بررسی تأثیر سانسور و ممیزی بر آثار سینمایی (بخش اول)؛

بیتا منصوری: وزارت ارشاد باید از اعتبار مجوزهایش صیانت کند

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۵:۰۷:۰۰
کد خبر: ۹۲۲۰۱۹
بیتا منصوری: وزارت ارشاد باید از اعتبار مجوزهایش صیانت کند
بیتا منصوری با اشاره به عدم توانایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صیانت از اعتبار مجوزهایی که صادر کرده تأکید کرد که این وزارتخانه باید جلوی دخالت هر ارگان یا نهادی را برای مقابله با مجوزهایش بگیرد.

بیتا منصوری، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: قطعاً سانسور در کیفیت آثار سینمایی تأثیرگذار است و بدون شک سانسور باعث می‌شود محدودیت‌هایی ایجاد شود که امکان بیان مسائل بسیاری در جامعه از بین برود. متأسفانه هر روز شاهد ایجاد محدودیت‌های بیشتری هستیم که هرچقدر این محدودیت‌ها بیشتر شود فاصله سینما از جامعه بیشتر می‌شود. 

منصوری تصریح کرد: اتفاقات عجیبی را شاهد هستیم. در هفته‌ای یک فیلم را که درجه سنی دارد به بهانه ترویج خشونت از پرده سینماها پایین می‌کشند و در همان هفته دو صحنه بسیار خشن یکی قتل یک دختر به دست پدرش در یک سریال و دیگری صحنه اعدام بدون درجه‌بندی سنی پخش می‌شوند. فیلمی سینمایی با درجه‌بندی سنی در سینما اکران شده و مردم تصمیم می‌گیرند به دیدن این فیلم بروند یا خیر و در مقابل تلویزیون در خانه روشن است و صحنه‌های خشنی از آن بدون درجه‌بندی سنی پخش می‌شود. باید از مسئولان بپرسیم که کدام یک از این تصاویر مخرب‌تر و خطرناک‌تر است؟

او افزود: چند وقت پیش در اخبار خواندم یک فرد 18 ساله همه اعضای خانواده‌اش را به قتل رسانده، ما باید بپذیریم چنین اتفاقاتی در جامعه رخ می‌دهد و در این بین مسائل بسیاری مثل فضای مجازی تأثیرگذار هستند و همه تقصیرها را نمی‌توان به گردن سینما انداخت اما متأسفانه می‌بینیم هر ناهنجاری در جامعه را به فیلم‌های سینمایی مربوط می‌دانند و دست به توقیف و سانسور این آثار می‌زنند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی اصلی صدور مجوز برای آثار فرهنگی و هنری است قدرت دفاع از مجوزهای خود را ندارد. بارها دیده‌ایم که در تهران به عنوان مثال کنسرتی سنتی برگزار می‌شود، همین کنسرت در شهر مشهد با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود که اجازه اجرا ندارد. متأسفانه هر کس به خود اجازه دخالت و اظهار نظر درباره آثار هنری را به خود می‌دهد و در این شرایط وزارت ارشاد باید از حضور خود صیانت کند. 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رخ دیوانه» اظهار داشت: وضعیت امروز بسیار نگران کننده است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد مجوزی را صادر می‌کند و من نیز بر اساس همان فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته فیلمم را ساخته‌ام، باید خیالم راحت باشد که فیلمم اکران می‌شود و در غیر این صورت فیلمسازی با یک ریسک بسیار بزرگ همراه است که باعث می‌شود یا سینماگران به سمت آثار کم خطرتر بروند یا اصلاً از فیلمسازی فاصله بگیرند.

منصوری در ادامه گفت: اگر وزارت ارشاد در صیانت از مجوزهایی که صادر کرده موفق نباشد امنیت شغلی سینماگران و در نتیجه سینمای مستقل نابود می‌شود. چنین وضعیتی باعث می‌شود تا تنها شاهد حیات سینمای دولتی یا ارگانی باشیم و علاوه بر این سینما تنها هجویات مشمئزکننده با عنوان فیلم کمدی یا طنز را در سینماهایمان شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعاً می‌تواند از مجوزی که صادر کرده دفاع کند چرا که قانون حق را به او می‌دهد و اگر تا امروز موفق نبوده شاهد همتی برای مقابله با دخالت‌ها را نداشته، امیدوارم وزارت ارشاد پای مجوزهایی که داده است بایستد و این وضعیت وحشتناک در سینما از بین برود. مدت‌هاست که تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها با توجه به شرایط موجود برای ساخت فیلم خطرهای بسیاری را احساس می‌کنند و از مجوزی که برای ساخت فیلم‌شان صادر می‌شود اطمینان ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز