای را در قالب یک میزگرد طراحی کردیم و مقالات مختلف از افراد برجسته و سیاسیون را در حوزه های علوم سیاسی و روابط بین الملل می خواندیم تا با افکار و اندیشه های آنها بیشتر آشنا شویم. پس از آن با پیدا کردن نشانی و و تلفن های آنها و برقراری ارتباط با دو خط تلفنی که در اختیار داشتیم ، نظرات و دیدگاه های این افراد را درباره اقدام آمریکا و شرایط حاکم بر منطقه در برنامه مطرح می کردیم. 

وی می گوید ساختار این برنامه بسیار قوی بود و حتی به الگویی برای دانشجویان رشته های علوم سیاسی در اربیل و سلیمانیه عراق تبدیل شده بود که برای برخی دروس در حوزه رسانه از آن الهام می گرفتند.

اکبزاده پس از این برنامه به تدریج به حرفه خبرنگاری علاقه مند شد و به سمت تهیه گزارش های میدانی رفت و تاکنون نیز همین مسیر را دنبال کرده است.

خبرنگار پیشکسوت کانال کردی، خبرنگاری را رکن چهارم دموکراسی توصیف می کند و می گوید یک خبرنگار باید توانمند و خلاق باشد و بر حوزه کاری خود آن قدر تسلط داشته باشد که با تهیه گزارش های مناسب به پویایی و جذابیت شبکه خود کمک کند. 

اکبرزاده یکی از زیباترین خاطرات حرفه خود را تهیه گزارش هایی از کربلای معلا در محرم و صفر دو سال پیش عنوان می کند.

وی می گوید دیدن سیل عظیم جمعیتی که با عشق و ارادت خاصی به اهل بیت (ع) به زیارت امام حسین علیه السلام از راه های دور و حتی مسیرهای سخت خود را به کربلا می رسانند ، با هیچ تصویر و توصیفی قابل توضیح نیست.

اکبرزاده در ادامه تصریح می کند: من خود یک کرد شیعه هستم و برخی به اشتباه تصور می کنند که فقط شیعه مذهب ها به زیارت امام حسین (ع) می آیند در صورتی که شمار عظیمی از کردها اهل تسنن هستند و تمام کردها دوستدار اهل بیت (ع) هستند. من در کربلا عاشقانی را می دیدیم که با هر رنگ و نژادی عاشقانه به زیارت امام حسین (ع) آمده بودند.

به گفته خودش؛ در یکی از مصاحبه هایی که گرفته، یکی از امامان جماعت اهل تسنن از پاکستان می گفت : «باید این تفکر از بین برود که فقط شیعه ها عاشق امام حسین (ع) هستند. این سیل خروشان جمعیت خود گواه بر این است که حسین (ع) را همه دوست دارند.»

اکبرزاده در اربعین دو سال پیش موکب های کردهای فیلی عراق را که آسیب زیادی از حکومت بعثی صدام متحمل شده بودند، دیده بود که به زیارت امام حسین (ع) آمده بودند و عکس های شهدای خود را که در جنگ با گروه تکفیری تروریستی داعش شهید شده بودند در دست داشتند. آنها می گفتند به فتوای مرجعیت شیعه لبیک گفته بودند و جوانان خود را به تاسی از امام حسین(ع) در جنگ با ظالم زمان (داعش) به اسلام هدیه داده بودند .

پیشنهاد اکبرزاده برای پویایی و تخصصی شدن کار خبرنگاری ، متخصص و متمرکز شدن هر خبرنگار در یک حوزه مشخص است تا بتوانند اخبار را با اطلاعات و اشراف کامل پوشش دهد. وی حتی نوع گفتار و لحن آوایی خبرنگاران حوزه های مختلف را متفاوت ارزیابی می کند و معتقد است باید این مسائل در ارائه گزارش هم رعایت شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز