همپای مسافران کربلا با ویژه برنامه‌های سیما

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۲:۰۱:۰۶
کد خبر: ۹۱۱۰۵۱
همپای مسافران کربلا با ویژه برنامه‌های سیما
به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان، شبکه‌های سیما ویژه برنامه‌های متعددی را تدارک دیده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شبکه‌های سیما در آستانه اربعین حسینی، گزارش‎های زنده از پیاده روی زائران اربعین حسینی، مستند، ویژه برنامه‌های تلویزیونی و ارتباط مستقیم با عتبات عالیات را در جدول پخش برنامه‌های خود گنجانده است. اطلاعات برنامه‎های ویژه این ایام به شرح زیر است:

شبکه یک سیما

برنامه «ستایش نور» به تهیه‎کنندگی علی قریشی در 5 قسمت 25 دقیقه‎ای تهیه شده است که ساعت 30 : 10، پخش می‌شود. گفت‎وگو با مداحان اهل بیت و پخش بخش‎هایی از مراسم عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام در هیئت‎های مذهبی از محورهای این برنامه است. یکشنبه، سه‎شنبه، پنجشنبه و شنبه 28 و 30 مهر و 2 و 4 آبان، ساعت 30 : 10 برنامه «ستایش نور» روی آنتن می‎رود.
برنامه «سخنرانی مذهبی» با موضوع مقام سید الشهدا و یاران ایشان و فضیلت زیارت اربعین هم با سخنرانی کارشناسان دینی از یکشنبه 21 مهر تا روز شنبه (به استثنای جمعه ) ساعت 10 :8 پخش می‌شود.

ویژه برنامه «این شب‎ها» هم به تهیه‎کنندگی یونس قاسمی در 13 قسمت تهیه شده است که از چهارشنبه 24 مهر تا دوشنبه 6 آبان هر شب ساعت 23 پخش می‌شود. در این برنامه حشمت‎الله قنبری درباره تاریخ اربعین، آیت‎الله علی دوست با موضوع سلوک نبوی، حجت‎الاسلام حاج ابوالقاسم درباره ضرورت امامت و نبوت و محسن اسماعیلی درخصوص نهضت علمی امام رضا علیه السلام صحبت می‌کنند.

برنامه زنده «من او» با موضوع ارتباط با زائران پیاده امام حسین علیه السلام که در 6 قسمت 50 دقیقه‎ای تهیه شده است، از یکشنبه 21 مهر، هر شب ساعت 35 : 19، پخش می‌شود. 

برنامه «به پای تو» با موضوع گفت‎وگو با زن و مردان عراقی که از زائران امام حسین علیه السلام پذیرایی می‌کنند نیز از دیگر تدارکات شبکه یک سیماست که روز جمعه 26 مهر، ساعت 30 : 20 پخش می‌شود. 

همچنین برنامه گفت‎وگو محور «مغناطیس» با اجرای کاظم احمدزاده و با موضوع شخصیت اباعبدالله‎الحسین علیه السلام از زبان مهمان‌های غیرایرانی ساعت 40 : 2 دقیقه بامداد از امشب تا آخر هفته بازپخش می‌شود. 
شبکه دو سیما

برنامه «کوی محبت» به تهیه‌کنندگی سید مصطفی موسوی با محور پیاده‌روی اربعین و گفت‎وگو با کارشناسان مربوطه به صورت پخش زنده در این ایام از مسیر حرکت پیاده‌روی پخش می‌شود. این سلسله گزارش‌ها از روز پنجشنبه 18 مهر بعد از اذان ظهر، بعد از اذان مغرب و ساعت 21 روی آنتن می‌رود. 
ارتباط زنده از کربلا با حضور کارشناسان مذهبی، شاعران و ذاکران اهل بیت (ع) با موضوع «تبیین نهضت فراگیر امام حسین (ع) از عاشورا تا اربعین حسینی» از سه‌شنبه 23 تا شنبه 27 مهر، ساعت 23:30 پخش می‎شود.

برنامه «پرده عشاق» به ارادت پیرغلامان حسینی اختصاص دارد. یک برنامه ترکیبی که با عشاق و پیرغلامان حسینی درباره خدمت و ارادت به اباعبدالله به گفت‌و‌گو می‌پردازد. موشن‌گرافیک، معرفی عاشقان سیدالشهدا از زبان خودشان، حس و حال حسینی این عاشقان در اربعین و سال‌ها خدمت در دستگاه امام حسین(ع) و ... بخشی از تدارک ویژه این برنامه است. «پرده عشاق» به تهیه‌کنندگی محسن سال‌افزون و اجرای فاطمه محمدی شنبه تا دوشنبه ساعت 11:30 روی آنتن می‌رود.

برنامه «ایران» با حضور دکتر ولایتی به مرور ابعاد تاثیرگذاری تاریخی، سیاسی و اجتماعی راهپیمایی عظیم اربعین در جغرافیای جهان می‌پردازد. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی که به تهیه‌کنندگی مجید احسانی‌نیک، از پنجشنبه 18 مهر ساعت 19:40 در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار می‌گیرد.

برنامه «آئینه‌خانه» کاری از گروه خانواده و به تهیه‌کنندگی سید مجید اکرمی نیز که توانست با همت خیران 79 نفر از علاقه‎مندان به زیارت کربلا را راهی این سفر معنوی کند؛ با حضور حجت‌الاسلام شهاب مرادی جمعه 26 مهر، ساعت 13 به سبک زندگی حسینی و زیارت اربعین اختصاص دارد.

ویژه برنامه اربعینی «مغناطیس» با بهره‌مندی از تجربه سالیان گذشته، مجله‌ای تصویری است که با استفاده از پلت‌فرم گرافیکی متشکل از صفحات مستند، گفت‎وگوی فلسفه اربعین و پیاده‌روی، موشن‌گرافیک، ملزومات پیاده‌روی، نکات پزشکی، اخبار اربعین، روزشمار، مستندهای برتر و ... به صورت میان‌برنامه در ماه صفر روی آنتن می‌رود. 

«تن‌های تنها» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو و به تهیه‌کنندگی اصغرمهدی ابهری یک برنامه نوجوانانه ویژه عاشقان عاشورایی است که به مناسبت اربعین حسینی از پنجشنبه 18 مهر ساعت 19 پخش می‌شود.
سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان و استفاده از فرازهایی از وعاظ مطرح کشور، ساعت 6 و پخش مرثیه‌خوانی ذکر عاشورائیان با نوای حاج محمود کریمی، حاج میثم مطیعی و دیگر ذاکران اهل بیت(ع) در فواصل برنامه‌ها از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این مناسبت ویژه است. همچنین ساعت 6 روز شنبه زیارت اربعین از این شبکه پخش می‎شود.

برنامه «موکب» نیز به پخش گزارش‎های روزانه از مسیر حرکت پیاده‎روی اربعین و انعکاس حال و هوای زائرین در موکب‎های مختلف اختصاص دارد که در فواصل برنامه‌ها تقدیم علاقه‎مندان می‌شود.

مستندهای اربعین جمعه‌ ساعت 21 و در روزهای منتهی به اربعین ساعت 18:50 در کنار برنامه «نمادو» با پخش گزارش‎هایی از حال و هوای کشور در این ایام و حرکت کاروان‌های پیاده روی به سمت اماکن مقدسه و همچنین برنامه‌های منعطف با حال و هوای این مناسبت مذهبی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است که تقدیم بینندگان شبکه دو سیما می‎شود.

شبکه سه سیما

برنامه «مخاطب خاص» در ایام اربعین حسینی هر شب به صورت زنده از کربلای معلی، با محور پیاده روی اربعین از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این برنامه با اجرای رسالت بوذری و کارشناسان مذهبی بعد از اخبار شبانگاهی روی آنتن می‎رود.

«در آستان خورشید» با اجرای میثم آقابیگی و کاظم احمدزاده در فواصل مختلف زمانی، پیاده روی زائران حسینی از بصره تا کربلای معلی را نمایش می‎دهد. 

برنامه «چهل چراغ» با موضوع «امام حسین(ع)» در ایام اربعین حسینی ساعت 19:30 از شبکه سه سیما پخش می‎شود. در این برنامه چهره‌هایی که به واسطه امام حسین (ع) اتفاقی در زندگی آن‎ها رخ داده و باعث تغییر مسیر زندگی آن‌ها شده است، به شرح داستان زندگی خود می‌پردازند. در این برنامه فاطمه عبادی، قهرمان دور اول برنامه «عصر جدید» در این برنامه به عنوان تصویرگر حضور دارد و مجتبی امینی، تهیه‌کننده برنامه «چهل چراغ» به عنوان راوی برنامه، در برابر میهمانان به گفت‌وگو می‌نشیند. پخش مستندهایی در دستور کار این شبکه قرار دارد که در قالب «مستند۳» و «مستندهای تامینی» پخش می‌شود. از جمله این مستندها «مرثیه انجیل» است که در قالب «مستندهای تامینی» روی آنتن می‎رود.

شبکه چهار سیما 

مستند پرتره «عتبات کلمات» به تهیه‎کنندگی سجاد نوروزی در 10 قسمت سی دقیقه‎ای از امشب 20 مهر، روی آنتن می‎رود. این برنامه نگاهی دارد به 10 شعر برجسته عاشورایی که میان اهل ادب شهره شده‎اند و به بهانه این شعرها به سراغ شاعر این آثار می‎رود و از زندگی‎اشان و چگونگی رسیدن آن‎ها به این شعر را در قالب یک مستند پرتره پخش می‌کند. علی موسوی گرمارودی، محمد علی مجاهدی، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، یوسفعلی میرشکاک، سعید بیابانکی، افشین علا، احمد علوی، احمد بابایی و هادی جانفدا 10 شاعری هستند که در این برنامه با آن‎ها گفت‎وگو شده است. محمد معتمدی خواننده سرشناس موسیقی سنتی تیتراژ این ویژه برنامه را اجرا کرده است و محمود حبیبی کسبی نویسندگی و مهدی زنگنه کارگردانی این مجموعه را برعهده دارند. این مستند پرتره از شنبه تا چهارشنبه ساعت 22 و پنجشنبه و جمعه ساعت 22:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

«رستاخیز» در 6 قسمت 60 دقیقه‌ای با اجرای وحید یامین پور از امشب (20 مهر) هر شب ساعت 23 پخش می‌شود. برنامه «رستاخیز» ادای دین علوم انسانی به اربعین است که در هر قسمت وحید یامین پور مجری برنامه به گفت‎وگو با کارشناسان و استادان علوم انسانی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، جامعه شناسی، تمدنی و مردم شناسی می‌پردازد. نادر طالب زاده در حوزه پوشش رسانه‌ای اربعین و بازتاب آن در جهان، ابراهیم فیاض در بخش مردم شناسی و حجت الاسلام والمسلمین رهدار در حوزه تمدنی و نسبت اربعین با انقلاب اسلامی از چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که یامین‎پور در این ویژه برنامه با آن‌ها گفت‎وگوی می‌کند. ریشه‎شناسی مداحی و نوحه‌های عربی که یکی از بخش‌های برنامه عنوان شده است، صادقی مجد استاد دانشگاه امام صادق (ع) با مخاطبان درخصوص نوحه‌ها به زبان عربی گفت‎وگو می‌کند.

مجموعه «اربعین جهانی دیگر» که از امروز 20 مهر، هر روز ساعت 17:15 روی آنتن شبکه چهار می‎رود، سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه مانند دکتر محمود حکمت‎نیا، حجت‎الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار، دکتر محمدجواد رودگر، حجت‎الاسلام‎والمسلمین دکتر احمد مبلغی، حجت‎الاسلام‎والمسلمین دکتر حبیب‎الله بابایی، دکتر مهدی مشکی و حجت‎الاسلام‎والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند پخش می‌شود. تحلیل جریان حرکت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا، گفت‎وگو با غیرمسلمانان درباره رخداد اربعین، جلوه‌های عرفانی و اجتماعی از عاشورا تا اربعین،اربعین و ساختار فکری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عقیدتی جهان امروز، کلمه ثارالله و لایحه‌های معرفتی واقعه عاشورا و راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین حسینی از جمله محوهای این مجموعه سخنرانی‌های است.

مستند «پیاده تا عرش» به کارگردانی عبدالمجید اسماعیل‎نژاد، درباره مسیر راهپیمایی زائرین اربعین از ایران مرز شلمچه و سپس عراق و نجف اشرف است و در این مستند با با زوار اربعین مصاحبه می‌کند. این مستند امشب 20 مهر، ساعت 22:30 پخش می‌شود. 

مستند «313»، مصاحبه با زوار اربعین که بعضی از آن‎ها با فرزندانشان در راهپیمایی اربعین شرکت کردند. آن‎ها در مورد 313 تن از یاران امام زمان (عج) و ظهور امام صحبت می‎کنند. این مستند به کارگردانی امین کاشرفی روز یکشنبه 21 مهر، ساعت 22:30 پخش می‌شود.

مستند «صراط» به کارگردانی سیدحسین صافی درخصوص راهپیمایی زوار اربعین از سوسنگرد به سمت مرزهای چزابه است. این مستند 22 مهر، ساعت 22:30 روی آنتن شبکه چهار می‎رود. 

مستند «حقیقت سرخ» به کارگردانی مجتبی قاسمی روایتی است از دلدادگی میلیون‌ها انسان که گام در مسیری بی‎نهایت گذاشته و برای رسیدن به حریم حرم دوست، در تکاپو هستند.این مستند 23 مهر، ساعت 22:30 روی آنتن می‎رود. این فیلم در کنار پخش تصاویری از پیاده روی اربعین، به گوشه‌هایی از حقیقت قیام عاشورا و فلسفه عزادرای برای امام حسین(ع) اشاره می‌کند؛ گروهی به شوق زیارت، گروهی به دنبال گمشده‎ای در خویشتن و بعضی برای احیای یک سنت بزرگ و همه برای هدفی والاتر و منسجم‎تر، یعنی تداوم راه حسین(ع) گام در راه نهاده اند و حال، هدف مشترکی دارند. مستندساز با زائران کربلا در مسیر طولانی رسیدن به نینوا همراه می‌شود، از شور و اشتیاقشان می‌گوید و از هدف و عقیده‎اشان می‌پرسد.علاوه بر این تصاویری ناب از برگزاری مراسم سوگواری در بین الحرمین و حضور زائران ایرانی و غیر ایرانی در حرم امام حسین(ع) در این فیلم به نمایش در می آید. *** مستند «ابومنتظر» به کارگردانی احسان فقیهیان در مورد زندگی ابومنتظر، موکب‌دار عراقی و تلاش و خدمت ایشان به زائران کربلای معلی است. وی در زمان جنگ ایران و عراق از مرز عراق و سوریه وارد ایران می‌شود و در لباس یک رزمنده ایرانی در دوران جنگ جانباز می‌شود. این مستند چهارشنبه شب ساعت 22:30 پخش می‌شود.

شبکه پنج سیما

«مسیر بهشت» عنوان مستندی 5 قسمتی است که از دوشنبه 22 مهر، ساعت 20:55، روی آنتن می‎رود. این مستند روایت زندگی چند فرد تازه مسلمان شده به دین مبین اسلام و شرکت آن‎ها در مراسم پیاده‎روی اربعین حسینی است. در این مستند درباره نحوه آشنایی آن‎ها با دین مبین اسلام، ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع)، علت حضور در مراسم پیاده‎روی اربعین حسینی و ... گفت‌‎وگو شده است.

«هوای وصال» عنوان مستندی است که به گفت‎وگو با خادمان افتخاری حرم امام حسین (ع) می‌پردازد. این خادمان افتخاری از صنف‎های مختلف در ایام اربعین به زائران حسینی خدمت‎رسانی می‌کنند. «هوای وصال» میان برنامه‎ای کوتاه است که در 14 قسمت از این هفته روی آنتن می‎رود.

«همراه با جابر» عنوان میان برنامه ای کوتاه است که به آداب سفر در ایام اربعین می‌پردازد.

مستند «ابو نور» معرفی زندگی یکی از خدام امام حسین (ع) به تهیه‎کنندگی ایمان گودرزی است که به مدت 25 دقیقه روی آنتن می‎رود. این مستند جمعه 26 مهر، ساعت 20 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

«اربعین تا اربعین» دیگر مستند گروه معارف شبکه پنج سیماست که روز چهارشنبه 24 مهر، ساعت 21:30 برای مخاطبان پخش می‌شود. این مستند سفرنامه یک تیم مستند ساز ایرانی است از مراسم اربعین حسینی است.
ویژه برنامه «جاماندگان حسینی» روز اربعین ساعت 9:30 صبح به صورت زنده از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. این ویژه برنامه پوشش زنده تصویری از پیاده‎روی شهروندان تهرانی در روز اربعین از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) است.

گروه اجتماعی شبکه پنج سیما، با برنامه «قرار» از کربلای معلی با عزاداران حسینی همراه می‌شود. این برنامه با اجرای سیدرضا نواب و تهیه‎کنندگی سید یوسف موسوی از چهارشنبه 26 مهر، ساعت 18 تا روز اربعین پخش می‎شود.
ارتباط زنده و مستقیم از کربلا معلی با عنوان «مسیر» در برنامه‌های زنده شبکه پنج سیما همچون («یه روز تازه»، «به خانه بر می‌گردیم»، «تهران 20») بخشی از فعالیت‎های این گروه است.

برنامه «در شهر» نیز چهارشنبه 24 مهرماه از کربلا معلی روی آنتن شبکه پنج می‌رود. تهیه گزارش از هیئت مذهبی، گفت‎وگو با عوامل موکب‎های سازمان‌های مختلف به صورت زنده یا تولیدی از آیتم‎های برنامه «در شهر» به شمار می‎رود. برنامه‌های «در شهر» و «در استان» در ایام اربعین متناسب با حال‎وهوای این روزها پخش می‎شود.

واحد تامین برنامه شبکه پنج نیز برای این ایام مستندهایی مختلف در نظر گرفته است. «نخل‎ها نمی‎میرند» یکشنبه (21 مهر) ساعت 22، «قدم‌‎های کوچک تا کربلا»، دوشنبه (22 مهر) ساعت 22، «آن سوی دیوار» سه‎شنبه (23 مهرماه) و «صدای صلح» (پنجشنبه 25 مهر) از این شبکه پخش می‌شود.

شبکه آموزش

«چتر نجات» 18 مهر، به صورت ویژه در ساعت 20 به نکات ایمنی ـ امنیتی زائران سفر عتبات در اربعین حسینی(ع) می‌پردازد. در بخش کارشناسی، محسن همدانی کارشناس مدیریت ارتباطات توضیحاتی در خصوص این سفر و وسایل و لوازمی‌که زائران باید همراه داشته باشند، نحوه اطلاع‎رسانی به خانواده و نزدیکان، نحوه ارتباط با اتباع خارجی در طول مسیر و نحوه مراجعه به مراجع ذیصلاح در صورت بروز مشکل و...به مخاطبان ارائه می‎دهد. در بخش نمایشی در هر دو قسمت یک روایت از ماجرای واقعی که مربوط به ایام اربعین است در ساختار داستانی بازسازی و برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. همچنین به‎منظور آگاه‎سازی و افزایش سطح هوشیاری و آمادگی زائران، در بخش دوربین مخفی، مردم در شرایط مختلفی قرار داده می‌شوند تا واکنش آن‎ها مشاهده شود. در بخش‎های مختلف برنامه نیز موشن گرافی‌های متعددی که حاوی اطلاعات مهم و مفیدی هستند نمایش داده می‎شود.

برنامه «شک مقدس» با موضوع سبک زندگی اسلامی و ارتباط آن با راهپیمای اربعین با حضور دکتر مصطفی میرلوحی از شبکه هفت سیما روی آنتن می‎رود. برنامه «شک مقدس» به تهیه‎کنندگی محمدصاحب الداری پنجشنبه‌ ساعت 21 از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

برنامه «دوربین هفت» در قالب 6 برنامه، گزارش‎هایی از موکب‎های مردمی، شور و حال مردم در موکب‎های مستقر در مرزها و راه‎های منتهی به حرم سیدالشهدا(ع) پخش می‌کند.

در ادامه برنامه‌های اربعین، برنامه «هفت آسمان» در دو قسمت با حضور آیت‎الله قاضی عسگر و با موضوع حماسه اربعین و تاثیرات آن در طول تاریخ و مستند قدم های منجی (پیاده‎روی سال گذشته)، مصاحبه با زائران خارجی در رابطه با حماسه اربعین و ارتباط آن با حماسه ظهور از شبکه هفت سیما روی آنتن می‎رود.

برنامه «هفت آسمان» به تهیه‎کنندگی حجت‎الاسلام رسولی محلاتی در شب و روز اربعین میهمان خانه‌های ایرانی است.

شبکه هفت سیما پخش مستندهای «مدیون توام»، «راز سر به مهر»، «سرزمین عشق»، «تصویری از یک خاطره»، «میکائیل»، «حقیقت سرخ»، «مغناطیس»، «رستاخیز» و «پیاده تا حرم یار» و همچنین مقتل‎خوانی با صدای محمد کریمی و پخش زیارت امام حسین در روز اربعین را در جدو.ل پخش خود قرار داده است.

شبکه قرآن و معارف سیما

«کنار قدم های جابر» عنوان ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در این ایام است که از پنجشنبه 18 مهر، در ساعت 21 به صورت زنده و مستقیم هرشب از کربلای معلی به روی آنتن این شبکه می‎رود. این برنامه با حضور کارشناسان مطرح معارفی به موضوع فضیلت زیارت اربعین و همچنین مهدویت و اربعین می‎پردازد. ضمن آن که شعرخوانی شعرای آیینی، مدیحه‎سرایی مادحین اهل بیت (ع) و کتاب خوانی از دیگر بخش‎های «کنار قدم‎های جابر» به شمار می‎آید.
«نغمه عشاق» عنوان دیگر برنامه زنده این شبکه در ایام اربعین است که به معرفی هیئت مذهبی سراسر کشور و موکب‎های حسینی و نیز پخش نغمات عاشورایی به درخواست مخاطبان می‌پردازد. این برنامه نیز از پنجشنبه 18 مهر با اجرای‌هادی ربیعی هرشب در ساعت 22 تقدیم مخاطبان قرآنی و معارفی تلویزیون می‎شود.

علاقه‎مندان به سخنرانی‌های مذهبی می‎توانند هر روز از ساعت 13:30، به تماشای سخنرانی‌های مرحوم آیت‎الله آقا مجتبی تهرانی (ره) با موضوع عزت و ذلت در نهضت حسینی بنشینند.

