سروده های سهراب با مینای مهتاب

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۵:۰۵:۰۹
کد خبر: ۹۰۸۵۰۳
سروده های سهراب با مینای مهتاب
همزمان با نودمین زادروز زنده یاد "سهراب سپهری" نخستین بخش از آلبوم صوتی نفیسی به بازار موسیقی آمد؛ که "مینای مهتاب" نام داشت؛ و گزیده ای بود از سروده های این شاعر و نقاش معاصر ایرانی، که با اجرای "مهرداد محمدپور" و همراهی موسیقی های زیبایی از Zbigniew Preisner- آهنگساز شهیر لهستانی- و Vassilis Saleas_ نوازنده چیره دست کلارینت اهل کشور یونان- به علاقمندان جدی شعر و موسیقی پیشکش شد؛ ودر مدت کوتاهی توانست، توجه بسیاری از شیفتگان ادبیات این سرزمین را به خود جلب کند؛ و به تدریج در کانون توجه آنها قرار گیرد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اثر یاد شده که به صورت موسیقی گفتار و با هدف ایجاد فضای ذهنی امن و آرام درعموم مخاطبان به ویژه شنوندگان حرفه ای این گونه آثار تولید شده؛ مجموعه ای است شامل: دو حلقه لوح فشرده ی صوتی، که خوانش سی قطعه از اشعار گرد آمده در"هشت کتاب" سهراب را، به دوستدارانش ارائه کرده است. شعرهایی از دفترهای: "صدای پای آب"، "حجم سبز"، "مرگ رنگ"، "زندگی خوابها"، "آوار آفتاب"، "ما هیچ ما نگاه"

البته ناگفته نماند دومین بخش از آلبوم صوتی مذکور که در آینده ی نزدیک منتشر می گردد؛ خوانش دفتر "مسافر" به طور کامل و نیزسروده هایی از دفتر شرق اندوه را، به مخاطبان این شاعر پر آوازه، تقدیم خواهد کرد.

آنچه مینای مهتاب را از سایر آثار مشابهی که در این زمینه تولید شده اند؛ متمایز و ممتاز کرده است می توان این گونه برشمرد:

انتخاب و تدوین صحیح موسیقی های متن اثر یاد شده و انطباق دقیق آنها، با فضای حاکم بر شعرها،که بسیار هوشمندانه صورت گرفته است؛ به گونه ای که شنوندگان غیر حرفه ای موسیقی و دربسیاری از موارد حتی شنوندگان حرفه ای آن نیز ممکن است تصور کنند: موسیقی های مذکور صرفا برای همین شعرها ساخته شده اند؛ زیرا مدت زمان هر موسیقی، با توجه به این که  شعر مورد نظرکوتاه باشد یا بلند، کاهش یا افزایش می یابد؛ البته مخاطبان حرفه ای موسیقی، به جای بررسی کمی و کیفی تغییرات اعمال شده بر موسیقی ها، بیشتر ترجیح می دهند از شنیدن آن لذت ببرند. به عنوان مثال می توان به شعر آب اشاره نمود؛ که موسیقی انتخاب شده برای آن، از ساخته های  Vassilis Saleas  است.

انطباق کامل لحن، زبان و موسیقی درونی شعرها، با لحن، زبان و ریتم موسیقی های انتخاب شده برای آنها، به گونه ای که تلفیق این دو، به گوش هر شنونده ای خوشایند باشد؛ و هربار که به آن گوش می سپارد، ظرافت های بیشتری از این تلفیق متناسب و متجانس، درک کند. 

به عنوان مثال می توان به شعر ندای آغاز اشاره کرد؛ که موسیقی متن آن از ساخته های Zbigniew Preisner انتخاب شده است.

ایجاد حس آرامش روانی و افزایش قدرت تمرکز ذهنی شنوندگان از طریق شعر و موسیقی، به گونه ای که شنیدن مستمر آن، علاوه بر کاهش هیجانات درونی و ایجاد تعادل در ریتم بدن، حس تخیل و قدرت تفکرشان را تقویت نماید؛ و استرس ناشی از تنش های روزمره را، از آنها دور کند؛ تا برای لحظاتی هم که شده، به خوابی عمیق فرو بروند. هر یک از بیست قطعه ی ارائه شده در نخستین لوح فشرده ی صوتی مینای مهتاب، دارای این ویژگی هستند. 

ایجاد انگیزه در شنوندگان جهت انس و الفت هر چه بیشتر آنان با شعر و ادبیات ایران به منظور درک صحیح معانی و مفاهیم عمیق نهفته در آن.

تنوع لحن و زبان در موسیقی متن مینای مهتاب- که عدد آن به چهل قطعه می رسد- نه تنها احتمال  یکنواخت شدن محتوای آن را برای شنونده، بسیار کاهش می دهد؛ بلکه گوش سپردن به آن در دراز مدت نیز، وی را دچار دلزدگی نمی کند؛ چون هر لحظه که در پی آرا مش باشد، می تواند از شنیدنش لذت ببرد.البته بر اساس نتایج حاصل از نظر سنجی های به عمل آمده،که پیش از انتشار نسخه فیزیکی اثر یاد شده صورت گرفت؛ و طی آن ، بازخوردهای پنجاه نفر از علاقمندان جدی شعر و موسیقی_ که در میان آنها تعدادی از روانپزشکان و روانشناسان نیز شرکت داشتند- مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گرفت؛ مشخص شد:

بهترین زمان شنیدن محتوای هر یک از لوح های فشرده ی صوتی مینای مهتاب، متناسب با فعالیت مغز و ریتم بدن، متغیر است؛ به عنوان مثال نخستین لوح فشرده این مجموعه را –که بیست قطعه دارد؛ و با شعر" صدای پای آب "آغاز می شود-  می بایست وقتی شنید که مغز در حال استراحت و ریتم بدن کند است. زمانی بین ساعت های 14 تا 16 و از ساعت 22به بعد.

دومین لوح فشرده ی آن را نیز- که در بیست قطعه ارائه شده؛ وبا شعر" سوره ی تماشا "  آغاز می شود- وقتی که نشاط و هیجان درونی، ریتم بدن را به طور طبیعی افزایش می دهد. زمانی بین ساعت های  8 تا 14 و 16 تا 22. بنابراین لوح فشرده ی مذکور را، در حال انجام امورات روزمره ، حتی داخل اتومبیل هنگام رانندگی نیز می توان شنید.

البته استثنائاتی نیز در زمان شنیدن هر یک از لوح های فشرده ی صوتی مینای مهتاب وجود دارد؛ که از دایره شمول کلی آن خارج است؛ به عنوان مثال وقتی شنونده در هر لحظه از شبانه روز، به هر دلیلی بخواهد با خودش خلوت کند. در چنین موقعیتی که ریتم بدن به طور طبیعی کاهش می یابد، شنیدن نخستین لوح فشرده ی اثر یاد شده، بهترین پیشنهاد برای وی خواهد بود. البته عکس این موقعیت نیز صادق است؛ به این معنا که: ممکن است موضوعی در نیمه های شب، موجب شعف و شادمانی شنونده گردد؛ در این حالت که ریتم بدن متناسب با وضعیت ایجاد شده، افزایش می یابد؛ بهترین پیشنهاد برای وی، گوش سپردن به دومین لوح فشرده ی آلبوم مذکور می باشد.

آلبوم صوتی مینای مهتاب –که به منظور ایجاد زبانی مشترک میان شعر و موسیقی تولید شده است؛ می کوشد تا علاوه بر تحریک قاعده مند حس تخیل و قدرت تفکر مخاطبانش، نوید بخش آرامش روانی پایداری نیز برای آنان باشد؛ و با بهره گیری صحیح از ظرفیت های کمتر شناخته شده ی این دو عنصر خیال انگیز، ذهن شنوندگانش را به مرور زمان، از تنش های مختلف عصبی پالایش کرده؛ و زمینه ساز کاهش تدریجی آسیب های احتمالی ناشی ازاختلالات روانی و رفتاری، ابتلا به افسردگی و نیز موجب کنترل خشم در آنها شود. بنابراین همه ی کسانی که جهت حفظ و ارتقای هرچه بیشتر سلامت روان خود، گوش سپردن به شعر و موسیقی را برمی گزینند؛ مخاطب همیشگی مینای مهتاب هستند. 

نویسنده: مهرداد محمدپور

مینای مهتاب

نظر شما