با هدف پیشگیری از وقوع جرایم؛

مستندسازی پرونده های قضایی در «روشنا»

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۱۱:۳۰:۰۲
کد خبر: ۹۱۴۸۳۵
مستندسازی پرونده های قضایی در «روشنا»
مجموعه «روشنا» با هدف آموزش، اطلاع‌رسانی و پیشگیری از جرایم مبتلابه جامعه؛ تهیه و تولید شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محمد بیگی کارگردان مجموعه «روشنا» با اشاره به اینکه این برنامه در حوزه اطلاع رسانی پیشگیری از جرایم مبتلابه جامعه تهیه و تولید شده، گفت: «روشنا» برنامه ای است که به معضلات اجتماعی می پردازد، ما با مشارکت معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تعدادی از پرونده های قضایی دسترسی داشتیم و چکیده این پرونده ها به صورت فیلم نامه در آمد و بعد از دکوپاژ کردن بخش هایی را با نگاه پیشگیرانه و جذاب تولید کردیم.

وی ادامه داد: پرونده‌های مربوط به لیزینگ خودرو، دفاتر مهاجرتی غیرواقعی، چک، سفته و جرایم مالی، خرید و فروش‌‌های اینترنتی، اتباع بیگانه، کارچاق‌کنی، فروش مال غیر، عدم پرداخت نفقه و ... از جمله جرایمی هستند که در این مستند ترکیبی مورد تعمیق قرار گرفته‌اند.

بیگی افزود: ما در دادگاه ها نسبت به سوژه مورد بحث برنامه با هماهنگی دادسرا یک پرونده را به صورت کاملا واقعی در زمان دادگاه با حضور قاضی و شاکی و متشاکی مستند سازی می کنیم. آیتم جذاب دوربین مخفی هم داریم که تقریبا با نگاهی طنز و مردم پسند تولید می شود و مردم را درگیر موضوع می کنیم.

کارگردان «روشنا» با اشاره به اینکه این برنامه رویکرد پیشگیرانه در موضوع جرم دارد، تصریح کرد: نیت ما در تولید این برنامه پیشگیری از وقوع جرم است. به طور مثال در موضوع چک مطرح می کنیم چه مواردی را باید رعایت کنیم تا دچار مشکل نشویم، تمام تلاش ما آگاه سازی مردم است. طرح کلی برنامه ما در 100 قسمت آماده شده که امیدواریم با حمایت مدیران شبکه، فصل های دیگر را هم تولید و پخش کنیم.

بیگی درباره اتاق فکر برنامه گفت: در اتاق فکر برنامه کارشناسان قوه قضاییه هم حضور دارند و با طرح موضوع و مسائل به ما، تیم کارشناسی این مباحث را به صورت نمایشی آماده می کنند؛ البته جای دارد از همکاری خوب نیروی انتظامی نیز در روند تولید این مجموعه تشکر کنم.

وی از استقبال مخاطبان از برنامه خبر داد و گفت: در مسابقه پیامکی مشارکت خیلی خوبی را از سوی مردم شاهد هستیم. بیشتر درخواست هایی که مخاطبان این برنامه از ما داشته اند پرداختن بیشتر درباره سوژه هاست  که متاسفانه چون زمان هر قسمت 20 دقیقه است کمی دست ما در این مورد بسته است.

بخش‌های مختلف «روشنا» عبارتند از: معرفی موضوع برنامه، گزارش مردمی با اجرای اقبال واحدی، بررسی یک پرونده واقعی توسط قاضی و کارشناسان مربوطه، گزارش جلسات دادگاه با حضور متهم، مالباخته، وکیل و قاضی پرونده، مصاحبه با متهم درباره شکل‌گیری و چگونگی عمل مجرمانه، ضبط تصاویر از افراد و موسسات کلاهبردار در قالب مراجعات مسابقه پیامکی، پخش انیمیشن‌هایی با حضور دو کاراکتر با نام‌های «کامی و فری» با رویکرد فرهنگ‌سازی و آموزش اقشار مختلف جامعه در باب جرایم گوناگون و ... .

گفتنی است این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه دوسیما پخش می شود.

نظر شما