گفت‎وگو با شیعیان خارجی، موکب‎داران و خادمین زوار امام حسین (ع) و معرفی فعالیت‎های قرآنی و فردی آن‎ها در «مستندهای اربعین» به نمایش گذاشته می‎شود که دوستداران این نوع برنامه‌ها می‎توانند همه روزه در سه نوبت و در ساعت‎های 10:15، 14 و 16:45 این مستندها را تماشا کنند. 

ارتباط زنده با موکب های مستقر در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا و همچنین پخش کلیپ‎های اربعینی از دیگر تدارکات این شبکه در ایام اربعین است که در فواصل مختلف پخش تقدیم مخاطبان می‎شود.

شبکه جام جم

ویژه برنامه‌های «روشنا» جمعه 26 مهر، به مدت 90 دقیقه ساعت 22 به وقت تهران و شنبه 27 مهر در 120 دقیقه، ساعت 10 صبح به وقت تهران، به صورت زنده پخش می‌شود.

انیمیشن «قدمگاه خورشید» نیز ساعت 18:15، جمعه 26 مهرماه پخش و روز بعد در ساعت‎های 2 و 12 بازپخش می‌شود.
مستندهای «علی صالح» جمعه، ساعت 20 پخش و روز بعد ساعت 4 بازپخش می‌شود.

مستند «جاذبه» نیز شنبه 27 مهر، ساعت 30 دقیقه بامداد به وقت تهران پخش می‎شود که بازپخش آن نیز در همان روز ساعت 8:30 است.


شبکه مستند

«آیین میزبانی» به کارگردانی رضا برجی در شبکه مستند تولید شده است و در 7 قسمت از آنتن شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند که با محور موکب‎دارها و سوژه‌های غیر ایرانی تولید شده است، از شنبه 6 مهر تا جمعه 26 مهر، ساعت 19:30 روی آنتن می‌رود و بازپخش آن روز بعد ساعت 11 است.
«به پای تو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امید کاشرفی، درباره زائر معلولی است که به عشق امام سوم شیعیان و زیارت حرم مطهر ایشان با پای پیاده به زیارت ایشان می‌شتابد، شنبه 20 مهر، ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند «راه تنها» به کارگردانی امین قدمی و از تولیدات شبکه مستند نیز یکشنبه 21 مهر، ساعت 20، به مناسبت اربعین حسینی از این شبکه پخش می‌شود. این مستند در 20 دقیقه به مراسم اربعین و مهمان‌نوازی شیعیان عراق از زائران امام حسین (ع) در این مراسم پرداخته است.

مستند «راه دل» به کارگردانی مهدی زمان‌پور کیاسری روایت سفر پیاده‌روی کربلا مشتی اسماعیل است و در آن علاوه بر نمایش حال‎وهوای معنوی پیاده‌روی زائران اباعبدالله از نجف تا کربلا در ایام اربعین حسینی، سفر مشتی اسماعیل به همراه دوست همیشگی‌اش نصیر به‌سوی کربلا و زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در اربعین حسینی به نمایش گذاشته می‌شود. «راه دل» چهارشنبه 24 مهر ساعت 15 پخش می‌شود.

«قدر آب» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی محمدرضا فرطوسی به راهپیمایی عظیم اربعین اختصاص دارد و از شوق‌وذوق اهالی عراق برای پذیرایی از زوار حسینی می‌گوید. این مستند جمعه 26 مهر، ساعت 12 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند تماشایی «تظاهرات عشق» هم حضور خانم ایدی مک لود آرمسترانگ از فعالان سیاسی آمریکا در راهپیمایی اربعین را به نمایش گذاشته است. این مستند به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و کارگردانی امیر اصانلو، پنجشنبه 25 مهر، ساعت 18 از شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند «شایراک» به کارگردانی مجید عزیزی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی به حضور یک گروه خواننده سیاه پوست آمریکایی در مراسم راهپیمایی اربعین و نظر آن‌ها درباره اسلام آوردن پرداخته است و چهارشنبه 24 مهر، ساعت 18 پخش می‌شود.

«میزبان» روایت مسعود دهنوی از میزبانی مردم عراق از امام حسین (ع) و زوار کربلاست و پنجشنبه 25 مهر، ساعت 15:30 پخش می‌شود. این مستند به کارگردانی مسعود دهنوی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی سعی دارد در سه دوره تاریخی، میزبانی مردم عراق از حضرت اباعبدالله و زوار ایشان را بررسی کند.
«سیصد و سیزده» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امین کاشرفی هم حضور خانواده‌ها با فرزندان کوچک خود را در راه پیمایی اربعین به نمایش گذاشته است؛ این مستند پنجشنبه 25 مهر ساعت 15 پخش می‌شود.
مستند «سیاه» به تهیه‌کنندگی وحید چاووش و کارگردانی امین قدمی و عادل معمارنیا در شبکه مستند تولید شده و به بازگویی خاطرات دو عراقی از خدمت به زائران و چگونگی حضور آن‌ها در زمان جنگ و مبارزات آن‌ها با رژیم بعثی عراق می‌پردازد. این مستند نیز جمعه 26 مهر ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

شبکه سلامت

هم‎زمان با آغاز آیین‌ها و عزاداری‌های اربعین حسینی برنامه‌های شبکه تندرستی از سلامت معنوی در این روزها می‌گویند. به همین مناسبت «دوربین سلامت» به میان مسافران حرم اباعبدالله رفته و با زوار حرم دوست گفت‎وکو می‌کند. در این برنامه درباره حمل کوله‎پشتی‌های رواز پیاده، نخوه حفظ سلامتی در طول سفر، غذاهای ضروری برای سلامت جسم و... می‎شنویم.
«صبح عالی» برنامه دیگری است که در مرکز همدان تولید شده و هم‎زمان روی آنتن شبکه سلامت می رود. در این برنامه به منظور سلامت مسافران اربعین با دعوت از پزشکان و کارشناسان مجرب راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا آموزش داده می‌شود و در مورد بازگشت زوار کربلا نکات بهداشتی و پزشکی تاکید می‌شود.
تامین برنامه شبکه نیز در طول ایام منتهی به اربعین پخش مستندهایی همچون «به پای تو» را در دستور کار دارد. تهیه و پخش وله و کلیپ های متناسب با این روزها نیز نتیجه تلاش همکاران تامین برنامه است.

شبکه افق

با نزدیک شدن به اربعین حسینی در این هفته، جدول پخش شبکه افق سیما با تغییری محسوس، شامل برنامه‌های گوناگون ترکیبی، زنده و مستند پیرامون اربعین حسینی و پیاده‌روی اربعین می‎شود.

بر این اساس برنامه تلویزیونی «روایت هیئت» در پنج قسمت هر روز روی آنتن می‌رود؛ «روایت هیئت» نخستین برنامه‌ای است که به صورت تخصصی در رابطه با کارکردها، رسالت‌ها و وظایف هیئت به بحث و بررسی می‌پردازد. این برنامه در درجه نخست در راستای امر مقام معظم رهبری شکل گرفته و با سابقه و در ادامه سلسله نشست‌های هیئت پژوهی که در 14 جلسه و در راستای امر مقام معظم رهبری در سال 95 و در دیدار با مداحان مبنی بر اینکه در حوزه هیئت باید کار تخصصی و علمی صورت بگیرد، برنامه‌ریزی و آماده پخش شده است. «روایت هیئت» به تهیه‎کنندگی پیمان نوراسماعیلی در پنج قسمت هر روز ساعت 16:30 روی آنتن شبکه افق می‎رود. تکرار این برنامه هم 30 دقیقه بامداد روز بعد پخش می‎شود.

«عرش اخوت» هم نام مجموعه مستندی است درباره برپایی موکب‌های ایرانی‌ها و عراقی‌ها در کنار هم در مسیرهای پیاده‌روی زائران حسینی و محور آن، اتحاد و همدلی میان دو ملت است. این مجموعه در 7 قسمت یک ساعته هر روز ساعت 19 و تکرار آن ساعت‌های 3 و 8:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

برنامه زنده «موکب کلمات» هم ویژه اربعین حسینی برای پخش از شبکه افق سیما تدارک دیده شده؛ این برنامه 30 دقیقه‌ای هر روز ساعت 18:30 پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت‌های 24 و همچنین 7:30 روز بعد روی آنتن می‌رود. موضوع برنامه «موکب کلمات»، شعرخوانی با موضوع عاشورا و اربعین حسینی است که در هشت قسمت پخش می‎شود.

«جاذبه» هم عنوان برنامه زنده دیگری است که به مناسبت اربعین حسینی و با موضوع پیاده‌روی اربعین با حضور میهمانان ایرانی و خارجی و از استودیوهای نجف، مسیر نجف تا کربلا و شهر کربلا و همچنین حرم حسینی، هر شب ساعت 20 از شبکه افق پخش می‌شود. بازپخش جاذبه برای ساعت 13:30 روز بعد در نظر گرفته شده است.

از دیگر برنامه‌های زنده ویژه اربعین حسینی در شبکه افق سیما می‌توان به «به افق اربعین» اشاره کرد؛ این برنامه شامل ارتباط زنده با مرزهای خروجی به عراق، مسیرهای پیاده‌روی و شهرهای نجف و کربلا است. «به افق اربعین» هر روز در ساعت‌های 8، 9:30، 11:30 و 17:30 از شبکه افق پخش می‌شود.
برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نیز از دوشنبه 22 مهر، هر شب ساعت 22 روی آنتن می‌رود و به مسئله پیاده‌روی اربعین و تاثیرات بین‌المللی این گردهمایی بزرگ انسانی می‌پردازد.

مخاطبان شبکه افق سیما می‌توانند در این هفته و در 6 قسمت، هر شب ساعت 23 بیننده منتخب سریال «مختارنامه» هم باشند؛ سریالی به کارگردانی داوود میرباقری که به قیام مختار می‌پردازد. تکرار «مختارنامه» هم روز بعد ساعت 14:30 روی آنتن می‌رود.

شبکه افق برای ایام اربعین امسال مجموعه‌ای از مستندهای تک قسمتی با موضوع عاشورای حسینی و اربعین را هم تدارک دیده است؛ از جمله این مستندها می‌توان به «معبر»، «صدای صلح»، «حقیقت سرخ»، «آخرین سفینه»، «قدم‌هایی به سوی صلح»، «راهی»، «پیاده‌روی اربعین»، «آیینه در کربلاست»، «گمشدگان»، «پابه‎پای استنزیل»، «مسیر»، «من یک کاتولیک هستم» و «ما داریم می‌آییم» اشاره کرد. این مستندها هر شب در ساعت‌های 18 و 21 روی آنتن می‌روند.
 

شبکه امید

ویژه برنامه اربعین شبکه امید با عنوان «مثل قاسم» روی آنتن می‎رود. این برنامه ترکیبی و مختص نوجوانان در ایام اربعین حسینی نیز به‎صورت زنده از جوار بارگاه ملکوتی اباعبدالله الحسین همراه با بخش‌های مختلف و با حضور کارشناسان مذهبی هر روز از 20 تا 27 مهر، ساعت 18 تا 19 با اجرای رامتین چیت‎سازان روی آنتن شبکه امید می‌رود. این ویژه برنامه همچنین گزارش‌های مستقیم از مسیر پیاده‎روی بزرگ اربعین حسینی و حضور نوجوانان ایرانی و غیر ایرانی که موکب یا فعالیت خاصی در این راهپیمایی بزرگ دارند را در ساعت‌های مختلف شبانه روز شامل 14:45، 15:45 و 16:45 تقدیم مخاطبان خود می‌کند تا دل‎های جاماندگان عاشق، همراه زائران اباعبدالله الحسین روانه دیار عشق و دلدادگی شود.

شبکه نمایش

این شبکه در روز شنبه 27 مهر، مصادف با اربعین حسینی، فیلم‎های سینمایی «یونس» و «پرواز خاموش» را پخش می‎کند. فیلم تلویزیونی «یونس» به کارگردانی داریوش یاری محصول 1394 ایران، در ساعت 13 روز اربعین پخش می‌شود. بازیگرانی چون مریم بوبانی، فرزین صابونی، علی سلیمانی، حشمت آرمیده و بازیگران نوجوان مهدی مهاجری و پوریا ایمانی در این تله فیلم بازی کرده‎اند. یونس نوجوانی پانزده ساله است که متوجه می‌شود برادرش با دروغ گفتن، شخصی به نام هاشم را راضی کرده تا پول زیادی به او قرض بدهد و قول داده که پول را زود برگرداند. هاشم چند بار سراغ پولش می‎آید، اما برادر خودش را پنهان می‌کند. یونس که می‌بیند دروغ برادرش دارد زندگی‌هاشم را ویران می‌کند ...

«پرواز خاموش» فیلمی‌به کارگردانی عبدالحسین برزیده و نویسندگی عطاءالله سلمانیان، محصول 1377است که در ساعت 21 این روز و در قالب بخش مرور آثار حسین یاری، بازیگر کشورمان پخش می‌شود. عباس خلبان یک هواپیمای جنگی به همراه دوربین‌های ساخت وطن که برای اولین بار روی جنگنده ای سوار شده‌ است، برای شناسایی موقعیت دشمن به آن سوی مرزها می‌رود؛ ولیکن دشمن در برگشت هواپیما و خلبان را هدف قرار می‌دهد و از برج مراقب به او خبر می‌دهند که هواپیما نباید به دست دشمن برسد... از جمله بازیگران این فیلم سینمایی حسین یاری، بهمن دان، مجید مشیری و مهدی سلطانی است.

نظر شما