کانال اردوی شبکه جهانی سحر روایت می کند؛

نفوذ فرهنگی ایران در تاریخ کشمیر

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۲:۲۱:۵۷
کد خبر: ۹۱۸۷۵۸
نفوذ فرهنگی ایران در تاریخ کشمیر
«کشمیر، ایران صغیر» مستندی درباره ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و معنوی مردم ایران و کشمیری هاست که در جدول پخش کانال اردوی شبکه جهانی سحر قرار گرفته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مستند «کشمیر، ایران صغیر» به تهیه کنندگی امیرعلی زینلی در 3 قسمت 25 دقیقه ای در کشمیر تولید شده است و به بررسی تاثیر فرهنگ، ادب و زبان فارسی در منطقه کشمیر و همچنین ارتباطات اجتماعی ایران و منطقه کشمیر می پردازد.

«چگونگی نفوذ و گسترش دین مبین اسلام توسط ایرانیان در کشمیر» ، «تاثیر زبان و ادبیات فارسی و آداب و رسوم ایرانیان بر شاعران و اندیشمندان این منطقه» و «تاثیر هنر و صنایع دستی ایرانی بر هنر منطقه کشمیر» سه موضوع اصلی است که در این مستند مورد بررسی قرار گرفته است.

قسمت اول این مجموعه که امروز شنبه 11 آبان ساعت 18:56 به وقت تهران از کانال اردو پخش می شود، نگاهی به سیر تاریخی ارتباطات دو ملت ایران و هند و تاثیر اعتقادات مبلغان ایرانی بر غیرمسلمانان کشمیر دارد.

در قسمت دوم به بررسی آثار متفکران و شعرای منطقه کشمیر از جمله صرفی، فانی و غنی کشمیری پراخته می شود و در قسمت سوم این مستند تاثیر هنرها و صنایع دستی ایران از جمله منبت کاری، زری دوزی، خوشنویسی، قالی بافی، مینیاتور و پپرماشی (نقاشی مخصوص روی کاغذ و چوب) بر هنر در منطقه کشمیر را علاقه مندان خواهند دید.

کشمیر منطقه ای واقع در میانه هند و پاکستان و دارای شهرتی مخصوص یعنی «ایران صغیر» است. ساکنان بومی منطقه از ایران صغیر می گویند و مرکزی آموزشی که در گذشته همچون حوزه علمیه قم یا نجف اشرف ، محل آموزش دینی هزاران جوان بوده است.

محمد حسین خان، کارگردان و راوی و محمد سلیم و عرفان علی از تصویربرداران مستند «کشمیر، ایران صغیر» هستند.

این مستند دیدنی در 3 قسمت به مدت 25 دقیقه، شنبه هر هفته از کانال اردوی شبکه جهانی سحر پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز