حمایت رپرتوار نمایشنامه‌خوانی از مردم سیل‌زده

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۳:۴۹:۳۵
کد خبر: ۹۰۷۹۵۳
حمایت رپرتوار نمایشنامه‌خوانی از مردم سیل‌زده
اعتلا بخشیدن به موجودیت انسان از طریق احترام به زبان محقق می‌شود «رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان، استان لرستان» به‌مدت ۱۰ شب از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۳۹۸ در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، روح‌الله جعفری کارگردان این رپرتوار به بهانه برگزاری آن، یادداشتی نوشته که می‌خوانید:

«به گیتی نماند به‌جز مردمی در این دنیای دهشتناک که دیوانگان به‌ظاهر انسان‌نما بر اریکه‌ی قدرت نشسته و عرصه را برای زیست مسالمت‌آمیز انسان تنگ و تنگ‌تر می‌کنند، اعتلا بخشیدن به موجودیت و حضور هر انسان یا ملتی، تنها از طریق احترام به زبان و آثار تولیدشده‌ به آن زبان است که محقق می‌شود؛ چراکه برای قدرت بخشیدن به یک ملت باید با افکار، آمال، آرزوها و آثار خلاقه‌ی آن ملت آشنا شد و روند تفکر و خلاقیت آن را از طریق زبان دنبال کرد.

زبان بیشتر از آن که منعکس‌کننده‌ی فراگردهای فرهنگی باشد، قالب‌دهنده‌ی این فراگرد است. در این فراگرد، نقش آثار برجسته و ممتاز حوزه‌ی ادبیات دراماتیک، به‌عنوان سرمایه‌ی فرهنگی حائز اهمیت است.

سال‌هاست که گروه تئاتر گیتی به‌عنوان یک ضرورت و ارزش، شناسایی و معرفی آثار برجسته‌ی ادبیات دراماتیک جهان و ایران را در قالب برگزاری رپرتوارهایی که با محوریت حمایت از هم‌نوع، آن‌هم در بزنگاه‌هایی که نیاز مبرم به همدلی و انسجام در جامعه حس می‌شود، در دستور کار خود قرار داده است.

پس از جاری شدن سیل ویرانگر اخیر در فروردین‌ماه که تعداد زیادی از هموطنان عزیز را دچار خسران مادی و معنوی کرد، گروه تئاتر گیتی بر آن شد تا رپرتواری دیگر را با تأکید بر نمایشنامه‌های مهم و تأثیرگذار دهه‌های سی، چهل و پنجاه شمسی، تدارک ببیند تا همه‌ی عواید مادی آن را تقدیم به عزیزان خسران‌دیده بکند.

در «رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم‌سیل‌زده‌ی شهر معمولان، استان لرستان» نمایشنامه‌های «تاجماه» (اثر فریده فرجام)، «بلبل سرگشته» (اثر علی نصیریان)، «قصه‌ی طلسم حریر و ماهیگیر» (اثر علی حاتمی)، «سگی در خرمن‌جا» (اثر نصرت‌الله نویدی)، «حالت چطوره مش‌رحیم؟» و «گلدونه‌خانم» (اثر اسماعیل خلج)، «گمشدگان» (اثر بهرام بیضایی)، «آسیدکاظم» (اثر محمود استادمحمد)، «شاپرک‌خانم» (اثر بیژن مفید) و «لبخند باشکوه آقای گیل» (اثر اکبر رادی) از دل گنجینه گران‌سنگ تاریخ ادبیات نمایشی کشورمان انتخاب و هرکدام در یک شب (جمعاً به مدت ده شب) نمایشنامه‌خوانی شدند.... ادامه مطلب در کامنت اول

ادامه مطلب... برای آماده شدن این رپرتوار، صدوبیست‌ روز زمان صرف شد تا گروه به مرحله‌ی آمادگی کامل برای مواجه شدن با مخاطب برسد.

این نمایشنامه‌خوانی‌ها در تماشاخانه‌ی سنگلج که قبل‌تر به آن تالار بیست‌پنج شهریور می‌گفتند، انجام شد.

در این ده نمایشنامه، بیش از یکصد هنرمند دغدغه‌مند که خانه‌ی اول فعالیت‌های هنری آن‌ها تئاتر است، دعوت به کار شدند. همه‌ی این عزیزان با نگاه انسان‌دوستانه و برای حمایت از همنوع، بدون دریافت حتی یک ریال، عاشقانه دل در این راه نهادند و با همه‌ی توان به معنا کردن عشق و عشق ورزیدن به هم‌نوع پرداختند.

به‌نشانه‌ی سپاس و قدردانی از یکان‌یکان عزیزانی که در این چهار ماه با من همراه بودند، تمام‌قد در برابر ایشان می‌ایستم و دست و شانه‌های ایشان را می‌بوسم و از خداوند دوستدار زیبایی‌ها می‌خواهم که همیشه و در همه‌حال، حافظ و پشت و پناه آن‌ها باشد.»

نظر شما