مجید فولادیان بررسی کرد؛

تاثیر فیلم‌ها و سریال‌ها بر ترویج خشونت!

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۵:۴۸:۲۷
کد خبر: ۹۱۹۳۲۷
تاثیر فیلم‌ها و سریال‌ها بر ترویج خشونت!
مجید فولادیان در ارتباط با تاثیر آثار نمایشی در رفتار واخلاق در اجتماع گفت: حدود 60 درصد سریال هایی که در آمریکا پخش می شود مجموعه‌هایی مبتنی بر خشونت هستند و درواقع شخصیت اصلی شروع کننده خشونت است و به علت خشونتی هم که پیش گرفته به عقوبتی دچار نمی شود یعنی نه تنها مواخذه نمیشود بلکه حتی شخصیت اصلی فردی هست که نجات دهنده است و انگار با آن خشونتش حل مسئله می کند.

مجید فولادیان جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با تاثیر آثار نمایشی بر اخلاق و رفتار اجتماعی گفت: سال‌های زیادی نتایج تحقیقات در حوزه روانشناسی اجتماعی در تمام دنیا نشان داده که سریال‌ها، برنامه‌ها و کارتون‌ها اثرگذاری جدی بر بینندگان خود دارند.

او در ادامه تصریح کرد: این روزها مردم بیشترین اوقات خود را کنار تلویزیون‌ها سپری می‌کنند و این رسانه به گونه مشخصی بر اجتماعی شدن آنها تاثیر به سزایی دارد. از جمله تاثیری که بر آدم‌ها می گذارد این است که آنها چه ویژگی‌هایی را داشته باشند و چگونه به حل مسئله بپردازند.طی تحقیقات انجام شده حدود 60 درصد سریال‌هایی که در آمریکا پخش می‌شود مجموعه‌هایی مبتنی بر خشونت هستند و تقریبا نصف این برنامه‌ها،  در واقع شخصیت اصلی شروع کننده خشونت است و به علت خشونتی هم که پیش گرفته به عقوبتی دچار نمی شود یعنی نه تنها مواخذه نمی‌شود بلکه حتی شخصیت اصلی فردی هست که نجات دهنده است و انگار با آن خشونتش حل مسئله می‌کند.

فولادیان اظهار داشت: هنگامی که قهرمان تمامی برنامه‌ها، سریال‌ها و کارتون‌ها با روش‌های خشن و هر روشی که مناسب حل مسئله کردن نیست به رفع گرفتاری‌های خود می‌پردازند مخاطبان آن سریال‌ها همان شیوه‌ها را برای حل مشکلات خود استفاده می‌کنند و نتایج نشان می‌دهد به میزانی که در جامعه خشونت بیشتری دیده شود و مورد عقوبتی قرار نگیرد قطعا خشونت تکرار می‌شود.

او در ادامه افزود: زمانی که در رسانه‌های ما و سریال‌هایی که پخش می‌شوند شیوه‌های حل مسئله روش‌های قهری است و از طریق گفت‌وگو و مفاهمه نیست به‌طور قطع  برای حل مشکلات مختلف از همان مکانیسم‌هایی که از طریق سریال‌ها یاد گرفتیم استفاده می‌کنیم. این مکانسیم‌هایی که آموزش می‌دهند بیشتر جنبه احساسی و یا خشونت آمیز دارد و جنبه عقلانی، ارتباطی و ارتباط از طریق مفاهمه ندارند. چیزی که در جامعه نمود دارد این است که افراد برای رفع مشکلات خود از همان شیوه‌هایی که در سریال‌ها دیدند استفاده می‌کنند. آثار نمایشی که تولید می‌شود؛ تاثیرات گسترده‌ای بر رفتار انسان‌ها و اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز