در شبکه العالم؛

بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر در تلویزیون

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۵:۴۵:۰۶
کد خبر: ۹۰۸۵۲۰
بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر در تلویزیون
به منظور تجلیل و تقدیر از خدمات ارزنده زحمتکشان روستایی و عشایر عزیز کشورمان در روز ملی روستا و عشایر، برنامه «صباح جدید» به بزرگداشت این روز، اختصاص یافته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ با توجه به نام گذاری و ثبت ملی 15 مهر به عنوان روز ملی روستا و عشایر، شبکه العالم را بر آن داشت تا فرصت را مغتنم شمرده و ابعاد زندگی روستائیان و عشایر غیور و سلحشور ایران را برای عرب زبانان معرفی کند.

از این رو آسیه انصاری کارشناس صنایع دستی و بافت های داری از روستای نمین اردبیل به همراه شاگردان خود به استودیو «صباح جدید» شبکه العالم دعوت شدند.

آسیه انصاری به توصیف کامل زندگی و کوچ عشایر در ییلاق و قشلاق پرداخت و گفت؛ عشایر و روستائیان با هنرمندی زنان و مردان، تمامی امکانات اولیه زندگی را از طبیعت تهیه می کنند و در این باره کاملاً خودکفا هستند.

وی در خصوص هنرمندی بانوان عشایر گفت؛ زنان توانمند روستایی و عشایر از وقتشان برای هنر قالی بافی، گلیم بافی، گبه، دوخت لباس های محلی، دوخت کیف و کفش، ساخت زیور آلات، عروسک سازی و تولید لبنیات از دام های محلی به نحو احسن استفاده می کنند و بیکاری برای آنان بی معناست.

انصاری ضمن انتقاد از زندگی شهری که به سمت فردگرایی سوق پیدا می کند، گفت زندگی عشایر به صورت جمعی است و وحدت و یکپارچگی و اتحاد زن و مرد در کنار هم و نیز حس شادابی و نشاط زنان و مردان و کودکان ، از نقاط قوت زندگی روستائیان و عشایر است.

آسیه انصاری در مورد فعالیتش در زمینه صنایع دستی عشایر و روستائیان گفت؛ به رغم علاقه وافر خود به زندگی کوچ نشینان و روستائیان، خود را وقف آموزش به آنان در روستاهای کشور از جمله، لرستان، آذربایجان، چهارمحال بختیاری و کرمان و حتی دور افتاده ترین روستاها کرده است تا با آموزش قالب بافی، گلیم بافی، بهینه بافی که در راستای افزایش کیفیت اینگونه بافت ها، منطبق با شناخت بازار و نیاز و سلیقه جامعه نیز بوده است، به حفظ صنایع دستی که میراث دار فرهنگ ایرانی است، کمک کند.

وی در آخر از حمایت شبکه جهانی العالم، در معرفی صنایع دستی روستائیان و عشایر به جهان تشکر کرده و شرکت در برنامه «صباح جدید» را مایه افتخار خود دانست.

شایان ذکر است شاگردان وی در استودیو «صباح جدید» نحوه بافت قالی، طراحی نقوش سنتی فرش و همچنین عروسک های محلی و ساخت یور آلات سنتی را به نمایش گذاشتند.

صباح جدید امروز به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد فهمی و اجرای افنان معمار، امروز 15 مهر، ساعت 9 صبح از آنتن شبکه العالم پخش شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز