علی روئین‌تن:

اگر قرار بر ایجاد تفکر باشد مجوز نمی‌گیرید/ متخصصان ممیزی مدرک‌شان را از کجا گرفته‌اند؟

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۰۶۹۶۷
اگر قرار بر ایجاد تفکر باشد مجوز نمی‌گیرید/ متخصصان ممیزی مدرک‌شان را از کجا گرفته‌اند؟
علی روئین‌تن با انتقاد از شرایط سانسور و ممیزی در سینما تأکید کرد که اگر یک فیلم بخواهد در مخاطب خود ایجاد تفکر و اندیشه کند، مجوز نمی‌گیرد.

علی روئین‌تن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سوال اصلی من این است که ممیزی‌ها بر چه اساسی صورت می‌گیرد و کارشناسانی که تشخیص می‌دهند مردم چه فیلمی ببینند و چه فیلم را نبینند چگونه به این تخصص رسیده‌اند و چه افرادی هستند. 

روئین‌تن خاطرنشان کرد: این افرادی که فیلم ها را سانسور می‌کنند و می‌فهمند که قابل نمایش است یا خیر تخصص‌شان چیست و چه رشته‌ای را می‌خوانند تا این تخصص را بدست می‌آورند؟ اگر بخواهیم این موضوع را به صورت ریشه‌ای بررسی کنیم این است که در دوره ای یک مدیری یک کاری را رد می‌کند و مدیر بعدی که جایگزینش می‌شود آن اثر را انتخاب میکند. در این شرایط آیا می‌توان گفت که ما کارشناس داریم و یا  ضوابط مشخصی وجود دارد؟ آیا فردی را داریم که در دانشگاه رشته ممیزی خوانده باشد و یا اصلاً چنین تخصصی وجود دارد؟

وی افزود: مسئولان ممیزی بر چه اساسی به فیلمی مجوز می‌دهند و یا مجوز آن را سلب میکنند؟ این مسئله بسیار مهمی است و اگر این مسئله حل شود مشکلات ما حل خواهد شد، خط و حدود را مشخص کنند و بگویند آن افرادی که در آن شورا نشستند بر چه اساس و ضوابطی این کارها را انجام می‌دهند و معیارشان چیست، زمانی که معیار مشخصی وجود ندارد و همه چیز قائم به فرد باشد نتیجه‌اش این است که فردی مدیر می‌شود تمام مجوزها را صادر می‌کند و فردایش تغییر می‌کند و تمام مجوزها سلب می‌شوند.

این کارگردان در ارتباط با توقیف ماندن برخی فیلم‌ها پس از تغییر مدیران، گفت: شاید دو یا سه تا از فیلم‌های ما هستند که همچنان توقیف مانده و حرف من این است که ما همگی آماده‌ایم اینجا فیلم بسازیم‌، ما با افتخار قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی را پذیرفتیم  اگر ممیزی ها بر اساس قانون اساسی است یک دفترچه و اساسی درست کنند و در آن ذکر کنند فیلم‌هایی که می‌توانند مجوز ساخت و اکران بگیرند باید چه معیارها و ملاک هایی داشته باشند، ما از همان دفترچه و از آن قانون تبعیت می‌کنیم اما ما چنین چیزی نداریم. مگر می‌شود در مملکت امام حسینی و عاشورایی فیلم در مورد امام حسین ساخته شود و توقیفش کنند؟ فیلم‌های کمدی سخیف مجوز می‌گیرند اما فیلم رستاخیز احمد درویش توقیف می‌شود‌.

کارگردان فیلم سینمایی «دل شکسته» اظهار داشت: عملاً ممیزی دشمن اندیشه معتقد و متعهد است و دشمن ابتذال نیست، هر چیزی که باعث ترویج ابتذال شود در رده ممیزی قرار نمی‌گیرد و هر آنچه مولف باشد و خلاقیت جدیدی در آن وجود دارد جزو ممیزی قرار میگیرد.

وی تصریح کرد: یک‌سری افرادی را داریم‌ که بسیار دلواپس‌ هستند و در کشور ما کسانی که مدیر می‌شوند از کانال همین دلواپسان می‌گذرند و این افراد برای جلب نظر آن دلواپسان و خوش خدمتی کردن جلوی آنها و برای اینکه میز مدیریتی و موقعیت‌شان را از دست ندهند نظرشان را مرتب تغییر می‌دهند که عملا نشان داده شده این میزها و موقعیت‌ها نمی‌ماند. اگر ما به قانون احترام بگذاریم و قانونی وجود داشته باشد و حتی ممیزی هم باشد اگر پای مجوزش بایستد و شرایطی مشخص کنند می‌توان فکری کرد و در آن شرایط امنیت داشت.

این کارگردان در پایان گفت: ممیزی فقط برای رقص و آواز و حرف‌های رکیک است که به نظر می‌رسد امروز در سینمای ما همه اینها مد شده و ایرادی ندارد. امروز هر آن چه که تفکر ایجاد می‌کند و مردم را به تفکر وا می‌دارد مجاز نیست و هر آن چیزی که در مردم تفکر ایجاد نمی‌کند مجاز است.

نظر شما