در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه؛

چوکا الان ساعت چنده؟

۱۳۹۸/۰۷/۲۶ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۱۲۹۵۹
چوکا الان ساعت چنده؟
فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی در بخش «نمایش ویژه» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» Chauka, Please Tell Us the Time به کارگردانی بهروز بوچانی روزنامه‌نگار و نویسنده کُرد ایرانی و آرش کمالی سروستانی فیلمساز ایرانی ساکن کشور هلند با تصاویر واقعی از جزیره مانوس در کشور استرالیا با فیلمبرداری مخفیانه بهروز بوچانی با موبایلش به دور از چشم مأموران این جزیره که درآن بیش از هزار پناهجو زندگی می‌کنند، با حضور آرش کمالی سروستانی در بخش غیررقابتی «نمایش ویژه» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه در سالن سیتی سینما در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق به نمایش درآمد.

جزیره مانوس محلی است که دولت استرالیا از این مکان جنجالی برای نگهداری دائمی بیش  از هزار پناهجو استفاده می‌کند. این محل همچنین محل زندگی بهروز بوچانی است که برنده جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا، برنده جایزه مهم روزنامه‌نگاری تحلیلی «آنا پولیتکوفسکایا»، جایزه «ویکتورین پرمیر» مهمترین جایزه ادبی استرالیا، جایزه ادبی «نیو سات ویلز پرمیر»، جایزه صنعت کتاب استرالیا و نیز برنده جایزه سالانه ایندکس برای گزارشگران ضد سانسور شد.

خبرنگاران اجازه ورود به جزیره مانوس را ندارند و بوچانی که خود تجربه زندگی واقعی در این جزیره را دارد، در بهروز بوچانی امیدوار است که در فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» شرایط وحشتناک و طاقت‌فرسای این مرکز نگهداری پناهجویان را به دنیا نشان بدهد.

فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» پس از حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی در کشور استرالیا، در جدیدترین اکران جهانی خود در شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن در کشور انگلستان روی پرده رفت.

نام این فیلم که از نام پرنده‌ای بومی در جزیره «پاپوآ گینه نو» به نام «چوکا» گرفته شده است، در واقع نام زندانی انفرادی هم هست که در داخل اردوگاه برای پناهجویان برپا شده ‌است. پرنده چوکا به اعتقاد محلی‌ها، نماد هویت مردم بومی این منطقه است که با آواز بلند و عجیب خود، زمان را اعلام می‌کند. پناهجویان تصویر شده در این فیلم، از روزهایی که در چوکا سپری کرده‌اند، به عنوان بدترین روزهای زندگی خود نام برده‌اند.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با مدیریت «فؤاد جلال»، با ریاست «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی جشنواره، با مدیریت هنری «دانر عمر فارس»، با مدیر برنامه‌ریزی خانم «لینا رضا» و با نمایش 134 فیلم‌ از کارگردانان 79 کشور جهان؛ در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بین‌الملل) و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) و برپایی کارگاه‌های تخصصی سینمایی و نشست تولید مشترک؛ با شعار «سرطان زمین»؛ در 5 سالن سیتی سینما، سینما سالم، سالن «ئه‌من سوور» و تالار هنر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار شد.

نظر شما
پرونده ویژه