نویسنده و کارگردان تئاتر:

بازیگران به جشنواره تئاتر فجر نگاه رقابتی نداشته باشند!

۱۳۹۸/۰۸/۱۰ - ۲۳:۱۶:۰۳
کد خبر: ۹۱۸۲۰۱
بازیگران به جشنواره تئاتر فجر نگاه رقابتی نداشته باشند!
شهرام کرمی در ارتباط با وضعیت جشنواره تئاتر فجر گفت: جنبه رقابتی این جشنواره باید حذف شود. ​اگر خواهان یک جشنواره با معیارهای بین‌المللی هستیم رقابت در آن معنا ندارد.

شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با وضعیت جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 37 دوره از آن برگزار شده و معرف تئاتر ایران است و به عنوان یک رویداد مهم و بین‌المللی شناخته می‌شود و به‌صراحت می‌توان آن را جزو جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر دنیا قرار دارد. بسیاری از هنرمندان تئاتر با این جشنواره معرفی شدند و آثار بین‌المللی قابل توجهی در این جشنواره شرکت داشتند.

او ادامه داد: برخی از گونه‌های اجرایی در این جشنواره باعث شکل‌گیری جریان تازه‌ای شده که یکی از آنها تئاتر خیابانی است. پس از انقلاب اسلامی جریان شکل‌گیری و فعالیت آن با تئاتر فجر شروع شد و بعد جنبه عمومی پیدا کرد. از این جهت به عقیده من جشنواره تئاتر فجر اتفاقی با اهمیت و سازنده هست چراکه بین هنرمندان از اهمیت خاصی برخوردار است و در سیستم فرهنگی و هنری مسئولان به ارزش آن واقف هستند و عوامل برگزار کننده در هر دوره سعی داشتند یک گام این جشنواره را به سمت جلو سوق دهند.

کرمی اظهار داشت: این جشنواره تئاتر را به سمت مسیر حرفه‌ای پیش می برد و باید جنبه رقابتی آن حذف شود. اگر ما خواهان یک جشنواره با معیارهای بین‌المللی برگزار کنیم رقابت در آن معنا ندارد بلکه جشنواره محفلی برای حضور و ارائه آثار منتخب ایران و جهان باشد.

او تاکید کرد: جشنواره تئاتر فجر باید به مسیری تبدیل شود که آثار نمایشی شرایطی را برای تبادل نظر و گفت‌وگو فراهم کند. اینکه جشنواره را محیطی برای رقابت ببینیم به عقیده من پس از 3 دهه برگزاری ضروری است، هرچند شرایط پذیرش این تفکر در بین برخی از هنرمندان ما وجود ندارد و همچنان هنرمندان ما هر رویداد جشنواره‌ای را به معنی یک رخداد رقابتی می‌بینند.

کرمی ادامه داد: این وجوه رقابت را باید تغییر داد و از جنبه‌های دیگری حس رقابت را ایجاد کرد. باید جشنواره به سمتی برود که معیار ارزش‌های هنری آن غلبه پیدا کند و ما ارزش‌ها را مقایسه کنیم. جشنواره تئاتر فجر ما به تحول نیاز داشت و ساختار فعلی بسیار خوب است.

کارگردان نمایش «خانه خورشید» بیان داشت: جشنواره در هر دوره می‌تواند اتفاقاتی را به تناسب جریان تئاتر کشور شکل دهد، اکنون تئاتر ما توسعه و رشد پیدا کرده تعداد آثار اجرایی بالا رفته نگاه‌ها حرفه‌ای‌تر است و ساختارهای ما باید به سمت تئاتر حرفه‌ای حرکت کند طبیعی است که به مرور به سمت شیوه‌های اجرایی برویم که بتواند در راستای سطح تئاتر کشور باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز