در نخستین روز هفته پدافند؛

شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل پیاده سازی نشده

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۹:۲۰:۰۴
کد خبر: ۹۱۸۰۹۳
شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل پیاده سازی نشده
غیرعامل جانشین سازمان پدافند عامل به همراه یکی از کارشناسان فضای مجازی به واکاوی این موضوع پرداختند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ همزمان با نخستین روز از هفته پدافند غیر عامل برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران میزبان سردار دکتر علی اصغر زارعی؛ جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل و دکتر مهدی اوریا استاد دانشگاه  و کارشناس مدیریت فضای مجازی بود.

 سردار زارعی در این برنامه با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیر عامل عنوان کرد: پدافند غیرعامل به معنای دفاعی است که همه آحاد مردم اعم از سازمان های غیر نظامی تا افراد جامعه در دایره آن قرار می گیرند.  وی با اشاره به تجربه دوران جنگ در این زمینه افزود: به عنوان نمونه ما در دوران جنگ بسیاری از ذخایر گندم خود را در سیلو های بزرگ و متمرکز نگهداری می‌کردیم که باعث شد برخی از آنان مورد حمله قرار گیرند. اما اکنون با تجربه به دست آمده و با بهره گیری از روش های پدافند غیر عامل بیش از ۱۰۰۰ سیلوی غیرمتمرکز در کشور داریم که اگر به فرض ایراد آسیب به هر یک از آنها مشکل آنچنانی برای کشور به وجود نمی آید. 

سردار زارعی در پاسخ به سوالی درباره شبکه ملی اطلاعات هم تصریح کرد: با وجود آنکه بیش از یک دهه از مصوبات قانونی درباره شبکه ملی اطلاعات گذشته اما باید اعتراف کنیم که گام های جدی در این زمینه برداشته نشده است. وی در همین باره با ابراز تاسف از نگاه  برخی  مدیران  به این موضوع  مهم گفت: در دوره ای حتی برخی افراد این موضوع مهم را مسخره می کردند و می گفتند همه دنیا در حال توسعه اینترنت بین الملل هستند پس چرا ما میخواهیم خود را از آن جدا کنیم؟ اما اکنون می‌بینیم در بسیاری از کشورها به صورت جدی به پدیده اینترنت ملی نگاه می کنند تا آسیب های خود را در صورت قطع اتصال به اینترنت جهانی کاهش دهند. جانشین سازمان پدافند غیرعامل در عین حال از اقدامات مثبت انجام گرفته در حوزه هم گفت و افزود: به عنوان نمونه در رزمایش هایی که سازمان پدافند غیر عامل انجام داده نقاط آسیب پذیر کشور در حوزه های حیاتی همچون بانکی شناسایی و رفع گردیده که امیدواریم برای پیاده سازی فراگیرتر این شبکه کارهای اساسی انجام شود.

حوادث عراق و لبنان نمونه ای از جنگ غیرعامل است

 دکتر مهدی اوریا استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت فضای مجازی هم به عنوان مهمان دیگر برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران با اشاره به تهدیدات نوظهور در فضای مجازی عنوان کرد: کارکرد فضای مجازی در زمینه تهدیدات اکنون بیشتر در حوزه عملیات روانی تعریف می شود. 

وی در این باره افزود: استفاده از ابزار فضای مجازی با هدف بالا بردن نارضایتی های اجتماعی از سوی دولت های دشمن علیه کشور هدف انجام می گیرد. سپس این نارضایتی‌ها به شکاف میان دولت و ملت مبدل شده و زمینه را برای اجرای اهداف دشمن پدید می آورد.

 اوریا در همین باره به حوادث اخیر لبنان و عراق اشاره کرده و گفت: در این حوادث شاهدیم که در پشت پرده ائتلاف عبری_عربی و غربی در فضای مجازی ابتدا عملیات روانی انجام داده و سپس با استفاده از همین فضا به ناآرامی های به وجود آمده این کشورها ضریب دادند که در اینجا نقش پدافند غیر عامل به عنوان قطع کننده این چرخه اهمیت خود را نشان می دهد.

اوریا در پایان با اشاره به نقش همگان در مقابله با تهدیدات فضای مجازی یادآور شد: افزایش اشراف اطلاعاتی درباره رخدادهای این فضا؛ شناسایی تهدیدات و آشنا کردن مردم با سواد رسانه ای مورد نیاز در فضای سایبر؛ روبروشدن فعال و مبتکرانه در سطح ملی و بین المللی با رخدادهای فضای مجازی؛ به حداقل رساندن اتکای کشور به دیگر کشورها در بهره برداری از خدمات و ابزارهای مجازی به همراه ایجاد جذابیت و غنی سازی خدمات بومی مجازی و نیز مشارکت فعال تشکلهای مردم نهاد در غنی سازی محتوا از راهکارهای پدافند غیر عامل در برابر تهدیدات آن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز